Bil tappade släp - häst dog

Sv: Bil tappade släp - häst dog

Som de flesta här väl vet kör jag lastbil, tankbil med släp som är spärrat på 80 km/h, och jag kan ärligt säga att jag aldrig varit med om att en personbil med hästtransport legat kvar bakom mig. Snarare att de kör som om de glömt att de har släp bakom.

Jag har kört mycket hästsläp och har ytterst sällan kört om lastbil. Vad jag däremot ofta varit med om är lastbilar som lägger sig i häcken på mig när jag håller 80 km/h. De allra lustigaste ställer sig även på signalhornet, jätteskoj med unghäst i trailern :crazy: liksom vad ska jag göra? Köra för fort? Gå ut på vägrenen trots taskig sikt och släp bakom? Nej tack.

Sen har jag också sett folk med hästsläp som kör som dårar.

Håller med där! Är även jag lastbilschaufför och det är sällan de ligger kvar bakom.
Däremot kan jag vara en av de som kör om på e4 eller andra motorvägar. För det är inte kul att hamna bakom en lastbil i tex vätterleden norrut och inte ha en chans att komma om för det kommer bil efter bil. Men för det ligger jag inte och bränner över 80 km/h hela tiden som vissa andra gör med hästtransport.

Och jag blir alltid omkörd av alla lastbilar när jag kör släp.. I ärlighetens namn av de flesta andra hässtransportekipage med. Så 80 hålls generellt dåligt tycker jag, ffa på motorväg och andra stora vägar (även med 80/90 som hastighetsbegränsning)

Bästa är när man hittar en lastbil som verkligen ligger i 80 ungefär, och kan lägga sig bakom den. Lugnt och behagligt =)

Nej det får man inte överhuvudtaget. Man får lära sig att manövrera ekipaget i trafik samt några backövningar.

Jag skulle säga att det som BE-utbildningen gav mig var en uppfräschning av teorin samt lite mer kött på benen vad gäller vikter och lastsäkring samt regler kring detta.

Har jag blivit en bättre, mer tränad släpförare iochmed min BE-kortsutbildning? Knappast.

Men om man inte har rutin på att köra levande/farlig last så gör ju några körlektioner att man får reda på hur man skall bete sig med ett tungt släpekipage.

Som någon annan redan sa, så huvudproblemet är ju att det är lagligt köra ett tungt släp (inkl lastat med över ett halvt ton levande, rörlig vikt) - UTAN att någonsin kört släp över huvud taget. Alls.

Och sådana som min mamma får glatt hänga på tungt släp, lasta i en häst och tuta och köra. Min mamma kan inte backa med släp.. inte ens rakt bakåt. Men inget hindrar henne från att ändå häkta på hästtransporten och köra..

Jag har en far som är yrkeschaufför med alla bokstäver i körkortet och kör tung lastbil. Han tvingade mig att lära mig att backa med släp, köra med släp och hantera släp innan han skrev över hästtransporten på mig/lät mig ha den. Jag var grinig då - men oändligt tacksam idag! Hans anledning till det var att han backat ett otal släp åt mindre kunniga på ponnytävling och ALDRIG att hans dotter skulle bli 'en av dem' :devil:

Jag minns när jag skulle hämta en frysbox på ett industriområde en gång. Med hästtransporten. Alla gubbarna som jobbade där kom ut och ställde sig skadeglatt och kollade. De var gruvligen imponerade över att jag kunde backa. Det var skitenkel backning, rakt bakåt mot en port och gott om manöverutrymme, men så fort de såg hästsläpet trodde de det skulle bli show.. Tragiskt, men knappast utan grund..

Tillägg - jag har inte BE, egentligen mest av praktiska skäl, jag 'vinner' inget på det dragmässigt med den bil jag har, och har därför varit för snål för att lägga pengarna på att ta det. Men även jag håller med om att det borde vara krav för någon sorts behörighet för att få dra släp. Borde enkelt kunna implementeras som en valbar tilläggsdel i B-behörigheten.

Det är eg vansinne man ska få 'extrabehörigheter' som man inte tränat på, som förr när man fick A-kort automatiskt när man tog B, oavsett om man aldrig suttit på en mc förr. Lika dumt blir det ju eg med undantagsregeln kring tunga släp och B-behörighet.

Senast ändrad:

Jag håller med!

När jag skulle ta körkortet och övningskörde så blev jag förvånad och lite sur över att det inte ingår körning med släp! Frågade min körlärare varför inte: "Det får man träna på hemma"..I mina ögon skulle man då inte ens behöva körskolor eller andra tillägg på körkort heller för lära sig köra bil/mc eller vad det än är går ju också att lära sig hemma..

Det borde ingå i utbildningen och uppkörningen! Och som du säger..vem som helst med körkort kan lasta in en levande vikt som rör sig bäst den vill på ett halvt ton och köra iväg, inte en så bra kombo kanske egentligen om man är helt ovan och måste köra en längre sträcka, helt själv och aldrig kört släp innan.
Det är levande last och vad som helst kan ju inträffa med utbildad förare eller inte, men jag står fast vid att jag tycker att man läser om transportolyckor lite för ofta..

Ska jag köra transport gör jag det enbart korta bitar, är värdelös på att backa så jag kör bara i nödfall till klinik tex. Jag har inga bra lärare på hemmaplan så det borde vara obligatoriskt i körundervisningen att få lära sig det med en pedagogisk och kunnig lärare.

Det är inte ovanligt med överlast här heller med två hästar så att ekipaget är alldeles för tungt..men om folk hade fått en grundlig utbildning hade riskerna där även minskat kanske..Och hur man lastar i ett släp med packning etc. Jag tycker lastningsbiten osv inte ska ligga på enbart ridskolor tex som det så ofta gör.

Senast ändrad:

Jag tycker inte det borde vara obligatoriskt lära sig köra släp för att få B-kort. Däremot borde man inte få köra släp om man inte hade speciell behörighet. Och där kunde det vara så att när man tar B får man välja om man vill eller inte vill ha släputbildning med.

Vill man INTE ha det - då får man inte köra släp. Vill man ha det, då får man sen köra släp (om man klarar teori + uppkörning såklart). Men att det ändå är 'lätt' att när man ändå tar körkort lägga till för släp.

Sen var viktgränser etc ska gå, det är en annan fråga, men det borde finns något mellan 'du får dra släp utan att ens lärt dig koppla det' och 'du behöver BE' så att säga. Som man väljer till om man vill. äremot ser jag ingen anledning lära alla att köra släp, det vinner vi inget på. Färre kommer klara ta körkort, dessutom kommer vi ha flera som för 25 år sen lärde sig köra släp men aldrig sen gjort det som då får tuta och köra ändå.

Det är scary det där. Min moster har inte kört bil på 20 år. Fast hon har förnyat körkortet. OM hon vill får hon sätta sig inte bara i en bil och ratta iväg, hon får hänga på min hästtransport och lasta i en häst med. Sen får hon ju inte köra hur sämst som helst, då blir det ju trafikfarligt. Men att hon teoretiskt får köra bil med tungt släp efter imorgon, det är lite läskigt. Så den som tyckte man skulle behöva genomgå nytt prov i samband med att körkortet ska förnyas håller jag nog med..

Nu ÄR de flesta vettiga och har hyfsad koll på sin kapacitet, men inte alla.. Och de som kör husvagn till och från campingen och är halvt livrädda hela resan må kanske veta sin kapacitet, men de är scary att ha i trafiken ändå. Sen ska man själv eg aldrig bedöma sin egen kapacitet heller om man ska vara petig..

Ska jag köra transport gör jag det enbart korta bitar, är värdelös på att backa så jag kör bara i nödfall till klinik tex. Jag har inga bra lärare på hemmaplan så det borde vara obligatoriskt i körundervisningen att få lära sig det med en pedagogisk och kunnig lärare.

Jag skulle inte våga ge mig ut i trafiken alls om jag inte behärskar ekipaget. Att inte kunna backa skulle vara otänkbart.

Om du har tillgång till dragbil och släp kan du alltid öva hemmavid, det här med att backa bra och med precision med släp är lite krångligt - men när poletten trillat ned är det inte alls speciellt svårt. Sedan finns det andra saker man inte kan öva på. Som fellastat släp i hög hastighet. Då måste man vara på övningsbana under noggrann ledning.

Fast risken ökar stort med hastigheten, så om man lastar rätt och sen är noga med hastighet och framförallt hastighetsprofilen i kurvtagningar kommer man långt.

Den korta biten jag ev behöver köra till klinik behöver jag inte backa någonstans, skulle den risken finnas med trånga utrymmen som kommer att kräva backningar så kör jag inte själv helt enkelt, alt har med mig medhjälpare så att jag slipper jaga någon där det blir trångt..

Backa den kan jag göra i viss mån givetvis, men inte på trånga utrymmen där är jag värdelös..Det går men tar hundra år och ett antal omförsök, vilket inte alla har tid med.. Skulle inte utsätta mig för det heller och riskera att backa ner transporten i ett dike tex, därför får någon annan köra i så fall om det krävs.

Jag anser att det i alla fall är bättre att tänka som jag, att känner man sig osäker så överlämnar man till någon som kan än att chansa.

Eller får hjälp och tränar, men jag har usla lärare tyvärr som själva är väldigt duktiga på att backa och knixa..men inte lära ut ;)

och ett kl
Jag tycker att det minst borde ingå i undervisningen åtminstonne när man övningskör, altså släphantering eller typ en kurs som riskettan som är obligatorisk men som man faktiskt skulle kunna läsa hemma det också.

Senast ändrad:

Nu förstår jag hur du tänker, men man kan ALDRIG vara säker på att inte behöva backa!

Man kan möta en väghyvel eller vad som helst, eller inse att det är en trafikolycka så man måste försöka ta en annan väg, man kan behöva vända etc.

Usch, stackars häst! :cry:

Men jag är inte förvånad, inte så där jättemånga bilförare är intresserade av att hålla hastigheten annat än förbi fartkameror. Jag som håller hastigheten upplever att jag i det närmaste är i vägen, för jag "bygger bilköer" ständigt bakom mig eftersom de flesta andra vill köra fortare än tillåtet.

Med släp, långtradare, personbilar, jag ser ingen skillnad, det körs ständigt fortare än högsta tillåtna hastighet!

Jag tillhör också skaran som tycker att man inte skulle få köra släp utan BE-behörighet. För det enda som körkortsutbildningen har när det gäller att köra med släp, det är teoretiskt. Det är också en hel del frågor på teoriprovet om släp och vikter, men som sagt, inget praktiskt.

Givetvis är det så, och det här är ju egentligen ytterligare en anledning till att det borde ingå som kurs/undervisning..Just för att kunna behärska ett släp i alla lägen också, som bilen..i fall situationen kräver.

Jag skulle bara köra transporten i absoluta nödfall själv/ensam somsagt typ till kliniken som inte är så långt bort, på okänd väg har jag någon med mig eller överlämnar rattandet och hoppas fler tänker så om man känner sig det minsta osäker.

Som någon annan redan sa, så huvudproblemet är ju att det är lagligt köra ett tungt släp (inkl lastat med över ett halvt ton levande, rörlig vikt) - UTAN att någonsin kört släp över huvud taget. Alls.

Och sådana som min mamma får glatt hänga på tungt släp, lasta i en häst och tuta och köra. Min mamma kan inte backa med släp.. inte ens rakt bakåt. Men inget hindrar henne från att ändå häkta på hästtransporten och köra..

Jag har en far som är yrkeschaufför med alla bokstäver i körkortet och kör tung lastbil. Han tvingade mig att lära mig att backa med släp, köra med släp och hantera släp innan han skrev över hästtransporten på mig/lät mig ha den. Jag var grinig då - men oändligt tacksam idag! Hans anledning till det var att han backat ett otal släp åt mindre kunniga på ponnytävling och ALDRIG att hans dotter skulle bli 'en av dem' :devil:

Jag minns när jag skulle hämta en frysbox på ett industriområde en gång. Med hästtransporten. Alla gubbarna som jobbade där kom ut och ställde sig skadeglatt och kollade. De var gruvligen imponerade över att jag kunde backa. Det var skitenkel backning, rakt bakåt mot en port och gott om manöverutrymme, men så fort de såg hästsläpet trodde de det skulle bli show.. Tragiskt, men knappast utan grund..

Tillägg - jag har inte BE, egentligen mest av praktiska skäl, jag 'vinner' inget på det dragmässigt med den bil jag har, och har därför varit för snål för att lägga pengarna på att ta det. Men även jag håller med om att det borde vara krav för någon sorts behörighet för att få dra släp. Borde enkelt kunna implementeras som en valbar tilläggsdel i B-behörigheten.

Det är eg vansinne man ska få 'extrabehörigheter' som man inte tränat på, som förr när man fick A-kort automatiskt när man tog B, oavsett om man aldrig suttit på en mc förr. Lika dumt blir det ju eg med undantagsregeln kring tunga släp och B-behörighet.

"Vi som vägrar köra släp" (jag kör gärna hästar i B-kortsbuss, har inga svårigheter med lasten, utan är rädd för wobbling och dragkrokar, och skulle behöva öva bort den rädslan genom kunskap) kanske kan få låna din pappa för lite grillning? :D:angel:

"Vi som vägrar köra släp" (jag kör gärna hästar i B-kortsbuss, har inga svårigheter med lasten, utan är rädd för wobbling och dragkrokar, och skulle behöva öva bort den rädslan genom kunskap) kanske kan få låna din pappa för lite grillning? :D:angel:

Det skulle han med all säkerhet gilla (han har lite.. svårt med att gå i pension, vad han ska sysselsätta sig med ;)) - men, hmm... låt oss säga att han har lite brister i sin pedagogik.. :devil:

Men din tanke om att träna bort rädslan är ju helt rätt, har du ingen i bekantskapskretsen som kan ställa upp som mentor? =)

Som jag förtydligat i två inlägg så har jag aldrig någonstans menat att BE på något sätt skulle vara onödigt....

Det skulle han med all säkerhet gilla (han har lite.. svårt med att gå i pension, vad han ska sysselsätta sig med ;)) - men, hmm... låt oss säga att han har lite brister i sin pedagogik.. :devil:

Men din tanke om att träna bort rädslan är ju helt rätt, har du ingen i bekantskapskretsen som kan ställa upp som mentor? =)

Det finns absolut mycket jobb för din pappa. Säkert oavsett det pedagigiska :D

Man kommer inte få behörigheten att dra tyngre släp automatiskt. Om det inte ändras igen (det är ändrat typ en miljon gånger redan) så kommer det krävas teoriprov för att få dra mer. Dock är det ju inget praktiskt prov.

Mitt "problem" är att jag har en alldeles förträfflig familj... man och söner och sonhustru med körkort för tung lastbil etc bla, bla och ALLA säger att det är lättare att ställa upp och köra själva, än att försöka lära mig :angel:

Så när ingen kan eller vill hyr/lånar jag hellre än B-lastbil än tar släpet :D
Men det vore så förbannat skönt att inte vara beroende av andra...
Rädsla är verkligen ett av livets allra svåraste hinder att ta sig över.

Men varför inte ta körlektioner då? Det finns ju folk som har till yrke att på ett pedagogiskt sätt lära ut just körning med släp.

Håller med dig! Det är ju så att bara för att någon är jättebra på att göra något så är det ju inte säkert den är bra på att lära ut!

Och som jag ofta säger, det finns ju folk som lever på att sälja just den tjänsten, i det här fall undervisning. ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En bil med hästsläp var med om en olycka på E18 strax innan ett på lördagseftermiddagen. En häst dog i samband med att släpet välte ner...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En trafikolycka har inträffat på E18 väster om Karlstad. – Det var en personbil med en hästtransport som körde av vägen. Inga...
Svar
4
· Visningar
701
Senast: Magnum
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Strax efter klockan 21 på söndagen kom ett larm från SOS om en bil med hästtransport som hade kört i diket på riksväg 34. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
402
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På tisdagen, vid 17-tiden, ryckte polis och räddningstjänst ut till en trafikolycka på E4, strax norr om Tierp. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
401
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka