bilbarnstolsfundering

skogstomten

Trådstartare
Funderar på olika alternativ nu,
Dottern på 7½ månad börjar växa ur sitt babyskydd så det behövs något annat åt henne.

Storebror på 2år och 4 månader har det lite trångt i sidled i sin Britax Hi -Way,
den fungerar utan problem, men frågan är ju hur han ryms till vintern om man sätter honom i den med vinteroverall.
Ja man ska ha så lite som möjligt och inte massa vinterkläder under bältet,
men i mellanåt sätter man sig ju i en tok kall bil...

Funderar på att antingen låta dottern ta storebrors Hi-Way,
men den känns så stor vid huvudet om man skulle bli påkörd från sidan tex.
Men det kanske mest är nojja?
Just det med storleken i sidled för huvudet?

Alternativet vore väl en Acta Graco Cosmic Comfort
alternativt Douflex XTP
ser ju trevligare ut om man tänker huvud/nacke,
men jag vet på den gamla Acta stolen vi har att den inte passar så bra i vår trånga bil. :(

En annan fundering är väl att köpa en Britax Multi-Tech åt grabben,
större och rymligare och borde fungera bakåtvända tiden ut åt honom,
så kan hon ärva den sen när han blir stor nog att vända frammåt.

Några bra tankar?
 
Sv: bilbarnstolsfundering

Vi bytte till Hi-Way vid 8 månader, det funkade bra. Jag skulle nog göra så om jag var du, köpa en större bakåtvänd åt storebror och låta henne ärva Hi-Wayen. :)
 
Sv: bilbarnstolsfundering

Vi bytte till Hi-Way vid 8 månader, det funkade bra. Jag skulle nog göra så om jag var du, köpa en större bakåtvänd åt storebror och låta henne ärva Hi-Wayen. :)

Ja det är nog den lösningen det lutar åt främst :laugh:
Storebror ska vara några dagar hos mormor och morfar så då kan vi ju faktiskt ställa om hans stol och testa den åt henne.
Smidigt :)

Tack för dina tankar :laugh:
 
Sv: bilbarnstolsfundering

Finns de ingen kudde eller något att komplettera stolen med så den blir smalare?
 
Sv: bilbarnstolsfundering

Det bästa är nog att köpa en större stol till storebror och låta lillasyster ta över hi-wayen. Duoflex har jag till min minsta, kommer att få köpa större stol till honom om nåt år..
Multi-tech och two-way är de stolar med längst rygg som finns nu, t-w kan de ha lite längre eftersom m-t har ett huvudskydd där axlarna tar i tillslut. Annars är ju inte stolen urvuxen förrän öronen når kanten.
Jag har en t-w till min 4åring, han sitter jättebra i den och kommer sitta bra bakåt i minst ett år till.
Åk till butik och prova bägge stolar i bilen, köp den som passar både bil och barn bäst.
 
Sv: bilbarnstolsfundering

När vi köpte ny stol sa försäljaren att det finns extra inlägg att använda vid huvudet, är nästan helt säker på att det var till Brtiax stolar.
 
Sv: bilbarnstolsfundering

Vår tjej har en britax two-way och vi bytte tidigt, hon var fem månader. Detta pågrund av att hon hatade sitt babyskydd!
Vi är supernöjda med det!
Den är dessutom väldigt rymlig, kanske något för storebror eftersom det går bra att vända det sen! Vi provade Multi tech men tyckte tjejjen satt bättre i twi way när hon var så liten!
 
Sv: bilbarnstolsfundering

Den är dessutom väldigt rymlig, kanske något för storebror eftersom det går bra att vända det sen! Vi provade Multi tech men tyckte tjejjen satt bättre i twi way när hon var så liten!


Det GÅR att vända kombistolar framåt, men man bör av flera anledningar inte göra det.


• Kombistolar är tyngre än riktiga framåtvända bältesstolar - det kan klämma barnet mellan bältet och stolen vid en krock
• En bilbarnstol är inte urvuxen förrän öronen är vid ryggstödets topp eller maxvikten uppnådd - alltså funkar den inte framåt heller då huvudet inte får tillräckligt med stöd eller vikten är överskriden
• Maxvikten är dessutom lägre än på en bältesstol vilket betyder att det ändå kommer behövas en till stol (Maxvikter: 36kg bältesstol, 25kg vändbar kombistol).
• Man ska inte använda kombistolars internbälte/sele när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen.
• Att istället använda bilens eget 3punkts-bälte är inte heller bra då det kommer för långt ifrån kroppen, eftersom kombistolen även är gjord för bakåtvänt åkande och därmed behöver ganska djupa sidor. Bältet alltså att ligga längst med sidorna på kombistolen - inte mot barnets kropp..
• .. dessutom kommer bältet troligen inte alls att sitta rätt över barnets kropp då kombistolar (oftast) inte har någon bältesstyrning över axlar och höfter

Det bästa är att använda en stol bakåt så länge det bara går, dvs antingen tills maxvikten är uppnådd eller barnet är för långt för att kunna åka bakåt, och sedan byta till en bältesstol.
 
Sv: bilbarnstolsfundering

Skaffa ett "huvudskydd" till Hi wayen, det har vi och det fungerar toppen!

Men? Så det finns alltså? :laugh:
Det lät inte så på dom jag pratade med idag,
men jag ska kola med den andra stora kjedjan imorgon efter babysimmet!

Låter ju toppen i så fall, tack! :banana:
 
Sv: bilbarnstolsfundering

Tack för alla svar nu :bow:

Ja det blir nog en M-T eller T-W till grabben,
så får lillasyster ärva den sen om några år när han ska åka frammåt.

Ni som har T-W hur är den när dom somnar för huvudet?
Han sover gärna i bilen, tänkte på lutning och så.

Ska sätta mina föräldrar på att att prova med honom i deras trakter,
så får vi prova i bilen här :p
De har nämligen rea på M-T här så om det blir den skulle det ju inte göra ont att passa på när den var i det närmaste 1000:- billigare:angel:
 
Sv: bilbarnstolsfundering

Lite trådkap och funderingar.

Vi har funderat på Aktas Cosmico S. Vad säger ni om den? Har ni andra förslag?
John är 5 månader nu och vi har Logico S till honom. Och han sitter kanon i den. Vi är jättenöjda!

Tror att vi kommer behöva byta om 3-4 månader.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag tror att jag får bäst svar här. Vi väntar vår nr.2 och har konstaterat att när bebisen övergår till bakåtvänd bilbarnstol måste vi...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 943
Senast: MaRomer
·
Övr. Barn Vår son är 14 månader, och vi har tills nu lånat en Acta Graco, kommer inte ihåg vad den heter. Men vi ska nu lämna tillbaka stolen och...
Svar
16
· Visningar
2 040
Senast: kpist
·
Övr. Barn Vår tvååring sitter idag fram i bilen, i en Britax hi-way. Nu ska hon bli storasyster och vi funderar på hur man ska placera barnen...
2
Svar
20
· Visningar
3 056
Senast: Calazirya
·
Småbarn Japp, sonen är ungefär 4,5 månader och babyskyddet börjar bli trångt... funkar ett tag till med tanke på att han är ju oftast är ganska...
Svar
18
· Visningar
2 758
Senast: Comfort
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp