Bettproblem

Nillizan

Trådstartare
Det här med bett är mig ett svårt ämne och jag blir aldrig riktigt nöjd.
Har nu vanligt tvådelat bett till valacken och nu tycker jag att han börjar rycka tyglarna ur händerna på mig. Precis som han biter tag i bettet. Brukar ge honom långa tyglar och då lugnar han ner sig en aning. Men det är fortfarande att han smårycker med huvudet. Han tuggar väldigt mycket med bettet, så att det riktigt skummar ur munnen på honom.
Det är bettet det hänger på, för han gör inte så när jag rider med grimman.
Tycker det sitter dåligt på honom, har justerat både för kort och långt för att hitta ett mellanläge, men icke sa nicke!
Har även prövat med en bettstorlek mindre/större men tycker att de är sämre.
Kan någon visa någon bild på hur ett bett ska sitta korrekt?

Sv: Bettproblem

jag hittade ingen bild men vid mungipan på hästen(där bettringen är) ska det vara som ett veck lr en rynka. då sitter bettet lagom :D

Håller med Sorbe, när är hästen kollad i munnen senast? Har du provat byta modell på bettet?

Det stämmer inte. Synd att det fortfarande lärs ut med alla dessa rynkor i mungipan! Bettet ligger rätt där hästen är nöjd och stilla i munnen, och trivs med det. En av mina hästar väljer att lägga sitt bett så att det inte finns några rynkor alls, medan den andra gärna har det en bit upp, annars fipplar han och gapar och grejar tills jag flyttar upp det 2 hål.. Det är alltså individuellt.
Annars tycker jag att ett bättre mått (om man vill ha något att utgå från) är två fingersbreddar under första kindtanden :)

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: Elo
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 736
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 036
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka