Milosari

Trådstartare
kanske kanske ska sambon köpa bil till våren, en kombi. och då vill jag ha den där bak i en bur eller liknande. men för att inte spoliera hela kombigrejen (inte bara för hundarna) så undrar jag vilka alternativ det finns. är grindar med mellanvägg en bättre lösning? går de att enkelt plocka av och sätta på? har sett vissa burar i tunnare stål, ungefär som utställningsburar fast till bil. klarar de en krock?
 
Sv: bilbur

Har du inte hört att det bästa är takbox? :angel: Hundarna bak och packningen upp. *he he*

Grindar med mellanvägg är helt klart en lösning med mer plats! Du får kanske till och med in hundarna i ena sidan om ni inte ska åka så långt och vill ha packning på andra sidan. Men väggen säts fast i bilen och det blir märken. Det kanske finns varianter som man inte skruvar fast, men ingen jag sett.

En halvbur är ju lättare att hantera och lätt att lyfta ur. Men då blir det bara plats med en där. En helbur går också att lyfta ut och det blir inga märken på bilen. Dock är den tung om man ska ha botten i den också. (Man drar fast burarna med spännband)

Fördel med helbur vid krock är ju att hundarna sitter säkrare och inte tumlar runt lika långt. Fördel utan bur är ju att de kan ta sig ur bilen vid krock. Det kanske skulle passa nån gång att de kan ta sig ut genom en trasig ruta. (En "bekants" (nåja, jag vet iaf vilka det är) hund gjorde dock det och eftersom att den var så chockad så sprang den iväg :( En eller två hundar strök också med som satt bak med honom. De blev påkörda bakifrån.

Men nu måste jag rusa till bussen. Men som f.d. bilbursägare så måste jag säga att det var värt varenda krona. Så himla skönt att kunna ställa upp bakluckan när det är varmt, kunna dela av så att man i lugn och ro kan ta ut hundarna en och en när man t.ex. är på klubben och båda vill träna samtidigt... Nu är jag ihop med en kombilös bil och det är ju ett elände tycker jag.
 
Sv: bilbur

det går ju att få tag på begagnade burar och grindar, nytt har jag absolut inte råd att köpa. men går det att snabbt ta ut buren? det är dubbel som är intressant, tiken vägrar trängas och då blir stackars loke upptryckt i ett hörn. det finns nät att köpa och sätta för fönsterna, det hade ju varit en lösning om man skaffar grindar. men helt krocksäkert blir det inte om man får en smäll från sidan...
 
Sv: bilbur

Jag tycker att den är helt okej att lyfta ur. Jag orkar det själv (å jag inte inte så stor och stark :) Men jag hade en dubbelbur utan botten, men en tung botten så blir det så klart tyngre.

Sen drog jag fast buren i golvet med 4 spännband.

Ja lite bökigt är det kanske. Inget man gör varje dag men... Ändå inte så. Jobbigast är väl att bära den till och från bostaden och om man bor en trappa upp! Men i själva bilen så är det ju bara att lyfta in den och dra fast den. Det går ju snabbt.

En annan nackdel är ju att Schäfrar oftast är så lååånga, det blir trångt för de att vända... Min bur vad 90 bred och delade jag den så hade min äldre Labrador väldigt trångt att komma runt.
 
Sv: bilbur

Vi har rejäl hundbur med mellanvägg i volvon. Den är bottelös och jag får ut den själv, inte så tung men pysslig då den går ut precis på millimetern. ......nackdelen ned den är att barnvagnen inte går in utan att montera isär hjulen men 4 hundar som ligger brevid varandra går in. Har ju smidiga bernerblandisar samt en entlebucher sennenvalp sen 2 dgr tillbaka :love: bäst med bur och kliande tänder helt klart :p
 
Sv: bilbur

men Tippan, gallrar du inte bort alla kombilösa :angel:

Själv är jag ihop med en stor bil med hundburar, himla bra ;)

//E
 
Sv: bilbur

päh! Han hade inte ens bil när vi träffades :p Fick jag fälla baksätet och lägga in en stor BIA-bädd så hade jag varit nöjd :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 098
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 720
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 843
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 014
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp