• Träning
  • Trådstartare Trådstartare NiraK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 234
N

NiraK

Tänkte försöka prova rida bettlöst med ena hästen.. Ni som rider bettlöst.. vad rider ni på?
Jag tänkte mest prova och se hur han fungerar på det. Vill inte ha nåt hackamore eller liknande...
Hur fungerar det att rida på grimma? Lite novis på det här

Nirak

Sv: Bettlöst

Idag red jag första gången i min monty robertsgrimma, dually heter den. det är som en vanlig grimma men sedan är det två tunna rep över nosen med ringar på sidorna (och en under hakan som används när man vill ha den som en vanlig grimma)
det fungerade rätt bra att rida i den även om det var lite ovant, man får ju ha ganska långa tyglar och bara ta när man vill något eftersom grimman automatiskt ger eftergift när man släpper efter. Den lägger det mesta av trycket på nosen istället för nacken som en vanlig grimma och är utmärkt vid övningar från marken och vid lastning :) Skrittade bara men kunde iaf stanna :angel:
du kan ju gå in på www.montyroberts.com och läs om den :idea:

Det går ypperligt att rida i grimma, (tror jag skrev det i den andra tråden med?) både vanlig och repgrimma!

Polly_Mulle skrev:
Men man kanske inte vill köpa ett dyrt bitless innan man vet om hästen trivs med bettlöst...

Då kanske man kan låna från nån... :idea: Jag har ridit ganska mycket i grimma och sidepull, det funkar kanon :bump:

Polly_Mulle skrev:
Men man kanske inte vill köpa ett dyrt bitless innan man vet om hästen trivs med bettlöst...
Det är jättelätt att göra en egen. Bara att titta på bilden!
Jag red på min hemgjorda ett tag innan jag köpte, två!

Hej! Jag har sett ett bettlöst träns på hööks för typ 300. Gick inte att länka dit för man kom bara till startsidan men gå till hooks.se och sortiment, sen träns och där finns ett bett löst!

Hoppas du hittar nått bra!

Det rider jag på sedan ett tag tillbaka (bitless bridle från H**ks alltså)
Tycker min häst fungerar mycket bra med det, hon blir mjukare och mer stilla med huvudet än med bett.
Nackdelen är att eftergiften blir långsammare, och att det blir lite klumpigt vid tygelspännena.

Mina flickor rider den ena ponnyn i vanlig grimma med tyglar och den andra ponnyn med lindell. Det funkar jättebra på båda.

NiraK skrev:
Tänkte försöka prova rida bettlöst med ena hästen.. Ni som rider bettlöst.. vad rider ni på?
Jag tänkte mest prova och se hur han fungerar på det. Vill inte ha nåt hackamore eller liknande...
Hur fungerar det att rida på grimma? Lite novis på det här

Nirak

Remontgrimma med tyglarna i ringarna har jag sett... Billigt om inte annat :angel:

När jag rider uan bett använder jag Sidepull eller Bosal(western) Bosalen kan vara lite svår i början, hästen bör vara relativt ''inramad'' innan man börjar med den. Skönt för hästen att slippa bett emellanåt.

Senast ändrad:

Jag rider mycket med detta på min unghäst. Mest om vi ska på långritt med gräspauser :) men det går bra på detta. han krular lätt ihop sig med bett (inga fel på tänder, bara väldigt känslig i munnen), men med detta blir han stadig och fåhitta sin egna form.

sidepull.jpg

Jag rider ibland med enbart grimman & grimskaft, & ibland sidepull, även hack & det fungerar lika bra alltihop, skulle nog kunna rida utan någonting, men så modig är jag faktiskt inte. ;) Men han är såå söt min Prins, vi litar på varandra till tusen. :love: ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 102
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 063
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka