Bidrar man till den ryska krigskassan

Smoothi

Trådstartare
Om man äter choklad från tex Daim, Marabou, O'boy? Detta eftersom Mondelez, som äger dessa varumärken, svartlistats av den ukrainska antikorruptionsmyndigheten. Vad anser ni?
 
Vad jag kan läsa mig till så beror Ukrainas klassifikation pga att de inte slutat sälja sina produkter i ryssland.

Om det går några pengar från Marabou till rysska krigskassan är mycket mer komplicerat än så. Det beror på många fler saker än "ägaren av ägaren säljer grejer där borta". Det behöver alltså inte alls betyda att pengar från din oboy går direkt till ryssland.
 
Vad jag kan läsa mig till så beror Ukrainas klassifikation pga att de inte slutat sälja sina produkter i ryssland.

Om det går några pengar från Marabou till rysska krigskassan är mycket mer komplicerat än så. Det beror på många fler saker än "ägaren av ägaren säljer grejer där borta". Det behöver alltså inte alls betyda att pengar från din oboy går direkt till ryssland.
Ok, Kan vi fortsätta äta dessa produkter med gott samvete då?
 
Ok, Kan vi fortsätta äta dessa produkter med gott samvete då?
Beror väl på vilket ställningstagande du vill göra.

Vill du få dem att tänka till kring att kanske sluta sälja i Ryssland så köper du inte. Om du inte bryr dig om att de säljer i Ryssland så köper du. Men att de skulle stötta den ryska krigsmaskinen är lite långdraget.
 
Beror väl på vilket ställningstagande du vill göra.

Vill du få dem att tänka till kring att kanske sluta sälja i Ryssland så köper du inte. Om du inte bryr dig om att de säljer i Ryssland så köper du. Men att de skulle stötta den ryska krigsmaskinen är lite långdraget.
Jag tänker att det inte är så långsökt. All ekonomisk aktivitet i Ryssland ger skatteintäkter på olika vis och just nu vet vi vad regimen prioriterar att lägga sina pengar på.

Men jag håller med om att det är ett ställningstagande var och en får göra.
 
Beror väl på vilket ställningstagande du vill göra.

Vill du få dem att tänka till kring att kanske sluta sälja i Ryssland så köper du inte. Om du inte bryr dig om att de säljer i Ryssland så köper du. Men att de skulle stötta den ryska krigsmaskinen är lite långdraget.
Lika långsökt som när Per Bolund sa att om vi sänker priset på bensin o diesel så går det till den ryska krigsmaskinen. Däremot inte om vi istället höjer priset
 
Jag tänker att man sätter sig själv på väldigt höga hästar ifall man tror att man på något vis blir duktig ifall man inte köper Toblerone eller O´Boy. För i realiteten så är ju vääääääldigt många bolag genomruttna och vi fortsätter köpa från dem ändå.

Det är ju egentligen bara de bolag man känner väldigt väl som är legitimt att köpa ifrån, och hur väl känner vi bolagen egentligen? Hur vet jag att inte vd:n för ett stort bolag är aktiv pedofil och försöker underlätta för män runt om i världen att förgripa sig på barn? Hur vet jag att styrelseordföranden i ett annat bolag har fritzlat någon i sin källare? Hur vet vi att de sköter sig?

Gör man så gott man kan så får det vara gott nog. Att ta reda på vilka bolag man kan handla av ska inte vara ett heltidsjobb, utan det får liksom fungera ändå med det vi vet genom nyheter och media.
 
Om man äter choklad från tex Daim, Marabou, O'boy? Detta eftersom Mondelez, som äger dessa varumärken, svartlistats av den ukrainska antikorruptionsmyndigheten. Vad anser ni?
Ska vi bojkotta varumärken som säljs i Ryssland blir det många märken. Visst vissa har stängt ska butiker men fortsätter att sälja medan andra bara bytt till annat namn i Ryssland men säljer fortfarande.
 
Ska vi bojkotta varumärken som säljs i Ryssland blir det många märken. Visst vissa har stängt ska butiker men fortsätter att sälja medan andra bara bytt till annat namn i Ryssland men säljer fortfarande.
Och väljer man att gå på linjen att köpa av företag som säljer i landet = stödja den statens regim, så finns det för de flesta kanske en eller annan stat mer än Ryssland där man anser att statsledningen inte förtjänar stöd från dig...

I en reell vardagssituation får man på något sätt laborera med olika grader av aktivt/passivt och direkt/indirekt när det gäller vilka ekonomiska samband som ska ses som oacceptabelt mycket "stöd".

För den enkla svart-vita uppdelningen i bra eller dåligt att köpa finns inte. Det blir alltid en fråga om att väga många olika aspekter mot varandra och prioritera mellan de olika valen en har att göra i sin konsumtion. Oavsett om det gäller Rysslandsfrågan, klimatfrågan, arbetsmiljöfrågan...
 
Vad jag kan läsa mig till så beror Ukrainas klassifikation pga att de inte slutat sälja sina produkter i ryssland.

Om det går några pengar från Marabou till rysska krigskassan är mycket mer komplicerat än så. Det beror på många fler saker än "ägaren av ägaren säljer grejer där borta". Det behöver alltså inte alls betyda att pengar från din oboy går direkt till ryssland.
Men deras försäljning i Ryssland har gått upp väldigt mycket eftersom deras konkurrenter dragit sig tillbaka från Ryssland, så de får en konkurrensfördel och mer pengar och lägger en press på tex Fazer att gå tillbaka till att sälja i Ryssland.
 
Jag tänker att man sätter sig själv på väldigt höga hästar ifall man tror att man på något vis blir duktig ifall man inte köper Toblerone eller O´Boy. För i realiteten så är ju vääääääldigt många bolag genomruttna och vi fortsätter köpa från dem ändå.

Det är ju egentligen bara de bolag man känner väldigt väl som är legitimt att köpa ifrån, och hur väl känner vi bolagen egentligen? Hur vet jag att inte vd:n för ett stort bolag är aktiv pedofil och försöker underlätta för män runt om i världen att förgripa sig på barn? Hur vet jag att styrelseordföranden i ett annat bolag har fritzlat någon i sin källare? Hur vet vi att de sköter sig?

Gör man så gott man kan så får det vara gott nog. Att ta reda på vilka bolag man kan handla av ska inte vara ett heltidsjobb, utan det får liksom fungera ändå med det vi vet genom nyheter och media.
Så vi ska inte påverka marknaden eller företagen genom att välja produkter? Samtidigt som politikerna säger att våra aktioner är den enda räddningen för miljön, klimatet och folkrätten.

Det blir ju verkligen ett moment 22. Politikerna gör ingenting eftersom det är på vårt ansvar, men vi gör ingenting för om vi gör någonting sitter vi på höga hästar och det är ju lite pinsamt och obekvämt och vem vill ha det lite obekvämt i livet.

Men konsensus i tråden verkar onekligen vara att Ukrainas sak inte är vår sak, trots att sanktionerna mot Ryssland faktiskt fungerar.

Det handlar ju alltså om choklad, en vara med alternativ, som inte är livsviktig. Även om jag håller med om att undvika Marabou faktiskt har varit den största uppoffringen av bojkotter hittills för mig, den träffar onekligen mitt i njutningscentrum. GB är lite lättare eftersom den glassen faktiskt inte är god längre det är nästan avslappnande att slippa GB och ha ett barn som vägrar äta det.
 
Senast ändrad:
Ska vi bojkotta varumärken som säljs i Ryssland blir det många märken. Visst vissa har stängt ska butiker men fortsätter att sälja medan andra bara bytt till annat namn i Ryssland men säljer fortfarande.
Ryska företagare har tagit över verksamheten och säljer under liknande namn, tror inte företagen som dragit sig ur får pengarna.
 
Ryska företagare har tagit över verksamheten och säljer under liknande namn, tror inte företagen som dragit sig ur får pengarna.
Även om tillexempel Adidas inte har kvar sin butik så säljs fortfarande Adidas i Ryssland i butiker.

Visst klipp som dessa kan vara osanna men tror mer på företags girighet i detta fallet.
 
Även om tillexempel Adidas inte har kvar sin butik så säljs fortfarande Adidas i Ryssland i butiker.

Visst klipp som dessa kan vara osanna men tror mer på företags girighet i detta fallet.
Om det vore så och företagen smygtjänar pengar på det, -vi vet att sanktionerna fungerar så något gör det oavsett. Så menar du att de företag som blatant struntar i sanktionerna ändå ska stödjas 100% så att de företag som på riktigt går ur Ryssland ska förlora så mycket relativa intäkter att de måste upphöra med sina sanktioner.

Helt ärligt jag förstår inte det resonemanget.

Eller ska vi sluta lägga ekonomisk press på Ryssland? är det vad tråden kommer fram till?

Vad är väl egentligen Ukranina värt mot det lätta obehaget som det innebär att äta en av Fazers chokladkakor?

(om Ryssland vinner det här är ju halva Europa kört helt enkelt, vi kan ha atombombskrig på halsen)

(Det är ju vad vi kommer fram till i varteviga tråd som handlar om bekvämlighet. Finns liksom ingenting vi ska försöka förändra för att påverka någonting för inget företag är perfekt. Samtidigt som vi absolut inte ska lägga någon press på politiker eftersom allting är helt konsumentens ansvar -ett ansvar vi totalt ska strunta i.

Själv tycker jag att konsumenter ska ta sitt ansvar och politkerna sitt, samtidigt. Då kommer vi någonstans.)
 
Senast ändrad:
Om det vore så och företagen smygtjänar pengar på det, -vi vet att sanktionerna fungerar så något gör det oavsett. Så menar du att de företag som blatant struntar i sanktionerna ändå ska stödjas 100% så att de företag som på riktigt går ur Ryssland ska förlora så mycket relativa intäkter att de måste upphöra med sina sanktioner.

Helt ärligt jag förstår inte det resonemanget.

Eller ska vi sluta lägga ekonomisk press på Ryssland? är det vad tråden kommer fram till?

Vad är väl egentligen Ukranina värt mot det lätta obehaget som det innebär att äta en av Fazers chokladkakor?
(om Ryssland vinner det här är ju halva Europa kört helt enkelt, vi kan ha atombombskrig på halsen)

(Det är ju vad vi kommer fram till i varteviga tråd som handlar om bekvämlighet. Finns liksom ingenting vi ska försöka förändra för att påverka någonting för inget företag är perfekt. Samtidigt som vi absolut inte ska lägga någon press på politiker eftersom allting är helt konsumentens ansvar -ett ansvar vi totalt ska strunta i.

Själv tycker jag att konsumenter ska ta sitt ansvar och politkerna sitt, samtidigt. Då kommer vi någonstans.)
Fast nu pratar du om i viken grad man ska stödja/handla av företagen utifrån deras beteende i olika frågor.
Ursprungsfrågan i tråden handlade om i vilken grad man stödde den aktuella statsledningen beroende på vad man köper.

Det är två olika frågeställningar som man får ta ställning till separat och på olika grunder.
 
Om det vore så och företagen smygtjänar pengar på det, -vi vet att sanktionerna fungerar så något gör det oavsett. Så menar du att de företag som blatant struntar i sanktionerna ändå ska stödjas 100% så att de företag som på riktigt går ur Ryssland ska förlora så mycket relativa intäkter att de måste upphöra med sina sanktioner.

Helt ärligt jag förstår inte det resonemanget.

Eller ska vi sluta lägga ekonomisk press på Ryssland? är det vad tråden kommer fram till?

Vad är väl egentligen Ukranina värt mot det lätta obehaget som det innebär att äta en av Fazers chokladkakor?

(om Ryssland vinner det här är ju halva Europa kört helt enkelt, vi kan ha atombombskrig på halsen)

(Det är ju vad vi kommer fram till i varteviga tråd som handlar om bekvämlighet. Finns liksom ingenting vi ska försöka förändra för att påverka någonting för inget företag är perfekt. Samtidigt som vi absolut inte ska lägga någon press på politiker eftersom allting är helt konsumentens ansvar -ett ansvar vi totalt ska strunta i.

Själv tycker jag att konsumenter ska ta sitt ansvar och politkerna sitt, samtidigt. Då kommer vi någonstans.)
Jag tycker det är för mycket begärt av privatpersoner att hålla koll på vilka som säljer i Ryssland eller inte. Det blir ju ett detektiv jobb av det bara vid köp av kläder eller skor vilka som säljs eller inte i Ryssland.
 
Fast nu pratar du om i viken grad man ska stödja/handla av företagen utifrån deras beteende i olika frågor.
Ursprungsfrågan i tråden handlade om i vilken grad man stödde den aktuella statsledningen beroende på vad man köper.

Det är två olika frågeställningar som man får ta ställning till separat och på olika grunder.
Slutsumman i ts var väl om man ska köpa eller inte köpa produkterna.

Vilket jag inte tycker att man ska.

Citatet är väl -bidrar till ryska krigskassan

Och det måste man väl säga att vartenda öre som går till ryska skatter just nu gör. Betvivlar starkt att ryssland just nu prioriterar någonting annat framför kriget.
 
Jag tycker det är för mycket begärt av privatpersoner att hålla koll på vilka som säljer i Ryssland eller inte. Det blir ju ett detektiv jobb av det bara vid köp av kläder eller skor vilka som säljs eller inte i Ryssland.
Ja i det här fallet med Marabou just så är det ju inte ett detektivarbete utan ganska tydligt.

Menar du att man i allmänhet inte ska anstränga sig alls för att försöka påverka företag när det gäller krig, miljö, arbetsförhållanden osv?

För i allmänhet tycker jag det verkar vara så på Buke att folk tycker att politiker inte ska lägga sig i och påverka beteendemönster och konsumtion när det gäller miljöfrågor utan det ska var var och en konsuments ansvar och hela miljöproblemet är befolkningens fel (förutom politikernas vars fel det inte är på något vis) och problem totalt. Då är det lätt att välja och hålla koll.

Men i det här fallet när det är väldigt lätt och igenkänningsbart märke som är riktigt stort på produkten och en ganska enkel grej att stötta, som den anfallna parten i ett krig. Då är det plötsligt jättekomplicerat att välja chokladsort i affären.

Jag tror ju att det beror på att det faktiskt är en riktig uppoffring den här gången som gör att det känns viktigt att hitta svepskäl att låta bli för många. Och det är väl därför företaget känner sig trygga i sitt beslut också, de vet att de riskfritt kan kapa åt sig pengar och marknadsandelar i Ryssland på bekostnad av konkurrenterna.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är för mycket begärt av privatpersoner att hålla koll på vilka som säljer i Ryssland eller inte. Det blir ju ett detektiv jobb av det bara vid köp av kläder eller skor vilka som säljs eller inte i Ryssland.
Man får väl agera utifrån det man vet? Man kan ju omöjligt hålla koll på precis allt, men de tydligaste exemplen på verksamhet i ryssland kan man ju undvika att stödja?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp