Bil och Släp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dalsland
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 587
D

Dalsland

Jag ska skaffa bra dragbil och en rejäl transport (boogie)
Har ni några bra tips? Jag vill gärna ha 4wd och en bil som även är bra på långkörningar utan släp.
Hur fungerar reglerna med vikt? (har bara B-kort)

Sv: Bil och Släp

Subaru Legacy brukar rekommenderas till detta. 4wd, bra dragbil, bra kvalitet (tror jag) och relativt snål i förhållande till storlek. Får dra ca 1450 kg på B-kort. Annars har du ju de mindre SUV-arna t ex Honda CRV (jag har en sådan), Toyota RAV4 eller Subaru Forrester, men de är törstigare och har kanske sämre komfort än personbil.

Viktregler:
På B-kort får du dra ett släp vars totalvikt inte är tyngre än bilens tjänstevikt. Ekipaget som helhet får inte heller bli tyngre än 3500 kg om man slår ihop totalvikterna för bil+släp. Alla vikterna kan du hitta på bilen resp släpets registreringsbevis eller via bilregistret om du har registreringsnumren.

Ett exempel: Min bil har en tjänstevikt på 1500 kg, totalvikt på drygt 1900 kg och då kan jag alltså dra ett släp på 1500 kg på B-kort.

Tack för ett väldigt bra svar :bow: Nu vet jag en bra bit mer än innan. Tack!

Investera i ett BE kort annars!

200:- böcker
180:- teoriprov
uppkörning kan variera lite men 1500:- kanske.

Behöver du inte hyra transport blir det under 2000 spänn och så behöver du inte tänka mer på det!

Jag säger som jag brukar. För att ha nytta av en rejäl transport måste man nästan ha BE-kort. Kostar iofs några lusentappar men har du väl tagit det så har du helt andra möjligheter att välja optimala kombinationer. Efter att ha försökt att ljuga ihop det under flera år så tog både jag och min sambo BE-kort i våras.

I praktiken är drygt 1500 kg det du får dra med B-kort. Dvs du kan bara köra en häst i transporten oavsett hur rejäl den är och rätt ofta är redan detta på gränsen.

Vi har under flera år använt en 4wd personbil som dragare, den har gjort ett mycket gott jobb som sådan men när vi nu ska byta så kommer vi köpa en Toyota Landcruiser som kommer att användas i första hand som dragbil samt en "vanlig" personbil som vi åker långt i.

Om du vill ha fler förslag på duktiga B-kortsdragare med 4wd så kan du kolla på:

Skoda Octavia 1.8T 4x4
Audi A4 Quattro
BMW 330 xi

Drar med volvo V70, får dra 1530 på B, vilket jag klarar mig bra på. En "normal" booggiesläps maxvikt ligger på 1450-1500 ungefär, men sen finns det ju tyngre släp oxå.
BE är ju alltid bra, men det är ju heller inte fel att köpa en bil med så hög dragvikt som möjligt på B-kort.
Gillar volvo, de är stadiga o stabila bilar med hög kvalitet (iaf de vi har haft)!

Ett litet problem bara, en vanlig v70 är inte fyrhjulsdriven vilket var önskvärt enligt trådskaparen. Min uppräkning innehåller relativt lätta 4wd-bilar som alla klarar runt 1500 kg med B-kort.

Volvo v70 XC är fyrhjulsdriven:love: Så även volvo XC90:love: :banana:

Javisst är de 4-hjulsdrivna, men man får inte dra särskilt mycket med dem på B-kort därför att de är tyngre än vanliga V70. Med XC90 får man nästan inte dra något på B. Nya "vanliga" V70 tror jag inte får dra så mycket som 1530 kg, snarare ca 1400 kg. Men alla dessa uppgifter finns på www.volvocars.se

Hej

Jag är i samma sits som du eftersom jag också är ute efter en jeep.
När jag har tittat på bilar så har jag tänkt på pris, konsumption och hur mycket den kan dra.
Jag har tittat på följande ( dock ej som ny bil)

Audi allroad: bra kvalitet för priset, drar 2100kg men har en ganska hög bränsle konsumption

BMX X3 2,5 TD: drar 1700kg men har fortfarande ett högt inköps pris

Landrover Discovery: bra pris,drar 3500kg men har allt för hög bränsle konsumtion

Jag har mer bilar som jag tittat på om du vill. Själv har jag valt att köpa en bil som jag var ganska så skeptisk åt i början. Kia Sorento.
Den har ett bra pris, kan dra runt 2000 kg och konsumerar runt 8.
Jag kanske borde nämna att jag har tittat på disel bilar.

Lycka till

Jag vet hur många hjul som driver på en xc-modell. Problemet är att dom är alldeles för tunga för att få dra något på B-kort precis som Maran påpekar.

GinTonic: Antar att svaret är menat till mig. Tack för dina förslag!Dina förslag är inte vad jag letat efter alls. Allroaden är en personbil, X3 en stadsjeep i ordet sämsta bemärkelse och att köpa alla problem som det innebär att äga en Landrover har jag inte ork med även om det är en charmig bil.

Toyotan är bekväm men samtidigt är den riktigt bruksig, den tål att användas på ett sätt som inget av dina förslag orkar med.

Jag tror inte på att köpa dieseljeep i Sverige innan riksdagen bestämt vad som händer med skatterna.

Om du har råd med den nuvarande skatten på dieselbil beror på hur mycket du kör. Jag räknade på det för vanlig personbil och hamnade på en brytpunkt på ca 2500 mil/år som minsta körsträcka för att det skulle gå +-0 jämfört min nuvarande bil (en Honda CRV, bensin). Alternativt lastbilsregga dieseln, men jag har för mig att det inte är riktigt lika förmånligt längre som det var förut.

Skatten lär inte bli värre i alla fall på dieslarna. Många rykten säger att den kommer att sänkas, men när? I vissa EU-länder har det blivit trendigt med diesel och sådana bilar går som smör i solsken. För att inte tala om dieselförsäljningen. Dessutom har de nya dieselbilarna betydligt bättre avgasrening än tidigare.

GinTonic skrev:
Hej

Jag är i samma sits som du eftersom jag också är ute efter en jeep.
När jag har tittat på bilar så har jag tänkt på pris, konsumption och hur mycket den kan dra.
Jag har tittat på följande ( dock ej som ny bil)

Audi allroad: bra kvalitet för priset, drar 2100kg men har en ganska hög bränsle konsumption

BMX X3 2,5 TD: drar 1700kg men har fortfarande ett högt inköps pris

Landrover Discovery: bra pris,drar 3500kg men har allt för hög bränsle konsumtion

Jag har mer bilar som jag tittat på om du vill. Själv har jag valt att köpa en bil som jag var ganska så skeptisk åt i början. Kia Sorento.
Den har ett bra pris, kan dra runt 2000 kg och konsumerar runt 8.
Jag kanske borde nämna att jag har tittat på disel bilar.

Lycka till

Med dessa dragvikter undrar jag vad väger bilarna? Man kommer ju över 3500 kg vilket är gränsen för personbil innan den blir lätt lastbil?!

Alla ni som letar bra dragbil, undvik Toyota RAV4. Varför? Jo, det är en jättebra bil på alla sätt och vis, men du kan inte öppna bakluckan mer än ca 10 cm när du har ett släp kopplat till bilen :mad: :mad: :mad: Försök få ut något genom den öppningen :angel:

allroundhästarna skrev:
Med dessa dragvikter undrar jag vad väger bilarna? Man kommer ju över 3500 kg vilket är gränsen för personbil innan den blir lätt lastbil?!
C-kort (=lätt lastbil) krävs om bilens totalvikt är över 3500 kg. Dragvikterna och bilarnas vikt hänger delvis ihop, men hur mycket man får dra beror på också på vilken maximal släpvagnsvikt bilen har (dvs vad klarar chassiet?) och motorstyrka. Ett par kompisar till mig drar t ex sitt båtsläp (>2000 kg totalvikt) med Mercedes E-klass, diesel. Jag gissar att bilen väger ca 1500 kg.

Wilfa - du har helt rätt om RAV4, men jag tror att det är en bra bil om man inte behöver komma åt bagaget.:D För övrigt uppstår detta problem mer eller mindre mycket med alla SUVar där bakluckan öppnas åt sidan istället för uppåt. Jag får t ex upp bakdörren på min CRV ca 40 cm med upphissat stödhjul resp ca 70 cm om hjulet är nere tills dörren tar i släpet istället. En klurighet med CRV:n är att man öppnar glaset i bakluckan uppåt som på en personbil först och sedan dörren åt sidan --> Man komma åt grejer i bagaget ändå och chansen att hundar stannar kvar där bak ökar.

Har förmånen att få dra med Range Rover som får dra 3500 kg med BE-behörighet. Bilen är lastbilsreggad (skatten ;)).

Detta är ett utdrag från vägverkets sida:

Har du rätt körkort?
B-körkort Alt 1
Släpvagnens totalvikt är högst 750 kg

B-körkort Alt 2
Om släpvagnens totalvikt är över 750 kg ska två villkor vara uppfyllda:
Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt och
Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg.

BE-körkort
Släpvagnens totalvikt är högre än bilens tjänstevikt

eller

Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt är = över 3.500 kg

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 077
Senast: tara
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 202
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈