Växthus på våren - temperaturutjämning?

ameo

Trådstartare
Moderator
Om man har ett lite mindre växthus, där man kanske vill sätta ut sina plantor någorlunda tidigt på våren - finns det något man kan göra för att jämna ut temperaturen i växthuset? Hur funkar det om man t.ex ställer en vattentunna (50 el 100 liter) i växthuset, som värms upp av solvärmen på dagtid - kan det uppvärmda vattnen hjälpa till att klara lite frostnätter? Eller kan man lösa det på något annat sätt?
Visst kan man använda en frostvakt, men om man inte har tillgång till ström i växthuset....
Min nästa fundering blev om man skulle kunna ställa in tända marschaller eller större ljus med lång brinntid, som kan tillföra lite värme?
Eller finns det andra knep?
 
Om man har ett lite mindre växthus, där man kanske vill sätta ut sina plantor någorlunda tidigt på våren - finns det något man kan göra för att jämna ut temperaturen i växthuset? Hur funkar det om man t.ex ställer en vattentunna (50 el 100 liter) i växthuset, som värms upp av solvärmen på dagtid - kan det uppvärmda vattnen hjälpa till att klara lite frostnätter? Eller kan man lösa det på något annat sätt?
Visst kan man använda en frostvakt, men om man inte har tillgång till ström i växthuset....
Min nästa fundering blev om man skulle kunna ställa in tända marschaller eller större ljus med lång brinntid, som kan tillföra lite värme?
Eller finns det andra knep?
Gravljus använder min granne :)
 
En tunna med vatten i växthuset fungerar bra. Gärna en svart, så blir den ordentligt varm i solljuset.
Jag brukar täcka med fiberduk också i växthuset, eller göra ett mindre "växthus i växthuset" av fiberduk.
 
Jag har 3 gravljus, nedsänkta i hållare som också värms upp av lågan. Mitt växthus är i och för sig väldigt litet, men hittills har det fungerat. Jag lägger också över tomatplantorna med fiberduk (på avstånd från ljusen...!).

Tomatplantorna tycks fixa kalla nätter rätt bra, chilliplantorna däremot blir eländiga redan vid 5 grader, en del återhämtar sig aldrig. Så dem tar jag in nattetid, ett tag till.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nu behöver jag hjälp med vad man ska ha för bevattningssystem till sitt växthus. Jag har bara ett litet växthus på ca 6 kvm. Tyvärr har...
Svar
7
· Visningar
1 772
Senast: Sleepy
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 884
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp