Bilbarnstolar

Sv: Bilbarnstolar

Vad jag läst mig till så bör man inte ha en multistol framåt iallafall därför strök vi en sådan stol från listan =)

Nikki & fabian: Så mycket som 18 kg vägde varken jag, min sambo eller mina syskon vid 4 års ålder. Men då förstår jag vad du menar med byte av stol =)
 
Sv: Bilbarnstolar

Akta graco cosmic comfort far ocksa användas med egna bältet framat, men det rekomenderas inte har jag läst (varken pa den eller multi techen). Men även om vi inte kommer använda den framat sa fungerar den bra bakat.
 
Sv: Bilbarnstolar

vi valde en Acta Graco -.. ja gud vad heter modellen:eek:.. den som babysproffsen hyrde ut.

Den har funkat kanon, + på att handtaget är vinklat så den vilar bra på armen. Min dotter är nu 7 månader snart och 70-71 cm lång, och har fötterna precis i samma nivå som bakersta punkten = de sticker inte ut nåt.

Brion är så liten tycker jag, fötterna sticker ut när barnet är ty 3 månader:crazy:

Jag rekommenderar bas iallafall, det är GULD värt!:D
 
Sv: Bilbarnstolar

kl


Ingen kombistol bör användas framåt, multitech är något bättre än andra men fortfarande är det bättre att byta till en bältesstol när barnet vuxit ur den bakåtvända.
En kombistol har ingen bältesstyrning, bältet hamnar långt från barnets kropp och stolen är tung. Att använda en kombistol framåt med internbälte är heller inte att rekommendera. Påfrestningen på nacken blir större med internbälte än i bältesstol med bilbälte.
Kombistolarna är bra för flera av de är stora, barnet kan åka bakåt länge. När stolen sen ärurvuxen bakåt är den även det framåt, då är det dax för bältesstol.
 
Sv: Bilbarnstolar

Kanske jag var stor då, inte vet jag. Men tydligen så växer vissa ungar ur den så man hamnar i ett mellanläge vilket känns onödigt, men frågan är hur vanligt det är?
 
Sv: Bilbarnstolar

Ett tips är att ha ett babyskydd som går att knäppa fast på en vagn. Guld värt när bebis somnat i bilen och man ska skutta ut och handla en snabbis på ica. Finns flera vagnar med adaptrar och det finns även babyskydd som man kan köpa till en sulky till. Acta graco har en sulky till sitt babyskydd som lätt kan hittas på blocket för en billig penning.

Ett babyskydd är praktiskt. De somnar ju ganska ofta de små liven (om man har en unge som tycker om att åka bil) och då är de smidigt att de ligger kvar en stund. Man slipper väcka hela tiden och flytta och hålla på.

Sonen hatade sitt babyskydd dock (Acta graco) och vi bytte till en fast stol när han var 6 månader (Maxi Cosi Mobi). Den är verkligen suveränt bra men jag ser fördelarna med babyskydd ändå. Kommer definitivt köpa ett Maxi Cosi babyskydd nästa gång och köpa till adaptrar till min vagn.

Mvh Miks
 
Sv: Bilbarnstolar

Haha måste vara olika på olika ungar då, för E använda sitt Brioskydd till hon var 8 månader cirkus och först då började fötterna sticka ut =)

Allmänt: Jag tror man måste prova ut själv vad man tycker om olika babyskydd. Brion är lättare än både Acta Gracos och Besafe, men man bär säkert olika och då kanske actas ligger bättre på armen exempelvis !
 
Sv: Bilbarnstolar

Jo jag har oxå tänkt tanken på att ta med sej babyskyddet ut och sätta fast på vagnen, även en försäljare höll på att visa en massa. Men sen har jag hört att ungarna inte ska ligga i dom där babyskydden en längre tid pga vinklen på ryggen som blir (be safe kunde man fälla så det blev helt plant nästan när man inte åkte bil) så då känns det onödigt. Har man möjligheten kanske man kör runt för ofta med en sovande bebis i babyskyddet.
Jag planerar att inte lyfta med mej babyskyddet så ofta utan flyttar över bebin till vagnen alt försöker att inte åka så mycket bil i onödan.
 
Sv: Bilbarnstolar

Haha måste vara olika på olika ungar då, för E använda sitt Brioskydd till hon var 8 månader cirkus och först då började fötterna sticka ut =)

Allmänt: Jag tror man måste prova ut själv vad man tycker om olika babyskydd. Brion är lättare än både Acta Gracos och Besafe, men man bär säkert olika och då kanske actas ligger bättre på armen exempelvis !

Och vi använder den fortfarande och Gustav är nu 9 mån och han är lång som bara den. Dock sticker ju fötterna ut en bit med det stör inte.

Som jag fick sagt till mig så spelare inte fötterna någon roll så länge de inte har huvudet ovanför ryggstödet
 
Sv: Bilbarnstolar

Jag har kunnat ställa babyskyddet både på min Emmaljunga och min Bugga utan att ha speciella fästen för det. Så har jag kört från och till bilen för att slippa bära! Alltså direkt i/på sitt/liggdelen.
 
Sv: Bilbarnstolar

Ja benen har eg ingen betydelse så, det är väl öronen på babyskydd har jag dock för mig ?

Brandgul: Ja men lite av poängen med adapter är att om du ska göra kortare ärenden så slipper du hel enkelt släpa med dig liggdelen, av större vikt om man har hårdlift vill säga. Har man mjuklift/åkpåse så är ju poängen rätt meningslös i mitt tycke =)
 
Sv: Bilbarnstolar

Ja benen har eg ingen betydelse så, det är väl öronen på babyskydd har jag dock för mig ?
QUOTE]

Babyskyddet är urvuxet när huvudet når upp till kanten, det får inte sticka upp något alls. I en bilbarnstol får öronen komma upp till kanten innan den är urvuxen.
Det bästa är att byta från bakåtvänd stol så fort som möjligt, så fort barnet kan sitta med stöd. De sitter något mer skyddade i en bakåtvänd eftersom den är mer upprätt än ett babyskydd.
I många länder är det tvärtom, att de ska sitta i babyskydd så länge som möjligt, men där byter de till framåtvänd stol direkt så då är babyskyddet säkrare.
 
Sv: Bilbarnstolar

Ah jag blandade ihop.

Hur som stack varken ben eller huvud utanför på dottern när vi bytte =). Du menar att det är bäst att byta från babyskydd till bakåtvänd barnstol så fort som möjligheten finns eller hur ?
 
Sv: Bilbarnstolar

Ah jag blandade ihop.

Hur som stack varken ben eller huvud utanför på dottern när vi bytte =). Du menar att det är bäst att byta från babyskydd till bakåtvänd barnstol så fort som möjligheten finns eller hur ?

Oj, självklart menar jag det! Missade lite där..
 
Sv: Bilbarnstolar

KL

En rookie lägger sig i :o
Vad är ett babyskydd?
Jag fattade det som att man kunde köpa bibarnstolar som kunde knäppas fast i barnvagen. Inte att man behövde en speciell sulky för det. Men så läste jag nånstans däruppe att det var babyskydd man knäppte fast. Jag förstår nog ingenting.
Väntar en etta till hösten och har börjat förstå att det är en djungel det här.
Hade tänkt oss en beg Mountain Buggy vagn, finns det bilstolar som passar dom vagnarna eller hur fungerar det egentligen?

Finns det ingen hemsida för nybörjare någonstans ??? :cool:
 
Sv: Bilbarnstolar

Ett babyskydd är en bilbarnstol som man använder när bäbisen är nyfödd och upp till typ 9 månader.

De babyskydd man klickar fast på chassit brukar ofta vara samma som vagnsmärket. En brio primo på en briovagn, eller emmaljungas babyskydd på deras vagn t.ex.
En del vagnar måste man köpa adaptrar till för att man ska få fast babyskyddet.

Till en mountainbuggy måste man köpa en adapter, men den passar till i princip alla babyskydd.
Du får fråga i en butik där de säljer det märket :).
 
Sv: Bilbarnstolar

Babyskydd är den första stolen som man kan bära omkring på. Den andra stolen är en bakåtvänd stol, den sätter man fast i bilen med bilens bälte och förankringsband. De stolarna går till antingen 18 eller 25 kg. Det finns stolar som kallas kombistolar, de kan man använda både bakåt och framåt. Man bör dock inte använda de framåt, utan bara bakåt tills den är urvuxen.
Tredje stolen är en bältesstol, den börjar man använda tidigast vid 4 års ålder. Kan barnet åka bakåt längre så är det bara bra.
 
Sv: Bilbarnstolar

KL

Vi hade ett MaxiCosi babyskydd med bas, supersmidigt. Den far bast i test ar efter ar har. Mina barn var/ar pluttiga sa de anvande sina babyskydd tills de var 19 manader. Sedan bytte vi till en MaxiCosi stol (framatvand, vi bor i England). Jattenojd med bada modellerna!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp