Bettringar???????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Shana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 278
S

Shana

Jag undrar om det är någon som vet hur sjutton man får på bettringarna????
Det är såna där i gummi med ett litet hål i mitten, det är ju omöjligt!

Sv: Bettringar???????

Värm dem i hett vatten så de blir mjuka, trä tex två sporremmar genom hålet, dra isär försiktigt, tryck in bettringen! Det underlättar om man är två... Är det lite mjukare skivor funkar det att bara värma dem och dra över bettringen, om man tex hänger better på en krok.

Nä det går bara att tööööööööööja!!
Annars kan man koka dom så dom blir mjuka ska vara lättare att sätta på dom då tydligen.

*Trä bettplattorna på ett grimskaft.

*Knyt grimskaftet i ett boxgaller eller annat som står stadigt.

*Knäpp fast grimskaftet i bettringen (på bettet, alltså).

*Dra bettplattorna över bettringen, en i taget.

Tips! Det går lättare om du mjukar upp bettplattorna i varmt vatten precis innan du trär på dem.

Tack för hjälpen!!!
Jag trodde att det var jag som var lite korkad men det var tydligen så svårt som jag trodde :-)

Använd två hovkratsar. Lägg först bettskivan ovanpå bettringen och lirka in ena hovkratsen i bettringen fö att ha den att hålla emot med. Använd den andra hovkratsen till att dra bettskivan över bettringen.

De flesta bett har ju bettringar, så jag antar att du menar bettskivor ;)

Om man lägger dem i hett vatten är det jättenkelt att bara dra lite i dem och *plopp* så åker de på så lätt så.

Jag fick tipset av Ramonarunds! :bow:

Man behöver inget annat än fingrarna att dra med då heller.

Blandrastik: Jag har det på min unghäst nu i början när hon är svårsvängd. På Irland används det väldigt ofta och jag tycker inte det är så tramsigt.

Nu vet inte jag varför denna användare har det, men en tjej i mitt stall måste ha det då hennes häst får "sår" av friktionen mellan bett och hud när den blir svettig.

Ullis

Det är pga av skav jag har dem och jag tycker det funkar super! Eftersom att jag inte kan komma på en bättre lösning tycker jag inte att det är trams överhuvud taget att använda dem!!

Många kuskar använder bettskivor på sina körhästar för att bettet ska ligga absolut still, i Tyskland är det vanligare än här Sverige...

Tycker det är snyggare med parerstänger.

Hanna, som inte är så utseendefixerad i vanliga fall.

HannaZ skrev:

Håller med! Har fullcheek till pållen och det är både snyggare och smidigare än bettplattor :bow:

HannaZ skrev:

Parerstänger är klart snyggare än bettplattor. :D Funderar på att köpa ett fullcheekbett till pållan. :love:

Någon som vet var man kan köpa 3-delade fullcheekbett i mässing och om det finns fullcheekbett med odelad mundel?

H*stshopen.se har ett tredelat

HS730021.jpg

Jag är expert på att sätta på såna. Men använder inte såna längre. Jag brukar iaf sätta upp bettet på en krok med bettskivan under som jag värmt i varmt vatten och med hjälp av hovkratsar dra dom över ringen. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
457
Senast: warg
·
Utrustning Dessa säljs på Hööks. Är det någon som vet om dubbarna är i metall eller om de är gjutna i sulas gummi?
Svar
2
· Visningar
247
Senast: Nebraska
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
881
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 910
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer