Grönsaksodling for dummies?

Dvs om man glömmer att vattna sedan så har man missat hundra procent av det som behövs 🙃

Ska nog lämna tråden nu...detta är uppenbarligen inte mitt bästa område :angel:

Övning ger färdighet, eller åtminstone förbättring! Tror alla odlare har mycket övning (misslyckanden) bakom sig. :)

För övrigt lyckades jag beställa tre påsar i stället för helt tillräckliga en av "Mors stora" märgärter så sent som i år, så det återstår lite förbättringspotential på den fronten också. :o Men blev väl så upphetsad av glädje att hitta dem igen så beställningsfingret ryckte helt vildsint.
 
Övning ger färdighet, eller åtminstone förbättring! Tror alla odlare har mycket övning (misslyckanden) bakom sig. :)

För övrigt lyckades jag beställa tre påsar i stället för helt tillräckliga en av "Mors stora" märgärter så sent som i år, så det återstår lite förbättringspotential på den fronten också. :o Men blev väl så upphetsad av glädje att hitta dem igen så beställningsfingret ryckte helt vildsint.

Det kanske finns hopp även för mig alltså 😁
 
Jag har odlat lite i pallkragar och krukor på min uteplats. Favoriterna:

Zucchini - nästan omöjligt att misslyckas med. De kan dock kräva utrymme.

Olika bönor - så fint när de klättrar!

Kryddgrönt - mynta (risk att den tar över), timjan, oregano.

Många sorters chili i krukor.

Tomater i krukor. Valt mindre sorter och fått relativt stora skördar.
 
Har ett minne av att min mamma odlade tomater längs med söderväggen på vår villa. Det var då i norra delen av Halland, där jag bodde som barn. De tomater som var gröna eller inte helt röda när första frosten kom plockades av och fick mogna klart i köksfönstret (som också vette åt söder). Så ja, det borde gå även här. Mamma var INTE känd för sina gröna fingrar!
Jaa jag är från varberg och min morfar odlar tomater varje sommar :)
 
Potatis går också att täckodla.
Jag har börjat våra odlingar med hästarnas lösdriftsbädd och lite jord där jag lagt potatisarna. Sen täckt med gammal ensilage. Och vattnat.
Efter ett år är det fin jord.

Jag försöker odla saker som är lättskötta och ger en del mat.
Brukar utöver potatis bli squash, purjolök, gullök och vitlök + något nytt varje år.
(Är faktiskt primärt för att bli av med gödseln vi odlar)
 
Hur farao får ni sallad att överleva sniglarna? :o
Jag har gett upp sallad för de äter verkligen upp den till 100%.
Jag har en familj med igelkottar som bor under min altan och odlingsbädd direkt på gräsmattan. ;) Så jag sparar mycket ris till dem så de ska trivas.
Lite svårt att köpa in dock. Men grannen som har allt i pallkragar får inte behålla någon sallad (zon 5-6 utanför Piteå).
 
Jag bor i Finland, utanför Vasa, med Umeå som "granne" på andra sidan Kvarken. Jag odlar busktomater i 20-liters hinkar mot södervägg här hemma. Fungerar så pass bra så ser inget behov av växthus för den sakens skull. Vi är också iväg på stugan en hel del sommartid så det är väldigt smidigt med "hjälp från ovan" med vattnandet då också.

Jag gillar också att odla i pallkragar. Får mycket skörd till lite jobb känns det som. Håller inte radavstånden i pallkragarna utan sår nära mellan raderna (tänker plantavstånd) och får då plats med väldigt mycket på liten yta. Inleder också salladssäsongen tidigare genom att ha någon krage med pallkragelock för den första vårmånaden innan det blir varmt ute. Har fungerat långt över förväntan.

Det är otroligt roligt att fritt kunna frossa i färskt ekologiskt närodlat under många månader av året. Man äter så väldigt gott med allt det färska goda man bara kan hämta in vartefter.
 
Physalis: Trivs i samma varma, skyddade och soliga läge som tomaterna och kräver inte mycket mer av livet än värme, sol, vatten och lite näring. Ibland kan den behöva lite stöd av en pinne. Jag köper färdig planta. Jag bor i NV Skåne och brukar får mycket bär från en physalisplanta. De blir betydligt sötare och godare när man odlar de själv jämfört med de man köper i affären. Trivs plantan kan den dock bli rätt rejäl! Men den överlever inte vintern.

Jag älskar physalis! Flyttade till hus för tre år sen och håller på att klura ut vad som funkar att odla hos oss (västa skåne, sandjord). Physalis överlever inte vintern, men mina lyckades fröså sig själv, så i somras hade jag physalisplantor överallt i trädgården. Trodde inte att de skulle få bär, eftersom de var mindre än de förodlade plantorna, men jodå.

Om jag förstått det rätt så finns det dock två sorter - kapkrusbär och gyllenbär. Kapkrusbären är större och oftast det som finns att köpa i affären. Gyllenbären är mindre och sötare.
 
Jag älskar physalis! Flyttade till hus för tre år sen och håller på att klura ut vad som funkar att odla hos oss (västa skåne, sandjord). Physalis överlever inte vintern, men mina lyckades fröså sig själv, så i somras hade jag physalisplantor överallt i trädgården. Trodde inte att de skulle få bär, eftersom de var mindre än de förodlade plantorna, men jodå.

Om jag förstått det rätt så finns det dock två sorter - kapkrusbär och gyllenbär. Kapkrusbären är större och oftast det som finns att köpa i affären. Gyllenbären är mindre och sötare.

Mina har aldrig frösått sig hittills. Men vi får se nu i år. Förra årets planta var betydligt större än de tidigare och så det var fler bär kvar på den när hösten kom.
 
Har ett minne av att min mamma odlade tomater längs med söderväggen på vår villa. Det var då i norra delen av Halland, där jag bodde som barn. De tomater som var gröna eller inte helt röda när första frosten kom plockades av och fick mogna klart i köksfönstret (som också vette åt söder). Så ja, det borde gå även här. Mamma var INTE känd för sina gröna fingrar!
Jag bor några mil norr om Stockholm och jag har odlat tomater, squash, paprika, gurka, pumpa och några till saker i krukor på min altan de senaste sex åren. Har alltid fått rejäla skördar trots att det vissa år har blåst rejält då jag bor vid havet och vissa somrar varit regniga. Tomaterna har trivts bäst att stå mot en vägg och på ett sånt ställe att de får så mkt sol som möjligt. I varma perioder har tomaterna velat ha vatten varje dag.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 645
Senast: corzette
·
R
Anläggning Här kommer en hejkomochhjälp mig fråga. Ni får tycka att jag är ett riktigt blåbär om ni vill men jag är en total nybörjare vad gäller...
2
Svar
21
· Visningar
2 915
Senast: ball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp