Fredag

Trådstartare
Har efter ett par års velande bestämt mig för att nu är det dags att byta bil, jag måste verkligen ha en 4WD! Kör alldeles för mycket vintertid för att känna mig trygg i min annars mycket dugliga BMW523.

Vill gärna kunna dra 2 ton, men minst 1800 kg i alla fall.
Helst inte en SUV, utan en "vanlig" personbil som inte drar så jättemkt bensin och är komfortabel och bra (jmf BMW:n).
Har kikat på Audi A6 och Subaru Legacy, men A6:an är svår att hitta med juste dragvikt tyvärr.
Legacyn tycker jag är sååå tråååkig, även om alla jag känner som har bilen formligen älskar den. Suck.
Har nu hittat en Legacy 3,0:a som får dra 2 ton och inte har gått så många mil. Borde jag slå till tro? Den har automatlåda, är det en nackdel nu för tiden?

Fler förslag på passande bilar till ovan beskrivning? Volvo är ju också så otroligt tråkiga, annars är de säkert bra.
Inget behov alls av kombi, sedan duger kanonbra.

Sv: Bilågren

Ingen med en Legacy som kan ge lite synpunkter på valet?
Är en 3,0:a för stor motor, dricker den bensin "till frukost"? Blir det stor skillnad med släp kopplat?
Vid halt väglag, är det just någon skillnad att dra med t ex en Legacy och en SUV? Det finns väl lågväxlar på en Legacy också?

Pliiis! :bump:

En 3.0 är inte till nackdel på en så pass stor bil utan drar inte så mycket bensin då motorn inte blir lika ansträngd, och dessutom orkar den med ett så tungt släp mycket bättre :) lågväxel är jag inte säker på att det är men tror knappast det är nödvändigt.
Automatlåda är inte att föredra när man ska dra släp, körningen blir mjukare och bilen orkar med lika bra men det sliter på växellådan. Men växellådan är så tålig att den troligen håller bilen ut ändå.
För övrigt tycker jag det låter som en bra bil till ändamålet.

Ingen lågväxel alltså? Attans.

Trodde moderna lådor klarade tungt drag bra, men visst förstår jag att det sliter mer.
Jag kör nästan hälften av bilens mil, i alla fall en tredjedel, med släp.

Tack för synpunkterna - fler tas gärna emot! :)

Liknande trådar

Utrustning Vi är i startgroparna att leta efter en ny (för oss) dragbil.. har tittat i trådarna men hittar inte riktigt den info jag är ute... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 660
Senast: LadyLusifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka