Bidrar man till den ryska krigskassan

Ja i det här fallet med Marabou just så är det ju inte ett detektivarbete utan ganska tydligt.

Menar du att man i allmänhet inte ska anstränga sig alls för att försöka påverka företag när det gäller krig, miljö, arbetsförhållanden osv?

För i allmänhet tycker jag det verkar vara så på Buke att folk tycker att politiker inte ska lägga sig i och påverka beteendemönster och konsumtion när det gäller miljöfrågor utan det ska var var och en konsuments ansvar och hela miljöproblemet är befolkningens fel (förutom politikernas vars fel det inte är på något vis) och problem totalt. Då är det lätt att välja och hålla koll.

Men i det här fallet när det är väldigt lätt och igenkänningsbart märke som är riktigt stort på produkten och en ganska enkel grej att stötta, som den anfallna parten i ett krig. Då är det plötsligt jättekomplicerat att välja chokladsort i affären.

Jag tror ju att det beror på att det faktiskt är en riktig uppoffring den här gången som gör att det känns mycket oviktigt för många. Och det är väl därför företaget känner sig trygga i sitt beslut också.
Beror ju på vad anstränga sig innebär, innebär det att handla på den infon du blivit matad med så nä det ser jag inte som ansträngning medan att lägga några timmar på att söka runt på vilka märken som inte säljs i Ryssland tycker jag är för mycket begärt.

Sedan är ju frågan hur mycket det går att lita på infon från Ryssland och företagen vet ju inte alltid att deras varor sälja i Ryssland eller är helt medvetna om att deras produkter har fått en mellanhand.
 
För mig är valet enkelt: vet jag att ett företag fortfarande är aktivt i Ryssland så köper jag inte det företagets produkter.

Kalla mig gärna svart-vit i mitt tänkande, men som jag ser det är bidrag till ekonomiska sanktioner det enda jag som konsument kan göra för att ens på mikronivå försöka påverka Ryssland.
 
Beror ju på vad anstränga sig innebär, innebär det att handla på den infon du blivit matad med så nä det ser jag inte som ansträngning medan att lägga några timmar på att söka runt på vilka märken som inte säljs i Ryssland tycker jag är för mycket begärt.

Sedan är ju frågan hur mycket det går att lita på infon från Ryssland och företagen vet ju inte alltid att deras varor sälja i Ryssland eller är helt medvetna om att deras produkter har fått en mellanhand.
Ja men i det här fallet behöver man inte lägga någon timma på research och informationen kommer från Ukraina.

Så det är en lätt sak helt enkelt.

(De flesta märken har ju såvitt jag förstått officiellt dragit sig ur Ukraina, Marabou är ju ett av dem som blatant är kvar, ökar snabbt i marknadsandelar pga det, är populärt och tjänar pengar på bekostnad av tex Fazer som dragit sig ur. Låter enkelt tycker jag.)
 
Så gäller bara dom som hamnat i pressen?
Är ju bara en bråkdel.
Jag säger inte att det är något som "gäller" eller hur folk ska göra. Jag säger bara att det är rimligt att agera på den information man har. Vill man bidra till att hålla sanktionerna mot ryssland så kan man ju åtminstone undvika de kända fallen av överträdelser, ja. Och vill man bidra lite mer så kanske man lägger en liten stund på efterforskningar. Det behöver ju inte vara så svart-vitt, utan man kan faktiskt få lov att göra "litegrann" och "ofullständigt" också, det är liksom bättre än "ingenting".
 
Så gäller bara dom som hamnat i pressen?
Är ju bara en bråkdel.

Vilket annat varumärke som tar upp 2/3 av chokladhyllan (eller annan hylla) och totalt dominerar drickchoklad och som tydligt och officiellt är aktiva i Ryssland och som precis blivit nämnda på Ukrainas officiella svarta lista som du också vill ta upp till bojkott?

Skriv här så kan jag bojkotta det märket också.
 
Vilket annat varumärke som tar upp 2/3 av chokladhyllan (eller annan hylla) och totalt dominerar drickchoklad och som tydligt och officiellt är aktiva i Ryssland och som precis blivit nämnda på Ukrainas officiella svarta lista som du också vill ta upp till bojkott?

Skriv här så kan jag bojkotta det märket också.
Coca cola har bara dragit sig ur delvis från Ryssland och Nestlé tuffar på mer eller mindre som vanligt.
 
Jag håller med. Ska vi hjälpa Ukraina eller inte? Regeringar runt om i världen gör sitt, EU och FN sitt och vi konsumeter behöver göra vårt. Då är det faktiskt upp till oss konsumenter att tänka till. Jag köper annan choklad och dessurom gör jag vad jag kan för att undvika andra produkter som kan härledas till Ryssland.
 
Coca cola har bara dragit sig ur delvis från Ryssland och Nestlé tuffar på mer eller mindre som vanligt.
Ja det börjar ju jäsa för en bojkott av Zoegas och trist med Häägen Dazs som var alternativet när Ben o Jerry åkte ut.

Men du menar att det ska man inte göra, bojkotta produkter alltså?

Företag har ju vänt pga bojkott när det gäller Ryssland. Men det ska vi inte påverka?

Men du menar att det är ungefär same same att dra sig ur delvis som Nestlé.

Sedan krigsutbrottet i Ukraina har vi drastiskt minskat vår portfölj i Ryssland och genomfört de åtgärder vi tillkännagav i mars förra året. Vi fokuserade våra aktiviteter på att tillhandahålla nödvändiga och basala matvaror till lokalbefolkningen och drog tillbaka den stora majoriteten av SKU:er från vår produktportfölj i landet. Vi har också stoppat icke-nödvändig import och export till och från Ryssland.


Jag uppfattar i alla fall att det du argumenterar för här i tråden är att du tycker att man inte ska bojkotta några produkter för Ukrainas skull.

Eller att du inte tycker att företag ska dra sig ur Ryssland eftersom några inte gör det.
 
Ja jag känner inte alls igen merparten företag på delen av listan med företag som inte agerat. Men ett stort flertal på listan över företag som har mer eller mindre agerat. De flesta som inte agerat är kinesiska och det är ju inte konstigt. Dock hittar jag inte heller Mondelez på listan alls så den är nog inte fullständig.
 
Jag gör vad jag kan för att göra det sämre för Ryssland. Om mina chokladkakor gör det två öre svårare för Ryssland så avstår jag dem. Jag kanske i någon annan ände köper varor med rysk koppling som jag inte känner till. Men jag kan inte med gott samvete köpa varor från företag som handlar med Ryssland med gott samvete. Känner jag mig "duktig" då? Nej, inte alls. Men mitt samvete känns lite lättare.
 
Visst kan man inte ha stenkoll på allt. Men precis som när det gäller klimat och arbetsmiljöfrågor så kan man som enskild konsument ändå bidra, hur mikroskopiskt det än är. Det pratas om att vi, som individer och som land, inte gör någon skillnad och därför behöver vi inte ändra livsstil och konsumtion. Vilket inte är sant. I Sverige är vi lyckligt lottade att ha resurser att ändra vår konsumtion utan att vår levnadsstandard försämras. Det är vår förbannade skyldighet att göra det, som för andra är omöjligt.

Det är inte direkt att uppoffra sig och utarma sitt liv att undvika att köpa den där 149 kr tröjan från HM som är producerad under slavliknande förhållanden i Indien. Eller inte ta en fika på Espresso House. Eller att inte köpa Marabou choklad. Visst är det peanuts, men många peanuts blir ett berg. Och, om man upptäcker att en/flera varor produceras av företag som tjänar pengar på krig, miljöförstörelse och slavarbete, då är det viktigt att man genast sprider den informationen så mycket som möjligt så alla får kännedom och inte behöver lägga detektivarbete på att veta vad som är ok och inte.
 
Visst kan man inte ha stenkoll på allt. Men precis som när det gäller klimat och arbetsmiljöfrågor så kan man som enskild konsument ändå bidra, hur mikroskopiskt det än är. Det pratas om att vi, som individer och som land, inte gör någon skillnad och därför behöver vi inte ändra livsstil och konsumtion. Vilket inte är sant. I Sverige är vi lyckligt lottade att ha resurser att ändra vår konsumtion utan att vår levnadsstandard försämras. Det är vår förbannade skyldighet att göra det, som för andra är omöjligt.

Det är inte direkt att uppoffra sig och utarma sitt liv att undvika att köpa den där 149 kr tröjan från HM som är producerad under slavliknande förhållanden i Indien. Eller inte ta en fika på Espresso House. Eller att inte köpa Marabou choklad. Visst är det peanuts, men många peanuts blir ett berg. Och, om man upptäcker att en/flera varor produceras av företag som tjänar pengar på krig, miljöförstörelse och slavarbete, då är det viktigt att man genast sprider den informationen så mycket som möjligt så alla får kännedom och inte behöver lägga detektivarbete på att veta vad som är ok och inte.
Vad är det som gör att man inte ska handla på Espresso House? :)
 
Ja jag känner inte alls igen merparten företag på delen av listan med företag som inte agerat. Men ett stort flertal på listan över företag som har mer eller mindre agerat. De flesta som inte agerat är kinesiska och det är ju inte konstigt. Dock hittar jag inte heller Mondelez på listan alls så den är nog inte fullständig.
Nä komplett är den inte men tror den är den med flest företag med.
Hittade även Barilla i grupp E.
 
Ja det börjar ju jäsa för en bojkott av Zoegas och trist med Häägen Dazs som var alternativet när Ben o Jerry åkte ut.

Men du menar att det ska man inte göra, bojkotta produkter alltså?

Företag har ju vänt pga bojkott när det gäller Ryssland. Men det ska vi inte påverka?

Men du menar att det är ungefär same same att dra sig ur delvis som Nestlé.




Jag uppfattar i alla fall att det du argumenterar för här i tråden är att du tycker att man inte ska bojkotta några produkter för Ukrainas skull.

Eller att du inte tycker att företag ska dra sig ur Ryssland eftersom några inte gör det.
Jag tror inte en bojkott hjälper då kunskapen är för låg bland oss om hur ägandet ser du.
 
jag tycker det här med bojkott är knepigt. Jag vill inte stödja Rysslands krig på något sätt, men samtidigt är det knepigt att bojkotta företag, kanske till fördel för andra företag som gör samma sak, men där infon inte nått pressen eller mörkas. Det är inte så simpelt alla gånger och Marabou är dessutom ett företag som skapar arbetstillfällen och skatt i Sverige, så jag är väldigt kluven hur man ska göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp