Bukefalos 28 år!

Bilbatteri (eller Sexigaste tråden ever)

Hyfsade till ditt citat lite.

Det går inte att ladda upp det genom att köra långt då?

Nej, har batteriet börjat bli dåligt kvittar det om man kör långsträckor. Problemet är då inte att ladda det utan att få det att hålla laddningen till nästa gång du ska köra.

Jag var tvungen att byta mitt i vintern på gammel-Saaben efter att ha blivit stående i -15 några gånger :meh:
 
Nej, har batteriet börjat bli dåligt kvittar det om man kör långsträckor. Problemet är då inte att ladda det utan att få det att hålla laddningen till nästa gång du ska köra.

Jag var tvungen att byta mitt i vintern på gammel-Saaben efter att ha blivit stående i -15 några gånger :meh:
Följdfråga
Min bil kommer stå i10 dagar nu i kylan. Ska jag koppla bort den?
 
Var uppmärksam på underligheter.
Jag hade knepiga problem med bland annat startspärr på min Renault. Jagbagdomkollapå det när de gjorde något annat med bilen Jag trodde faktiskt inte på verkstaden när de påstod att det var batteriet det var fel på. det lät för osannolikt att batteriet klarade av att starta bilen men inte att få startspärren att funka. De bjussade på undersökningen eftersom jag inte var nöjd.
Jag provade själv med ett nytt batteri och fick skamset traska till verkstaden och betala ☺
Precis så är det.

Ju nyare bil, desto mer saker går på elektronik.
Sakerna slutar att fungera på olika spänningar - viktiga saker för säkerhet och köring fungerar vid lägre spänningar (alltså med ett sämre batteri) än oviktiga saker. T.ex på min bil upptäcker jag ett dåligt batteri först på att den elektriska handbromsen inte vill samarbeta vid avfärd. Batteriet är ju ungefär lika dåligt då jag parkerar, men har under köringen blivit lite underhållsladdad, så att den går att slå till.

Se'n försvinner fler och fler elektroniska system som t.ex hissar och värme till rutor, innan det börjar bli jobbigt att starta fanstyget. I höjd med startsvårigheter börjar bilens dator rapportera diverse malfunctions på dess display. Vid den här nivån är det inte roligt längre.
 
Precis så är det.

Ju nyare bil, desto mer saker går på elektronik.
Sakerna slutar att fungera på olika spänningar - viktiga saker för säkerhet och köring fungerar vid lägre spänningar (alltså med ett sämre batteri) än oviktiga saker. T.ex på min bil upptäcker jag ett dåligt batteri först på att den elektriska handbromsen inte vill samarbeta vid avfärd. Batteriet är ju ungefär lika dåligt då jag parkerar, men har under köringen blivit lite underhållsladdad, så att den går att slå till.

Se'n försvinner fler och fler elektroniska system som t.ex hissar och värme till rutor, innan det börjar bli jobbigt att starta fanstyget. I höjd med startsvårigheter börjar bilens dator rapportera diverse malfunctions på dess display. Vid den här nivån är det inte roligt längre.
Tack för förklaring! Jag är nu än mer tacksam för min nuvarande 240;)
 
Precis så är det.

Ju nyare bil, desto mer saker går på elektronik.
Sakerna slutar att fungera på olika spänningar - viktiga saker för säkerhet och köring fungerar vid lägre spänningar (alltså med ett sämre batteri) än oviktiga saker. T.ex på min bil upptäcker jag ett dåligt batteri först på att den elektriska handbromsen inte vill samarbeta vid avfärd. Batteriet är ju ungefär lika dåligt då jag parkerar, men har under köringen blivit lite underhållsladdad, så att den går att slå till.

Se'n försvinner fler och fler elektroniska system som t.ex hissar och värme till rutor, innan det börjar bli jobbigt att starta fanstyget. I höjd med startsvårigheter börjar bilens dator rapportera diverse malfunctions på dess display. Vid den här nivån är det inte roligt längre.
Kan man alltså vänta tills något annat börjar lägga av innan man byter? Alltså, händer alltid andra problem innan den inte startar?
 
Det går inte att ladda upp det genom att köra långt då?
Nej, har batteriet börjat bli dåligt kvittar det om man kör långsträckor. Problemet är då inte att ladda det utan att få det att hålla laddningen till nästa gång du ska köra.

Skulle vilja säga att det hjälper hjälpligt med att köra långt - just för stunden. Eller till nästa start. Om den kommer snart.

Problemet är att om man vanligtvis kör korta sträckor, så behöver man ändra sitt beteende till att vanligtvis köra långa sträckor. Det räcker alltså inte med att köra en lång sträcka nån gång emellanåt. Detta under förutsättning att generatorn och kringelektronik är friskt, och inte det som kanske är orsaken till att batteriet upplevs lite krassligt.

Om du inte har en automatväxlad bil kan du ju dock komma runt problemet med att alltid starta i nedförsbacke. :)
 
Kan man alltså vänta tills något annat börjar lägga av innan man byter? Alltså, händer alltid andra problem innan den inte startar?
Det vågar jag inte säga utan att känna din bil. :)
Men ju mer elektronik du har, desto sannolikare är det att det är så.

Jag säger som @escodobe, var uppmärksam hur allt som går på ström beter sig.
Och det är alltid roligare att byta en grej kontrollerat än att bogseras till en verkstad en snögloppig lördag i februari.
 
Det vågar jag inte säga utan att känna din bil. :)
Men ju mer elektronik du har, desto sannolikare är det att det är så.

Jag säger som @escodobe, var uppmärksam hur allt som går på ström beter sig.
Och det är alltid roligare att byta en grej kontrollerat än att bogseras till en verkstad en snögloppig lördag i februari.
Ja ... Jag får nog byta ändå. Tack!
 
Mitt batteri på bilen är väääärdelöst. Men det visar sig enbart om jag stått med bildörren/dörrarna öppna, då behöver bilen starthjälp. Så länge jag inte står med dörrarna öppna funkar det utmärkt, även om jag kör korta sträcker...därav har jag vart för snål för att byta :p man ångrar sig dock när man haren tid och passa och biljäveln inte startar :banghead: Har alltid startkablar i bilen numera :cautious::p
 
just batterier ska man kanske inte köpa där.

Alla som haft en mobil med batteri som laddar ur vet att kvalitet på batterier varierar.
Och du tror alltså på fullt allvar att Biltema tillverkar egna batterier? Den skrönan går också om Biltemas oljor, dom har varken batterifabrik eller oljeraffinaderi. Deras oljor och batterier håller precis samma klass som märkesverkstädernas.:grin:
 
Och du tror alltså på fullt allvar att Biltema tillverkar egna batterier? Den skrönan går också om Biltemas oljor, dom har varken batterifabrik eller oljeraffinaderi. Deras oljor och batterier håller precis samma klass som märkesverkstädernas.:grin:

Nej jag tror inte att biltema står och blandar bly i garaget. Det jag säger är att det finns kvalitetsskillnader på batterier som kan vara värda att undersöka.

Ibland spelar kvalitet inte så himla stor roll, som med bensin. För batterier är det viktigare
 
Vi på jobbet säljer batterin .Sålde ett lågpris förut och en del av dom funkade bra och större delen inte .Det var enorm skillnad på kvalite och vi fick många reklamationer så nu har vi gått över till ett dyrare märke och det är stor skillnad på att nu får vi inte in några rek på det nya märket ! Så man får nog vad man betalar för !
 
Vi på jobbet säljer batterin .Sålde ett lågpris förut och en del av dom funkade bra och större delen inte .Det var enorm skillnad på kvalite och vi fick många reklamationer så nu har vi gått över till ett dyrare märke och det är stor skillnad på att nu får vi inte in några rek på det nya märket ! Så man får nog vad man betalar för !
Grannen har entreprenadfirma, hans svärfar har grävmaskin, svärfadern förbannar Biltema och köper "original" och medans han bytt batterier 2 ggr på 3 år har inte grannen bytt ett enda i nånting. Märke = Biltema. :laugh:

Ska tilläggas att grannens Biltemabatterier har den dyrare teknologin som hans svärfar också sägs ha så man ska inte förkasta nåt man inte vet något om bara för att "en grannes brorsas svågers kusin minsann fått 3 dåliga batterier på raken av biltemaskiten HAR JAG HÖRT".

Min och grannens erfarenheter av Biltemas grejer är att dom håller lika bra, och bättre än "original".
 
Skulle också vilja lägga till att det är skillnad på bil- och laptop/telefonbatteri.

Min erfarenhet är att som användare har du mycket mindre möjligheter att själv sabba ett bilbatteri än den andra sorten - där det finns gott om användare som konstant överladdar sina batterier, och sedan blir förvånade då de förlorat full kapacitet den gång då grejen ifråga ska följa med bortom 230V-sfären.

Jämför en laptop som används som en desktop på ett skrivbord, med en skärm och extern tgb/mus ansluten. Och 230V. Där står den i månader, ansluten till allt, fulladdad och redo!
Och sedan ska den följa med på en bussresa, och har batteritid som en fingerborg ungefär.

Jag rekommenderar folk att plocka bort batteriet och se'n ansluta till 230V, om laptopen nu ska användas som desktop. Sedan pluggar man i, och laddar upp innan den ska på utflykt.

(Och ja, det finns batterier/laptops som har elektronik som kompenserar för den här typen av misuse, men det är mindre än 25% av oss som läser den här tråden som ens hört talas om, än mindre som faktiskt har sådant själv.)


Så en del av hemelektronikens kvalitetsskillnader i batteritid är inte kvalitetsskillnader, utan en ren hanteringssak.
 
Är det ingen mer än jag som har en enkel batteriladdare som standarutrustning hemma?

När jag hade äldre bil och parkeringsplats med motorvärmarstolpe räckte det med att ladda en timme för att bileländet skulle sparka igång. Alternativt att jag använde laddaren som starthjälp. Bilen tjuvdrog ström med ojämna mellanrum och rätt som det var så var batteriet tomt.

Kör man (som jag) korta sträcker till jobbet så mår batteriet emellanåt bra av att få laddning en natt eller så.
 
Är det ingen mer än jag som har en enkel batteriladdare som standarutrustning hemma?

När jag hade äldre bil och parkeringsplats med motorvärmarstolpe räckte det med att ladda en timme för att bileländet skulle sparka igång. Alternativt att jag använde laddaren som starthjälp. Bilen tjuvdrog ström med ojämna mellanrum och rätt som det var så var batteriet tomt.

Kör man (som jag) korta sträcker till jobbet så mår batteriet emellanåt bra av att få laddning en natt eller så.
Jag har två:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp