bilar är läskiga..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare jezekl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 945
J

jezekl

Min fjording tycker att bilar är läskiga saker. Det har gått bra, men nu har han blivit lite känsligare igen. Läskigast är det när han är ute utan de andra hästpolarna. När jag tömkörde i helgen ställde det till lite problem. Vid ett tillfälle hoppad han runt och stannde först när han stod med huvudet mot mig (han sprang tack och lov inte över mig). När nästa bil kom gick jag fram till hans huvud, för att han skulle hålla sig lugnare. Även när vi rider hoppar han till och vill sticka (hamnade på en nysådd åker en gång..). Detta måste vi givetvis komma förbi, och få honom inse att bilar är relativt ofarliga saker som man inte behöver springa ifrån. Vi måste kunna vara ute själva bland bilarna. Det är mycket bilar kring stallet, på småvägar. När vi är ute med andra hästar går det bättre.

Nu behöver jag råd och tips på vad jag ska göra! Hur ska jag vänja honom? Att han behöver vara där bilarna är och vänja sig och inse att det inte är farligt förstår jag, men under vilka former? Promenera? Rida? Han är ju ganska svårhanterlig om han vill sticka när man tömkör tex. Är det rätt att lugna honom, eller ska man bete sig som om "det där var väl inget...skärp dig"?
Eftersom jag håller på med tömkörning för att få honom inkörd är det väldigt bra om han kan hantera bilar, för det är ju inte så kul om han sticker med vagn sen..

Här hemma finns en liten gång-/ cykelväg på båda sidor om landsvägen. Man hamnar tillräckligt nära landsvägen för att trafiken ska kännas inpå en, men samtidigt så pass långt ifrån att man slipper den värsta pressen och hästen behöver inte känna sig lika trängd som den kan göra om man möter bilarna på en grusväg t.ex.
Det kanske är någon liknande miljö som ni skulle behöva att träna bort osäkerheten hos pållen i? :)

Om matte/husse är min flockledare så är saker kanske lite läskiga men inte FARLIGA så länge matte/husse inte är rädd.

Boktips: Dansa med hästar / Klaus Ferdinand Hempfling

Försök få tag på en hage jämte en väl trafikerad väg och släpp hästen i. Då blir han ju "tvungen" att vänja sig. Har en kompis vars hästhage ligger vid en 70-väg och hennes hästar har aldrig varit rädda för trafik.
Har funderat på att göra detsamma med min fjording som är rädd för lastbilar, traktorer och andra stora bullriga saker (bilar går bra).
Lycka till!

Hage brevid trafikerad väg fungerar kanske för vissa hästar men det gjorde det inte för min häst. Han har gått i hagar brevid både 70-vägar och 90-vägar som har varit hårt trafikerade med all sorts trafik. I hagen blev han snabbt van vid att bilarna inte var farliga men han kan fortfarande inte passera/möta en bil på vägen då man är ute och rider utan att bli rädd.

Måste tyvärr vara lite pessimistisk. Men vissa hästar blir aldrig trafikssäkra. Om hästen är riden/promenerad etc. i trafik under något/några år och det inte har blivit bättre elelr om det bara är bättre i omgångar för att sedan bli sämre igen så kan det vara så att det inte går att göra så mycket åt det.

Det bästa tips jag kan ge, för både din, hästens och bilisternas säkerhet är att du väljer dina vägar med omsorg, se till att du inte rider med staket på båda sidor tex. och gå alltid ut i diket när det kommer en bil, även om bilen fortfarande är nära (så hästen kan vänja sig) är den tillräckligt långt bort för att de flesta hästar ska förstå åt vilket håll det är minst farligt (bort från bilen). Undvik definitivt inte bilar, men utsätt inte hästen för det mer än normalt, det kommer bara att skapa spänningar mellan er.

Lite tips:

* leta upp en enslig väg, gärna med fält eller något på sidorna så han KAN 'fly' lej en kompis med bil. Börja med att promenera förbi stillastående bil. Försök att inte ens titta på bilen eller tänka på den utan gå bara förbi. Fungerar det, gör samma sak när bilen har motorn igång. Fungerar det så gör samma sak när kompisen varvar motorn LIIITE (dvs bara ökar motorvarvet från tomgång till gaspådrag). Fungerar det med så låt kompisen krypköra och gör samma sak. Blir hästen rädd så stannar hon bilen omedelbart. Är den fortfarande rädd så slå av motorn. Dvs 'backa' graden av obehag.

Det kan gå rätt lätt eller det kan ta flera veckor, men gå inte till nästa steg förrän hästen är lugn med det första. Och - VIKTIGT - försök om det går att rida där det är bilfritt medan träningen pågår (dvs mellan gångerna).

Sen när kompisen kan köra sakta förbi så ökar man onehaget hela tiden. Och när det är okej så tömkör förbi (farligare om du inte är först) och rid sedan förbi. Men 'börja om' när du börjar tömköra och sen när du börjar rida.

När det fungerar (kompisen får gärna ha olika bil på slutet så man inte lyckas skapa associationen att 'vita bilar är inte farliga men alla andra är det') så byter ni plats till en annan. Man kan få rejält bakslag men det brukar gå fortare att 'komma igenom' alla faser.

När DET fungerar så leta upp den mest trafiksäkra stabila häst du hittar, kan du hitta två så dessto bättre. och ge dig sedan ut på en svagt trafikerad väg, gärna med en trafiksäker häst framför och en bakom. Eller bredvid om utrymme finns för det.

*Andra tipset är något mer okonventionellt och man bör fundera på vad för slags häst man har innan man gör det. Men min valack är HELT trafiksäker. Varit sen han var ung. Rätt imponerande eftersom han var livrädd för stenar, soptunnor och annat som borde vara 'ofarligare' än bilar. Jag frågade iaf köparen vad sjutton de eg gjort för att få honom så sjukt trafiksäker. Svaret kom blixtsnabbt: godis! De hade helt enkelt serverat honom godis från bilen. När han gick förbi fick han godis av föraren. Så han lärde sig associera bilar med godis helt enkelt. (och nej, han försöker inte muddra bilar efter godis). Men har man en väldigt matglad/godisglad häst så kanske det inte är det bästa sättet.

Det finns ett annat godissätt, jag har aldrig använt det på bilar men på traktorer. Ha motorn på tomgång och gå så nära som hästen klarar av, stanna precis innan gränsen går för hästen och kela, beröm och ge godis. Målet är att hästen tillslut ska äta från en hink som står på t ex motorhuven, när motorn är igång på traktorn/bilen.

* Sen det här med hagar vid trafikerad väg. Det kan ta lååång tid innan det fungerar. Det tog två vintrar innan valacken inte fick stora skälvan av pappas jääättestora monsterhjullastare. Trots av den for förbi och runt hagen varenda dag på vintern, och flera ggr i veckan på sommaren. Men en dag så kom ett genombrott och sen var det lugnt. Samma sak med KOSSOR faktiskt. Han var hysteriskt rädd för kor. Gick i hage bredvidkor i flera år och klarade dem om de var i hagen, men leda honom förbi en kohage gick inte och kor under en ridtur innebar stora spelet. Jag gav i princip upp och ansåg korädslan som obotlig. Tills förra året då han första dagen korna var ute på slakt grimskaft lugnt gick en meter utanför kohagarna och inte ens fick spel när ungtjurarna började ha rodeo alldeles vid stängslet. Så det kan ta tiiiid innan det ger resultat.

Och sen finns de såklart de som aldrig blir bilsäkra (eller kosäkra) men det finns en hel del man kan göra för att försöka iaf.

Lycka till.

Jaga bilar!!

Hos en NH tränare fick jag en gång tips om att låta hästen jaga föremålet den är rädd för å tro mig det hjälpte. Hade själv en inakordering som hade detta bil broblem. Lejj en kompis och bil, låt denne åka i snigelfart framför hästen, och låt hästen lukta och ha sig på bilen. Efterhand som hästen blir morskare kan man öka farten lite och om allt har gott rätt till kommer du se att hästen tom kan tänkas trava efter bilen för att just jaga den. Rätt kul att se.
Tänk på att berömma ofta.
Lycka till

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 245
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 662
Senast: skiesabove
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 599
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 367
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka