Som någon annan redan sa, så huvudproblemet är ju att det är lagligt köra ett tungt släp (inkl lastat med över ett halvt ton levande, rörlig vikt) - UTAN att någonsin kört släp över huvud taget. Alls.
Och sådana som min mamma får glatt hänga på tungt släp, lasta i en häst och tuta och köra. Min mamma kan inte backa med släp.. inte ens rakt bakåt. Men inget hindrar henne från att ändå häkta på hästtransporten och köra..
Jag har en far som är yrkeschaufför med alla bokstäver i körkortet och kör tung lastbil. Han tvingade mig att lära mig att backa med släp, köra med släp och hantera släp innan han skrev över hästtransporten på mig/lät mig ha den. Jag var grinig då - men oändligt tacksam idag! Hans anledning till det var att han backat ett otal släp åt mindre kunniga på ponnytävling och ALDRIG att hans dotter skulle bli 'en av dem'
Jag minns när jag skulle hämta en frysbox på ett industriområde en gång. Med hästtransporten. Alla gubbarna som jobbade där kom ut och ställde sig skadeglatt och kollade. De var gruvligen imponerade över att jag kunde backa. Det var skitenkel backning, rakt bakåt mot en port och gott om manöverutrymme, men så fort de såg hästsläpet trodde de det skulle bli show.. Tragiskt, men knappast utan grund..
Tillägg - jag har inte BE, egentligen mest av praktiska skäl, jag 'vinner' inget på det dragmässigt med den bil jag har, och har därför varit för snål för att lägga pengarna på att ta det. Men även jag håller med om att det borde vara krav för någon sorts behörighet för att få dra släp. Borde enkelt kunna implementeras som en valbar tilläggsdel i B-behörigheten.
Det är eg vansinne man ska få 'extrabehörigheter' som man inte tränat på, som förr när man fick A-kort automatiskt när man tog B, oavsett om man aldrig suttit på en mc förr. Lika dumt blir det ju eg med undantagsregeln kring tunga släp och B-behörighet.