Sv: Bettlöst?
Tack för svaret! Jag undrar, vad är det som avgör om du tar bett på en häst eller tränar bettlöst? Förutom att du är för lat för att tränsa

.
Hur fungerar eftergiften med de olika bettlösa tränsen? Ni som är mer erfarna av hästutbildning än mig och har kommit längre själva, kan man träna en häst med endast bettlöst och nå samma resultat? Jag vill gärna försöka, men inte till varje pris.
Nu har jag datatrubbel här så jag postar nu innan meddelandet försvinner, igen.
/moen
Ibland kan det vara så att jag vill komma åt hästens rygg mer. Att man vill provocera bort spänningar genom tryck, eller helt enkelt lättare känna vart de sitter. Ett bett har mer direktkontakt med hästens rygg. Kan inte påstå att resultatet blir bättre med bett, snarare gör jag lite tvärtom, jag använder bett som variation till bettlöst
Jag rider på så vis att jag gärna vill blotta hästens "fel" och då även hästens spänningar, vart den strävar emot. Sen antingen lägger jag tryck så hästen stretar emot (spänner den muskeln "riktigt" istället för att bara ha den kroniskt spänd har den lättare att slappna av, ungefär som när vi själva gör avslappningsövningar) eller så lirkar jag lite där det behövs. Det kan jag inte göra på bettlöst. Stång använder jag om jag vill ha en mycket snabbare reaktion hos hästen vid "petiga" moment, men ara om jag känner att jag kan få något ut av det, att hästen kommit såpass långt, och aldrig enbart stån då blir det svårt att ställa. Även stången i enstaka fall som variation eftersom den kommer åt en annan del av ryggen än ett tränsbett.
Dock rider jag sällan flera gånger i taget med bett eftersom risken är att man fokuserar för dåligt då och faller för vanor, dvs att man glömmer att anpassa hand och ridning efter bettet. Stor risk att hästen blir spänd då.
Sidepull är väldigt snällt. När jag inte vill vara så seriös rider jag gärna med sidepull, eller när jag inte ska rida så mycket böjt. Tycker det är svårare att ställa i nacken med än ridkapson (kapsonen är mycket skarpare och tydligare) och det är lättare att få en framtung häst eftersom man lätt glömmer bort sig och ger stöd i handen, då tappar kusen balansen

Sidepull tycker jag är perfekt om man har en känslig häst och vill rida "snällt", men när man ska ställa får man rida mycket med sitsen och lirka en hel del tills hästen lärt sig.
Kapson använder jag när jag vill ha snabb reaktion och lättare att ställa, t ex om man ska träna mycket öppna/sluta.
Grimma använder jag väl så gott som bara när jag inte rider utan jobbar från marken. Nu har de hästar jag tränat i grimma redan varit väldigt vana antingen vid rörelserna eller vid att lyssna för tryck på nosen, så jag har haft en del gratis. Grimma kan jag också använda i syfte att LÅTA hästen lata sig. Om man vill avdramatisera träningen för att hästen inte ska bli negativ. Särskilt på en överambitiös häst. En häst kan knappt bli blockerad av en grimma, har det gått så långt ruskar den troligen bara på huvudet eller går iväg åt helt annat håll med tanke på hur lätt det är att komma undan
Hackamore gillar jag inte mest för att jag tycker det har en lite knasig inverkan. Väldigt lätt att få hästen knäppa av i nacken. Bosal skulle jag kunna tänka mig att prova, å andra sidan blir det väl lite samma sak som att ha grimma + ett grimskaft under fast skarpare.?
Jag upplever det INTE svårare att samla en häst på bettlöst, ofta tvärtom. Och jag upplever det inte svårare att rida bra. Men även bettlöst kan inverka lite ensidigt, därför är variation aldrig fel!
Rider man bettlöst får man vara väldigt konsekvent till en början så man vänjer sig. Lyssnar inte hästen "får" man ta ett hårdare tag eller ett småryck, det gör inte alls lika ont som med ett träns, på så vis kan man vara mycket mer konsekvent och se till att alltid få igenom sina tygeltag. Sen är det inte bra att låta hästen stödja i handen eftersom den kan få svårt att skilja på när man vill något och när man bara stödjer. I gengäld får man en "lättare" häst som svarar snabbt på hjälperna utan att spänna sig i onödan!