Bettproblem...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NiraK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 214
N

NiraK

Vårt halvblod har alltid (så länge jag kan minnas) haft lite problem med bettet.. Han ställer bettringarna rakt ut, om ni förstår? Detta gör han både när han står på gången, på lång tygel och i arbete på kort tygel, oavsett ryttare. Det borde inte ha att göra med ryttarens hand, men jag vet inte? Han är kollad i munnen, men vi ska kolla ytterligare en gång nu. Har inte hittat nåt tidigare dock..
För det första är det ju intressant att få veta varför han gör så.. dessutom är det ju lätt att det blir lite ostadig känsla, när han går och rasslar med bettringarna som han gör..

Någon som har nåt tips vad det kan vara och varför han gör som han gör? Hur kan man angripa problemet?

Nirak

Sv: Bettproblem...

Hittade en bild där man (kanske) ser hur jag menar :p

detalj.jpg

Nirak

Hm.. tråden är flyttad? :confused:
Skumt att den ligger under utrustning?

Nirak

ser lite skumt ut.. Har ni provat att höja bettet, ringarna åker ju ut när han drar det längre upp i munnen, så han kanske helt enkelt vill ha d längre upp.. Eller drar han de så långt upp att han biter på det?

Om ni inte redan har provat, är ett tips att prova rakt tränsbett, kanske i gummi? Många hästar som är tjaffsiga i munnen brukar bli stadigare på de..

Men tycker det är bra att ni åker och kollar upp det igen!

Jag tror inte att det har med ryttarens hand att göra om han gör så även utan ryttare. Dessutom har jag sett många av dina bilder och det ser inte ut som att hästen är störd av handen.

Han suger upp bettet och det är inte lätt att ha en bra kontakt med munnen då. har du provat rakt bett? Alternativet är (som jag gillar bättre) ett ledat bett med leder som har begränsad rörlighet. (TEX Billy Allen) det finns också 3 delade som nästan ser ut som vanligt men där bettet inte kan vikas bakåt/uppåt. Jag skulle i alla fall prova med ett bett som ligger mera stilla i munnen. Sen kan det ju vara så att hästen gillar ett bett som inte alls ser så munvänligt ut. Men de visar ofta väldigt tydligt vad de gillar och inte.

Hej! Jag rider min häst utan bett, ett bitless bridle. Det fungerar super på honom. Vänliga hälsningar :)

bigganl skrev:
Han suger upp bettet och det är inte lätt att ha en bra kontakt med munnen då.

Nej, precis, det är ju det som är problemet!
Har provat rakt bett. Då kunde han inte dra upp det i munnen, men gapade istället.
Han går mkt fint på bettlöst däremot..
Dock skulle jag gärna vilja rida honom på ett bett som jag senare kan tävla dressyr på..

Nirak

Det ser ut som om han biter i bettet oxå.
Är bettet för långt?
Vad händer om du sänker bettet?

Skulle göra så o ha en Remontgrimma lagom spänd.
Är han nervöst lagd?

Gör han likadant vid longering lite inspänd?

Ja han nyper liksom fast bettet också.. det är det som är så svårt när man rider honom.. man blir lätt ostadig själv.. och så blir det en ond cirkel. Han är ju mkt lätt i handen och han biter inte fast "hårt" men det räcker för att det ska störa..

Bettet är inte för långt. Det är stl. 10.5, uprovat och passar hästen. Dock hade hästen ett 14.5 bett hos förra ägaren, när vi köpte honom. Kanske detta som grundlade en del av hans bettproblem?
Vi har provat att både höja och sänka bettet, utan större skillnad.. Nu är ligger det "normalt" i munnen. Det kan se lite upphissat upp, men det är han som hissar det själv.

Han är lite tittig och "på tårna".. en sån typ av häst.. rätt vaken och alert. Dock vet jag inte om jag skulle kalla honom nervös direkt. men han ä ingen filbunke :p

Han gör precis likadant när man longerar honom.. snarare något värre eftersom inspänningarna inte är så följsamma.. Vi longerar sällan inspänd utan tömkör istället.

Nirak

Ok!
Munproblem kan bli permanenta- klantigt av förra ägaren:devil:

Skulle illafall prova med en remontgrimma iom att den inte sitter åt förrän han börjar fixa o dona.
Av dina ridbilder att döma så ser han ut att undvika ett stöd från din hand.
Skulle försöka få honom att söka det.

Okej.. jag får testa en remontgrimma då?
Frågan är om det fungerar.. han lyckas vika ut bettringarna tom. med bettplattor...
Frågan är ju varför han gör det också :confused:

Det stämmer att han gärna kryper bakom hand.. Nåt tips för att få honom att söka sig fram till handen (med en stilla mun utan "lek")?
En stilla hand kan jag ju förstå är en förutsättning (försöker så gott jag kan), men annars?

Nirak

Du rider ju fint men jag skulle lägga fast handen i låg position o rida lång o låg men inte släppa ner honom riktigt lågt.

Rida honom fram till det stöd/form som jag har bestämt men sen inte släppa därifrån.
Han måste få våga hänga lite i handen, sen går man vidare därifrån.

På en sdn häst ska man inte lätta ur.Han måste bli trygg med bettet.

Skulle tippa att han har dåliga erfarenheter av ryttarens hand.

Okej.. han har svårt att ta stöd på bettet i allmänhet.. Som du säger hjälper det inte alls att lätta ur för då blir han bara "glappig" och bakom hand.

Det är ungfär så som du säger som jag försöker rida honom, men det är enormt svårt! Speciellt när han bara "slår av", går och leker med bettet och inte alls bjuder fram till handen..

Han är fd. hopphäst, ska inte gå in på hur fd. ägare ridit honom, men han har svårt med förtroendet för handen.

Nirak

Såhär såg han ut när jag red honom på grimma..
Mkt "stadigare".. ser ut att hänga sig fast på bilden, men jag hade faktiskt en ganska bra känsla framtill..

litentravbettlst3.jpg

Nirak

I det här läget skulle jag strunta i om han hamnar i nerförsbacke/ på bogarna.
Lägg ner handen på sidorna av manken o bli kvar där.
Man kan göra ett ledande tygeltag för att lossa om han biter tag.

Jag vet att det låter som att gå tillbaka till dålig ridning, men JAG hade tagit det, för att komma vidare.

Prata o beröm honom mkt, om han tar stödet.

Bilden är jättefin.
försök att rida honom med samma känsla med bettet.

Senast ändrad:

axel skrev:
I det här läget skulle jag strunta i om han hamnar i nerförsbacke/ på bogarna.
Lägg ner handen på sidorna av manken o bli kvar där.
Man kan göra ett ledande tygeltag för att lossa om han biter tag.

Med den ridningen kan jag tyvärr garantera att han kommer i "rollkursform" direkt.. och biter sig i bringan för att komma undan handen :crazy: Han biter inte tag så att jag vill lossa honom.. då glappar han bara av och rullar ihop sig bakom hand..

Jag har en tanke att försöka rida med "seg" hand, absolut inte lossa eller "plocka" eller vara "rörlig".. utan tänka "gummi" i armarna och försöka gå med lite "segt" i hans rörelser så att han förhoppningsvis tar stöd framtill och liksom "glömmer bort" att min hand finns där..

Låter det tokigt?

Nirak

Ingenting är fel bara det funkar.
Om han viker in nosen gör du bara :angel: ett uppresande tygeltag o sen tillbaka- beröm

axel skrev:
Ingenting är fel bara det funkar.
Om han viker in nosen gör du bara :angel: ett uppresande tygeltag o sen tillbaka- beröm
Förresten så tänker jag mig lite längre tygel o lite lägre.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 489
Senast: Solstig
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka