Bil tappade släp - häst dog

Sv: Bil tappade släp - häst dog

Ytterligare ett bidrag till min åsikt att det ska vara E-behörighet för att få framföra ALLA tunga släp. Släp över 750 kgs totalvik är tunga.

Som de flesta här väl vet kör jag lastbil, tankbil med släp som är spärrat på 80 km/h, och jag kan ärligt säga att jag aldrig varit med om att en personbil med hästtransport legat kvar bakom mig. Snarare att de kör som om de glömt att de har släp bakom.

Fast ibland är det häst i och ibland inte. Ett tomt hästsläp är inte tungt och kan därför köras betydligt fortare med de flesta dragbilar utan risker. Utom den generella risken - högre fart högre risk och risk för böter då....

Annars håller jag med. Trots att jag själv inte har E-behörighet och skulle behöva ta det då.

Energin i det framflyttade ekipaget stiger med kvadraten på hastigheten. Det blir kritiskt ganska fort om det är minsta lilla obalans.

Får man träning i kritiska situationer med släp vid E-kortsutbildning, typ som man får halkbana på vanligt kort?

Håller med där! Är även jag lastbilschaufför och det är sällan de ligger kvar bakom.
Däremot kan jag vara en av de som kör om på e4 eller andra motorvägar. För det är inte kul att hamna bakom en lastbil i tex vätterleden norrut och inte ha en chans att komma om för det kommer bil efter bil. Men för det ligger jag inte och bränner över 80 km/h hela tiden som vissa andra gör med hästtransport.

Hästen kan ha fått spelet därav vinglingarna och att transporten lossnade-kan ha vräkt sig över bommen eller vad som- kan knappast lastas som vårdslöshet i trafik.

Sant, men låg dom på 100 km/h så är det ju en annan femma...
Sen kan man ju undra hur det gick till att släpet lossnat, löstagbar kula? Var transporten inte fastsatt ordentligt? Konstruktionsfel? Eller var kraften tillräckligt hög för att slita transporten av kulan?

Fast ibland är det häst i och ibland inte. Ett tomt hästsläp är inte tungt och kan därför köras betydligt fortare med de flesta dragbilar utan risker. Utom den generella risken - högre fart högre risk och risk för böter då....

Annars håller jag med. Trots att jag själv inte har E-behörighet och skulle behöva ta det då.

Det spelar faktiskt ingen roll om det kan framföras i högre hastigheter. Det FÅR inte framföras i hastigheter över 80 km/h.

Fast vänta lite nu. Du tyckte att alla skulle behöva E-kort.

Att köra en bil med ett tomt hästsläp är väldigt nära att bara köra personbil. Att köra en bil med ett lastat hästsläp är väldigt nära att köra lastbil.

Energin i ekipaget är (1/2)*massan*(hastighet^2). Det gör att hastigheten är mycket, mycket kritisk för en tung massa. Och mycket mindre kritisk för en lätt massa.

Det var hela poängen. Att lagstiftningen är 80km/h är en annan sak.

Viktmässigt är det måhända som att köra enbart personbil, men förbanne mig inte längdmässigt.

Det är stor skillnad på att räkna på saken teoretiskt o utföra den i verkligheten.

Tyvärr visar iaf runt 90% av de jag träffar på som hänger släp bakom sin personbil inte att de har någon koll öht.

Varken de som kör med hästsläp med häst i eller de som kör vanlig låg släpkärra o absolut inte någon som kör obromsad kärra.

Håller med. Senaste igår blev jag omkörd av ett ekipage med hästsläp. Jag var ute med hunden, rätt smal asfaltväg. Bilen kom väl över de tillåtna 70 km/h och tvärnitar halvvägs i svängen (90 grader, korsning). Att vägen tar slut (T-korsning) syns säkert 500 meter (mer) innan så planerad körning är inget svårt.

Till min förvåning/bestörtning hör jag då en stackars häst som trampar om frenetiskt i holken! Väl halvvägs i svängen börjar de krypköra i 5 km/h genom resterande manöver - lönt, då har ju hästenstackarn redan tappat balansen ohjälpligt.

Somliga borde inte köra med häst bakom. Det är så man garanterat får problem med lastning och åkning.

Att köra en bil med ett tomt hästsläp är väldigt nära att bara köra personbil. Att köra en bil med ett lastat hästsläp är väldigt nära att köra lastbil.

.

Är det bara jag som tycker det är värre/jobbigare/svårare att köra med ett tomt släp än något med lite tyngd i?

Tragisk olycka, hoppas det aldrig händer igen, och visst borde alla som drar hästsläp ha behörighet och vana att dra tungsläp med levandelast.
/B

Ja, fast teorin gäller också i verkligheten. Faktum är att om kör man riktigt fort (hög rörelseenergi) med ett lastat släp, kan inte ens den mest utbildade och erfarne föraren häva tillståndet och undvika haveri. Och gränsen är hårfin får man lära sig på mer avancerade förarutbildningar (eftersom man får prova övningar i exempelvis både 76 km/h och 79 km/h, det första "lätt" för en någorlunda bra förare, det senare enormt svårt - även för en riktigt bra förare).

Mer förarutbildning åt folket. Skulle ge mycket. Både för släpsäkerhet och andra typer av framförande av fordon.

Vi är helt överens om att ett krav borde införas och att det skulle ge positiva effekter.

Får man träning i kritiska situationer med släp vid E-kortsutbildning, typ som man får halkbana på vanligt kort?

Nej det får man inte överhuvudtaget. Man får lära sig att manövrera ekipaget i trafik samt några backövningar.

Jag skulle säga att det som BE-utbildningen gav mig var en uppfräschning av teorin samt lite mer kött på benen vad gäller vikter och lastsäkring samt regler kring detta.

Har jag blivit en bättre, mer tränad släpförare iochmed min BE-kortsutbildning? Knappast.

Men om man inte har rutin på att köra levande/farlig last så gör ju några körlektioner att man får reda på hur man skall bete sig med ett tungt släpekipage.

Jag fick med tydlighet påminnelse om vad som händer när man har last baktill. Vad som händer med fellastade ekipage, vilka köregenskaper som förändras.

Passade också på att verkligen bombardera körläraren med frågor från verkliga livet, situationer som jag har kommit och som jag kan tänkas komma med.

Min BE-utbildning gav mig mycket, trots att jag anser mig vara påläst redan tidigare (och dessutom väl tränad av lastbilschaffisen jag övningskörde med)

Har jag blivit en bättre, mer tränad släpförare iochmed min BE-kortsutbildning? Knappast.

Nä, men du har förmodligen fått klart för dig lite mer om riskerna med att framföra släp och du har fått lära dig hur viktig rätt lastning och lastsäkring är.

Många som hänger släp efter bilen har aldrig dragit släp tidigare/gör det 2 ggr/år (till o från sommarcampingen).

Det är ju tyvärr inte bara hästtransporter som råkar illa ut. Släpvagnar överlastade med grus, fellastade plankor, husvagnsekipage, båttransporter som framförs i MYCKET höga hastigheter. Jag kan fortsätta hur länge som helst att rada upp släpvagnsolyckor jag personligen varit i närheten eller passerat olycksplatsen.

Dagligen, då jag jobbar, blir jag omkörd av släpekipage och som jag skrev tidigare ca 90% av dessa har noll koll på att de har släp bakom och faktiskt är dubbelt så långa som normalt. :eek:

Kunskap är inte tungt att bära.

Så känner jag också.

Nu tog ju förvisso jag inte BE utan C*DE den gången jag tog mitt. Något mer än 10 år senare tog jag CE och ännu fler poletter trillade på plats.

Ska jag vara ärlig anser jag att ALLA borde få göra en mindre uppkörning varje gång det är dags att förnya körkortet. Klarar man inte den ska man beredas möjlighet att uppdatera sina kunskaper. Därefter ska det vara möjligt att få körkortet indraget.

Vi har alldeles för många i trafiken idag som är farliga. Ganska få kör aktivt utan de åker bil med sig själva.

När jag tog körkort för ~30 år sedan fick jag lära mig att en bil är ett potentiellt mordvapen och jag har alltid försökt hålla det i bakhuvudet.

Jag fick med tydlighet påminnelse om vad som händer när man har last baktill. Vad som händer med fellastade ekipage, vilka köregenskaper som förändras.

Passade också på att verkligen bombardera körläraren med frågor från verkliga livet, situationer som jag har kommit och som jag kan tänkas komma med.

Min BE-utbildning gav mig mycket, trots att jag anser mig vara påläst redan tidigare (och dessutom väl tränad av lastbilschaffisen jag övningskörde med)

Jag har inte någonstans sagt att det inte gav mig något. Men någon speciell träning i krissituationer (ex. halkbana) ingick inte. Det var DEN frågan jag svarade på.

Därav så är jag knappast mer rutinerad i en sådan situation nu eftersom jag inte övat det fullt ut. Teoretiskt så ja, där gav det mycket men ÖVAT har jag inte gjort.

Nä, men du har förmodligen fått klart för dig lite mer om riskerna med att framföra släp och du har fått lära dig hur viktig rätt lastning och lastsäkring är.

Många som hänger släp efter bilen har aldrig dragit släp tidigare/gör det 2 ggr/år (till o från sommarcampingen).

Det är ju tyvärr inte bara hästtransporter som råkar illa ut. Släpvagnar överlastade med grus, fellastade plankor, husvagnsekipage, båttransporter som framförs i MYCKET höga hastigheter. Jag kan fortsätta hur länge som helst att rada upp släpvagnsolyckor jag personligen varit i närheten eller passerat olycksplatsen.

Dagligen, då jag jobbar, blir jag omkörd av släpekipage och som jag skrev tidigare ca 90% av dessa har noll koll på att de har släp bakom och faktiskt är dubbelt så långa som normalt. :eek:

Kunskap är inte tungt att bära.

Återigen jag svarade BARA på att man det inte ingår PRAKTISK träning i utbildningen (ex halkbana). Att det inte skulle ge något alls att ta BE har jag ALDRIG påstått. Jag tycker tvärtom att allt över 750 kg släp skulle kräva BE.

Vad gäller ditt första påstående så var det väl ungefär det jag skrev att jag i huvudsak fick ut av det och jag lade ingen värdering i det. Det var ett konstaterande.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En bil med hästsläp var med om en olycka på E18 strax innan ett på lördagseftermiddagen. En häst dog i samband med att släpet välte ner...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En trafikolycka har inträffat på E18 väster om Karlstad. – Det var en personbil med en hästtransport som körde av vägen. Inga...
Svar
4
· Visningar
701
Senast: Magnum
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Strax efter klockan 21 på söndagen kom ett larm från SOS om en bil med hästtransport som hade kört i diket på riksväg 34. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
402
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På tisdagen, vid 17-tiden, ryckte polis och räddningstjänst ut till en trafikolycka på E4, strax norr om Tierp. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
401
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka