bild på lång bom i transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare izza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 5 543
Sv: bild på lång bom i transport

kullerbytta skrev:
Ja, Alexandra lägg gärna ut en bild på din långa bom. Jag har lika snyggt släp som du:smirk: och behöver en lång bom. Går det att ha mellanväggen i? Eller får man ha lång+kort bom då kanske:confused:
Eva

Antar att du menar att du har ett VV? Då kan du INTE ha mellanväggen i med lång bom, utan du får ha 3/4 bom och en en kort 1/4 bom och väggen ställd åt sidan.

Kort kommer när jag masat mig ut i stallet. (är ju heeeeemskt jobbigt att gå 15 meter och fota bara för att fota *s*)

Jag har haft kedjor med, och mycket riktigt kom häst*censur*en på att om man kastar sig på kedjorna tillräckligt hårt så sprängs de.

Sen, de flesta hästar kastar sig mer mot kedjor än bom, kedjorna sviktar alltid litegrann, bommen är stum.

Min valack har ju haft BRÅTTOM ut och kastat sig hejdlöst. Men efter några månader med en stum bom som mötte ändan varje gång han försökte så lugnade sig de tendenserna. Kedjorna kastade han sig på tills något gav efter och det gick sönder.

Jag vet. Jag var precis ute. Vi har snöstorm här, hua...
Så nu blir det snö på isen.... suck
Jo jag har ett VV släp.

Snöar liiiiiiiiiiite här också, men blåser så in i h-e.

Har nu varit o kollat i mitt släp och mycket riktigt så sitter kedjorna fast via plyfa OCH metallen. Kanske går att fästa bommen där? Men jag undrar några saker. Vad gäller bomfästen (om jag skulle tillverka en egen bom), vad ska jag få tag på dem?? Du har inte hittat något Álin

Sedan mätte jag insidan på min transport och fick den till ca 151 cm, vet ni hur långa bommarna är till tex VV? Eller BOJ som är billigare:angel: Vad är en teleskopbom? Boj säljer en som passar vagnar med innermåttet 1600 mm, men kan den om den är teleskopbom passa vagnar som är lite smalare?

izza skrev:
Har nu varit o kollat i mitt släp och mycket riktigt så sitter kedjorna fast via plyfa OCH metallen. Kanske går att fästa bommen där? Men jag undrar några saker. Vad gäller bomfästen (om jag skulle tillverka en egen bom), vad ska jag få tag på dem?? Du har inte hittat något Álin

Sedan mätte jag insidan på min transport och fick den till ca 151 cm, vet ni hur långa bommarna är till tex VV? Eller BOJ som är billigare:angel: Vad är en teleskopbom? Boj säljer en som passar vagnar med innermåttet 1600 mm, men kan den om den är teleskopbom passa vagnar som är lite smalare?

Ser inga problem varför du inte skulle kunna sätta fästen för bommen där kedjornas fästen är. Är inte fästena för kedjorna ringar?

Teleskopbom är en bom som är utdragbar och inskjutningsbar. Om den passar ett smalare släp beror på vad måttet är när den är inskjuten, ring och kolla! Kan mäta min bom (ej teleskopbom) sen med. Jag glömde fota idag tyvärr =/ Får bli på torsdag.

Tack för alla svar, Alexandra - du är lite av expert:love: Tyvärr är det inga ringar, utan muttrar. Skulle vilja ha ringar. Men om det är en teleskopbom som är flexibel i längd, är den då inte svår att ställa in när man ska sätta dit den? Eller kan man låsa den kanske? (Priset var bara 450 kr) Jag har kontaktat BOJ via mail. Får se om jag får svar, annars får jag ringa.
Men mät gärna din imorgon, den kanske passar perfekt?!

Tja, det enda du behöver för öglor är ju ett hål genom plyfan och metallen, och det har du ju redan? Öglan är ju inget annat än en skruv med en ögla i ena änden, och så bricka + mutter i den andra (på andra sidan väggen).

Oliak teleskopbommar fungerar olika. Min hemmagjorda löpte hela tiden (dvs gick att skjuta in och dra ut löpande som man ville, låstes aldrig). Men den på hyrsläpet på macken här den drar man till önskad längd och sen 'låser' man den genom att dra åt en bult. (Iofs har den bommen fastnat i ett läge sen typ 100 år tillbaka, men..)

Hur Bojs fungerar får de nog svara på, jag har ingen aning ;)

izza skrev:
Tack för alla svar, Alexandra - du är lite av expert:love: Tyvärr är det inga ringar, utan muttrar. Skulle vilja ha ringar. Men om det är en teleskopbom som är flexibel i längd, är den då inte svår att ställa in när man ska sätta dit den? Eller kan man låsa den kanske? (Priset var bara 450 kr) Jag har kontaktat BOJ via mail. Får se om jag får svar, annars får jag ringa.
Men mät gärna din imorgon, den kanske passar perfekt?!
Jag har Boj och teleskopbom :idea: !
Det är bläckmörkt ute nu men vill du så fotograferar jag den i morgon, bommen är låsbar i rätt längd.

JAA KRISTEL!! Det vill jag, kan du ta med fästen också?? I detalj ;) Hur lång resp kort kan den bli?

Jag hoppas intensivt på denna bom och längtar tills du lääger in bild:bump:

Jag ska bara skotta fram transporthelvetet, det har snöat massa i natt och jag HOPPAS att bommen sitter I transporten och inte ligger utanför.
Jag renoverar kärran nämligen och delarna är inte riktigt på plats igen.

Har för mig att jag gav 40 kr för fästena och dryga 400 för bommen.
Men jag återkommer innom några timmar med bilder;) .

God morgon! Om du fixar detta är jag dig evigt tacksam!! Så det kommer snö även i Skåne alltså :p Bodde i Malmö i 10 år, flyttade därifrån för 6 år sedan och har sedan dess längtat tillbaka till de skånska vintrarna eftersom jag hatar snö:devil: Nu behöver jag inte ha samma längtan...
Vet du om det finns någon återförsäljare i närhetan av Malmö förresten?

Vad är förresten Skånes framsida?

Bilderna blev gigantiska så jag länkar till dom istället klicka HÄR så ser du dom.
Och mycket riktigt så låg bommen under att snö.
Du har återförsäljaren i Klippan, dom har alla modeller och reservdelar, jag fick bommen och fästena skickade med post.

Underbart Kristel! Det är en sådan jag ska ha. Kommer du ihåg vad frakten kostade? På utsidan av fästena, är det ringar där? Nu ska jag äntligen kunna hålla min lilla islandshäst stabilt på plats!

izza skrev:
Underbart Kristel! Det är en sådan jag ska ha. Kommer du ihåg vad frakten kostade? På utsidan av fästena, är det ringar där? Nu ska jag äntligen kunna hålla min lilla islandshäst stabilt på plats!
Nej, jag har satt kupolmutter på alla skruvarna på utsidan av släpet.
Däremot kan man ju enkelt skruva fast en ring på utsidan, bara att borra genom balken och fästa med bricka och kupolmutter på insidan så har man ring ute.
Frakten var inte speciellt dyr, 80-100 kr kanske? Jag beställde lite andra saker också så jag har inte koll på vilket som kostade vad:o .
Jag vet inte hur bommen fungerar med mellanvägg, om det går att ha en helbom om väggen sitter i sas, jag har kört bredåkande storhäst innan. Nu ska väggen i och liten islänning ska åka, tror inte hon vill åka så brett:D .
Om man skjuter ihop bommen till max blir det en 3/4 bom, inte halv.

Jag tror tvärtom med min. Hon är ett H*****E att lasta och jag tänker att om hon står utan mellanvägg så kanske hon trivs bättre. Och går att få in lättare...

Nej, jag hittade inga såna fästen tyvärr :cry:
Har inte en aning om vad de har fått dom i från faktiskt.

Vi har btw en teleskopbom fram i vårt, har aldrig provat ändra den dock. Men där sitter en mutter som man lossar när man ska ändra och sen spänner man åt igen.
Men jag förstår dårakt inte vad det är för bra med en teleskopbom FRAM i transporten :confused: :p

Vi tillverkade vår långa bom för hon som deläger släpet med mig har en häst som avskyr åka, hon åker mycket bättre nu med lång bom :)
Vår travis åker dock bättre med mellanvägg i, så vi har korta bommar också.

Liknande trådar

Utrustning Hur gör ni när ni någon gång behöver köra utan mellan vägg i transporten? Idag sitter ju nästan alla bommar i mellan väggen. Är det...
Svar
7
· Visningar
843
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 887
Senast: Derivata
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 018
Senast: MiniLi
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 075
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V