Bil som är billig att äga

Nån vecka eller så. Jag sover inte alls bra i något säte utan måste ligga plant. Vet inte alls hur jag skulle kunna få till det varken i framsäte eller baksäte. Jag tycker det är bättre att fälla baksätet så har man en hel plan yta från bagageluckan till framsätena.
Vad händer om du tar bort nackstöden? Jag hade samma problem med Astran innan jag kom på att det gick att dra loss nackstöden helt och sedan lägga en skiva för att täcka höjdskillnaden mellan bagaget och det fällda baksätet. Du är ju händig, hade jag inte haft dykflaskor att lägga brädan på så hade jag skruvat dit två tvärslåer på skivan och använt utrymmet under för förvaring.
 
Vad händer om du tar bort nackstöden? Jag hade samma problem med Astran innan jag kom på att det gick att dra loss nackstöden helt och sedan lägga en skiva för att täcka höjdskillnaden mellan bagaget och det fällda baksätet. Du är ju händig, hade jag inte haft dykflaskor att lägga brädan på så hade jag skruvat dit två tvärslåer på skivan och använt utrymmet under för förvaring.
Nackstöden är inte i vägen. Så det blir ingen skillnad om jag tar bort dem.
 
Sen på bollen, men drabbades av en veritabel rysning av att läsa "Renault Clio". Hade en sådan bil som student.
Det var ALLTID problem med den. ALLA typer av problem, elproblem i synnerhet. Dessutom vansinnigt trött! Man kunde köra typ plattan i mattan utan att den reagerade nämnvärt.
Gav tillslut upp, lät skrota skiten och snodde föräldrarnas urgamla Toyota som gick som ett spjut och aldrig, verkligen aldrig strulade.
Samma med clion min kompis hade, fick lägga in 4an när vi skulle upp för Hallandsåsen 😅
 
Sen på bollen, men drabbades av en veritabel rysning av att läsa "Renault Clio". Hade en sådan bil som student.
Det var ALLTID problem med den. ALLA typer av problem, elproblem i synnerhet. Dessutom vansinnigt trött! Man kunde köra typ plattan i mattan utan att den reagerade nämnvärt.
Gav tillslut upp, lät skrota skiten och snodde föräldrarnas urgamla Toyota som gick som ett spjut och aldrig, verkligen aldrig strulade.
Skulle heller aldrig köpa en Renault Clio. När jag jobbade natt och kom till jobbet på vintern och det var lite kallare var de alltid enormt överrepresenterade bland bilarna som folk uppenbart inte lyckats få igång och stod kvar på parkeringen när jag kom till jobbet på kvällarna och bärgaren sen kom och hämtade.
 
Jag hade en Ford Focus innan jag köpte min suv. Jag älskade min focus! Jag och en polare har spenderat många nätter i den med fällt baksäte. Hela veckor i Falsterbo, på roadtrip genom Sverige etc. Jag är 167 cm lång, men Sandra är väl 175 cm och det har gått bra för henne med att sova i Focusen. Har haft takbox när det behövts.
 
På vissa bilar kan man enkelt ta ut baksätena och ordna så att det blir som en liten skåpbil bak, trots att det är en vanlig bil annars (vilket ofta är en fördel sett till kostnader och bekvämlighet). Enda nackdelen med det är att man måste återställa det inför besiktning, men om man bara tänker till lite kring hur man inreder så borde det inte vara något problem heller. Det kanske skulle vara ett alternativ?

Min far hade en gång en bil som var just sådan. Det blev verkligen helt platt bak och jag kunde då lägga i en skumgummimadrass och sova bekvämt (vilket gjordes ett flertal gånger när jag åkte på hundtävlingar).
 
På vissa bilar kan man enkelt ta ut baksätena och ordna så att det blir som en liten skåpbil bak, trots att det är en vanlig bil annars (vilket ofta är en fördel sett till kostnader och bekvämlighet). Enda nackdelen med det är att man måste återställa det inför besiktning, men om man bara tänker till lite kring hur man inreder så borde det inte vara något problem heller. Det kanske skulle vara ett alternativ?

Min far hade en gång en bil som var just sådan. Det blev verkligen helt platt bak och jag kunde då lägga i en skumgummimadrass och sova bekvämt (vilket gjordes ett flertal gånger när jag åkte på hundtävlingar).
Både i min citroen och nu i peugeoten så går det att fälla baksätena så man får ett helt platt utrymme mellan bakluckan och förarsätena. Man behöver inte ta ut baksätena alls.
 
Ni som gnäller på Renault Clio har kanske ingen erfarenhet av nyare sådana? Jag har haft SÅ många olika bilar genom åren och har nu just en Clio. Bästa bil jag någonsin har haft - aldrig något krångel och jag bara älskar den! Och då har jag ändå haft en del dyra, fina bilar genom åren. Blir definitivt en Clio även nästa gång. Även verkstäder säger att Clio numera är en mycket driftsäker bil.
 
Ni som gnäller på Renault Clio har kanske ingen erfarenhet av nyare sådana? Jag har haft SÅ många olika bilar genom åren och har nu just en Clio. Bästa bil jag någonsin har haft - aldrig något krångel och jag bara älskar den! Och då har jag ändå haft en del dyra, fina bilar genom åren. Blir definitivt en Clio även nästa gång. Även verkstäder säger att Clio numera är en mycket driftsäker bil.
Nyfiken vilken årsmodell har du nu? Tänkte mest vilka räknas som nya, gjorde nyligen av med min Clio från 14 efter att ha nästan glidit av föräldrarnas raka grusväg för att den tyckte att det var snorhalt och satte igång abs bromsarna, innan någon säger något så körde jag i krypfart, (hände även fler saker men den händelsen var spiken i kistan).. Enda positiva jag kan säga om den är att den var billig i skatten :angel:
 
Nyfiken vilken årsmodell har du nu? Tänkte mest vilka räknas som nya, gjorde nyligen av med min Clio från 14 efter att ha nästan glidit av föräldrarnas raka grusväg för att den tyckte att det var snorhalt och satte igång abs bromsarna, innan någon säger något så körde jag i krypfart, (hände även fler saker men den händelsen var spiken i kistan).. Enda positiva jag kan säga om den är att den var billig i skatten :angel:
Min är 2017, vill jag minnas. Som sagt, aldrig haft problem med den alls.
 
Jag inser nu att jag nog haft extremt lite bilproblem överlag jämfört med hur det låter bland andra? :confused:
De två som strulat mycket var en Volvo (från tidigt 90-tal, var ca 10 år när jag hade den) och för några år sedan en helt ny BMW. Då har jag tidigare haft en Nissan Micra (-91), en Ford Kaa (från sent 90-tal), ett par Volvo, en Saab 9000. Allihop har rullat fint med "normal åldringsprocess".

Nu har jag som sagt en Pegga (207, -97) som sköter sig exemplariskt. Fick nya bromsar för lite mer än ett år sedan, och det är väl det. Kallstartar snällt oavsett väder, oväntat lättkörd även i dåligt väglag (förra bilen var en S60-hybrid, så jag är rätt bortskämd på den punkten). Räknar med förstås med lite jobb framöver, eftersom den körs till stor del på riktiga skitvägar med stora potthål. Tycker dock inte att man kan lasta bilen för sånt.

När jag frågade runt bland bilfolk innan jag köpte den var tipset på vettiga bilar som är billiga att äga för runt 30' just Peugeot 207 + 307, Kia Ceed, Renault Clio, någon liten Skoda. Visst kan man får mycket mer bil om man har en annan budget in, men tex en Toyota eller Golf som inte är i skräpskick brukar man inte kunna få för så lite pengar.
 
Kärringen mot stömmen här, jag älskar min clio Kombi. Billig i drift, rymmer mig och hundarna utan problem. Har inte sovit i bilen än men har testat fälla sätena och slänga in en madrass och det funkar fint.
Min Clio var också fantastiskt! Billig och pålitlig.
Beror kanske på årsmodell?
Min var en combi från 2018. Jättebra lastutrymme när man fällde sätet bak (för att vaea en mindre bil) Billig i allt och trevlig att köra. Inga problem med långkörningar hem till Dalarna i smällkalla vintern eller annat.
Hade jag inte gått över till elbil så hade jag behållt den.
 
Min Clio var också fantastiskt! Billig och pålitlig.
Beror kanske på årsmodell?
Min var en combi från 2018. Jättebra lastutrymme när man fällde sätet bak (för att vaea en mindre bil) Billig i allt och trevlig att köra. Inga problem med långkörningar hem till Dalarna i smällkalla vintern eller annat.
Hade jag inte gått över till elbil så hade jag behållt den.
Min är också från 2018. Håller med dig i allt. Funkar fint för långkörning, startar alltid snällt, varit relativt billig att serva även på märkesverkstad , billig i skatt osv. Älskar det dubbla golvet i bagaget som gör att man kan har massa grejer där och ändå kan ha hundburar ovanpå.
 
Ni som gnäller på Renault Clio har kanske ingen erfarenhet av nyare sådana? Jag har haft SÅ många olika bilar genom åren och har nu just en Clio. Bästa bil jag någonsin har haft - aldrig något krångel och jag bara älskar den! Och då har jag ändå haft en del dyra, fina bilar genom åren. Blir definitivt en Clio även nästa gång. Även verkstäder säger att Clio numera är en mycket driftsäker bil.
Som av en händelse dök den här upp idag på mina facebookminnen
Natasha McLean
January 10, 2012
·
Shared with Your friends
Djävla bildjävel! Nu har vindrutetorkaren lagt av. Jag hatar fanskapet
 
Jag är mycket nöjd med min C5 kombi och den har verkligen varit guld värd nu i vinter när jag kör vatten till hästarna, bara att hissa upp så åker jag fint över snövallar både hemma och i stallet. Älskar gasfjädringen. :heart
 
Jag är mycket nöjd med min C5 kombi och den har verkligen varit guld värd nu i vinter när jag kör vatten till hästarna, bara att hissa upp så åker jag fint över snövallar både hemma och i stallet. Älskar gasfjädringen. :heart
Åh, min förra var också en C5 kombi. Gillade den skarpt. Jag vill gärna ha en till sån.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 354
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 505
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 627
Senast: Snubbelfot
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp