Bukefalos 28 år!

Bevattningssystem till växthus

Ramona

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp med vad man ska ha för bevattningssystem till sitt växthus. Jag har bara ett litet växthus på ca 6 kvm. Tyvärr har jag inte tiden att vattna varje dag eftersom jag inte är på fastigheten där växthuset står varje dag. Och vi vet ju att det behöver vattnas varje dag när det är varmt.

Jag har kollat på massor med bevattningssystem och jag blir bara mer och mer vilsen. Vad ska man ha egentligen? Och finns det något som funkar om jag inte har vattnet inkopplat hela tiden? Finns det något som funkar med tex vatten ur en tunna, som är upphöjd så det blir tryck i slangen?
Vill man ha dropp, eller vill man ha strutar man sätter ner i jorden vid varje planta?

I mitt växthus finns det tomater av alla dess slag, paprika, chili, gurka, etc. Och så har jag lite blommor.

Någon som kan förklara för mig hur jag ska tänka?
 
Hur ofta är du där? Ett alternativ om du är där några gånger i veckan är att sätta 1,5 liters pet-flaskor upp och ned i jorden. Skär bara bort botten på flaskan så är det enkelt att fylla på var tredje dag ungefär.
Att ha någon form av bevattning som sprutar vatten på växterna tror jag inte på. Vattnet kommer bränna bladen i solen och plantorna kommer må dåligt.
 
Nu behöver jag hjälp med vad man ska ha för bevattningssystem till sitt växthus. Jag har bara ett litet växthus på ca 6 kvm. Tyvärr har jag inte tiden att vattna varje dag eftersom jag inte är på fastigheten där växthuset står varje dag. Och vi vet ju att det behöver vattnas varje dag när det är varmt.

Jag har kollat på massor med bevattningssystem och jag blir bara mer och mer vilsen. Vad ska man ha egentligen? Och finns det något som funkar om jag inte har vattnet inkopplat hela tiden? Finns det något som funkar med tex vatten ur en tunna, som är upphöjd så det blir tryck i slangen?
Vill man ha dropp, eller vill man ha strutar man sätter ner i jorden vid varje planta?

I mitt växthus finns det tomater av alla dess slag, paprika, chili, gurka, etc. Och så har jag lite blommor.

Någon som kan förklara för mig hur jag ska tänka?

Den här funkar även med vattentryck från en tunna. Jag har precis köpt en till mitt växthus och ska ha det arrangemanget, mina svärföräldrar har likadant. Det går att vattna på flera höjder med den, det är droppbevattning.
 
Hur ofta är du där? Ett alternativ om du är där några gånger i veckan är att sätta 1,5 liters pet-flaskor upp och ned i jorden. Skär bara bort botten på flaskan så är det enkelt att fylla på var tredje dag ungefär.
Så har jag det nu. Det funkar väl, men det är fult och jag vill helst slippa mecket. Jag skulle vilja kunna vara lite mer fri dessutom och inte åka dit på en vecka eller två utan att belasta människor i onödan.

Som det är nu hjälper min ex-svärfar mig med gräsmattan och viss vattning när jag är borta, men han är ju ingen odlare precis och hans vattnar tomaterna som jag vattnar en orkidé inomhus på vintern. ;)
 
En sak att tänka på är att det med tiden blir alger och annat i en vattenbehållare så använd gärna ett filter på utgående från behållaren.

Självrinnande lösningar brukar vara känsligare än en med pump.
Ska du dessutom ha 200liter vatten 1 meter upp så vill det till att ha en stabil konstruktion för detta( med pumpkitet kan behållaren stå direkt på marken)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Om man har ett lite mindre växthus, där man kanske vill sätta ut sina plantor någorlunda tidigt på våren - finns det något man kan göra...
Svar
4
· Visningar
579
Senast: Otherside
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 103
Trädgård & Växter Jag bor numera på gård. Primärt för att kunna ha hästar hemma, men att bo på gård öppnar ju också andra möjligheter, som till exempel...
2
Svar
31
· Visningar
1 688
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 441
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp