Big Horn-sadlarna

Polly_Mulle

Trådstartare
Westernsadlarna av märket Big Horn är ju inte alltför ovanliga. Men jag tror bara att jag sett begagnade sådana till salu någon enstaka gång. Är de så bra att de aldrig säljs? Eller är de i själva verket halvkassa o kastas när de är gamla och slitna?
Hur är de i kvalitén och är de värda sitt pris?

Jag har ridit i en Big Horn Arabian Light och den är ingen favorit. Har för mig att bommen var ganska mycket skålad och passade mindre bra på en häst med rak rygg.
Då hade man sytt ett mönster i sitsen vilket numera är bort och sitsen är helt slät. Men såg den i affärn här om dagen - knöligt stoppad! Och lädret... :( ja till saken hör att jag har själv en i stort sett identisk sadel - En Fabtron - och den är väldigt mycket bättre... för i stort sett samma peng.
De påminner om varandra men Fabtronen bjuder på bättre läderkvalitet (Big Horns läder känns plastigt) och ett bättre hantverk. Fabtrons sits är underbar och mjuk, medan jag upplevde Big Horn som väldigt hård.
Fabtronsadlarna finns att se på: www.fabtron.com :bump:
Men jag tror nog att de som äger en Big Horn är nöjd med vad de köpt. Dte är dock en synd att inte kedjorna fått upp ögonen för Fabtron. Så mycket bättre. :bow:

Har en Big Horn Arabian Light. En mkt bra sadel får jag säga. Kanske inte yppersta kvalité, men det har jag heller inte betalat för. Passar utmärkt på många arabryggar, då bommen är formad därefter. Hård i sitsen, har sytt in en gelepad i teddy, som jag använder. Har haft min i 4 år, väl brukad, syns knappt på den.

Jag har också en arabian light till min fjording och jag är nöjd, men jag använder den inte så ofta så jag kan inte uttala mej om hållbarheten.....

Sv: Big Horn-sadlarna

Jag är inne på min andra Big Horn western sadel och är mer än nöjd.
Jag älskar min sadel och jag rider nästan varje dag långa uteritter, med andra ord bekvämligheten graderar jag till 10 av 10 möjliga.

Plus är också att det är inte så tung, hade en i skinn och den var tung.

Jag har en arabian light modell. Önskar bara att det fanns fler paddar till den modellen, man får klippa till så den passar sadeln.

Liknande trådar

Western Vet att frågan hör hemma på hästutrustning, men ingen där verkar ha något svar så jag provar här istället... Big Horn-sadlarna säljs på...
Svar
7
· Visningar
4 212
Senast: Intejag
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31