J
jezekl
Min fjording tycker att bilar är läskiga saker. Det har gått bra, men nu har han blivit lite känsligare igen. Läskigast är det när han är ute utan de andra hästpolarna. När jag tömkörde i helgen ställde det till lite problem. Vid ett tillfälle hoppad han runt och stannde först när han stod med huvudet mot mig (han sprang tack och lov inte över mig). När nästa bil kom gick jag fram till hans huvud, för att han skulle hålla sig lugnare. Även när vi rider hoppar han till och vill sticka (hamnade på en nysådd åker en gång..). Detta måste vi givetvis komma förbi, och få honom inse att bilar är relativt ofarliga saker som man inte behöver springa ifrån. Vi måste kunna vara ute själva bland bilarna. Det är mycket bilar kring stallet, på småvägar. När vi är ute med andra hästar går det bättre.
Nu behöver jag råd och tips på vad jag ska göra! Hur ska jag vänja honom? Att han behöver vara där bilarna är och vänja sig och inse att det inte är farligt förstår jag, men under vilka former? Promenera? Rida? Han är ju ganska svårhanterlig om han vill sticka när man tömkör tex. Är det rätt att lugna honom, eller ska man bete sig som om "det där var väl inget...skärp dig"?
Eftersom jag håller på med tömkörning för att få honom inkörd är det väldigt bra om han kan hantera bilar, för det är ju inte så kul om han sticker med vagn sen..
Nu behöver jag råd och tips på vad jag ska göra! Hur ska jag vänja honom? Att han behöver vara där bilarna är och vänja sig och inse att det inte är farligt förstår jag, men under vilka former? Promenera? Rida? Han är ju ganska svårhanterlig om han vill sticka när man tömkör tex. Är det rätt att lugna honom, eller ska man bete sig som om "det där var väl inget...skärp dig"?
Eftersom jag håller på med tömkörning för att få honom inkörd är det väldigt bra om han kan hantera bilar, för det är ju inte så kul om han sticker med vagn sen..