Bilden som reklam för hästutrustning förmedlar

Ridsportsreklam görs ju av ridsportare för ridsportare, så jag tror bilderna helt enkelt speglar ridsportens egna ideal. Ryttarna ser inte sig själva som idrottare, utan idealet är att se ut som på bilderna. I andra idrotter vill man se ut som ett proffs, i ridsporten vill man se ut som en fotomodell.

Lite samma som med funktionskläder - det börjar ju komma lite grann nu, men ridsporten är ju fortfarande mil efter andra idrotter.
Eller också är det de som säljer ridsportutrustning som vill tro att det är så här ridsportens utövare vill se ut.
Den här tråden bevisar ju att de inte nödvändigtvis har prickat rätt med sin marknadsföring.
 
Eller också är det de som säljer ridsportutrustning som vill tro att det är så här ridsportens utövare vill se ut.
Den här tråden bevisar ju att de inte nödvändigtvis har prickat rätt med sin marknadsföring.
Om man bortser från viss idiotreklam så skulle jag tro att de prickar in sin tänkta målgrupp - ridsportsutövare som inte bara bryr sig om funktion utan som vill ha funktionella plagg i tusen olika färger och modeller 😉
De tjänar ju inte pengar på folk som köper 2 funktionella schabrak och sen är nöjda. De tjänar massor med pengar på köpare som vill ha ett schabrak i varje färg. Om jag överdriver lite 😁
 
Om man bortser från viss idiotreklam så skulle jag tro att de prickar in sin tänkta målgrupp - ridsportsutövare som inte bara bryr sig om funktion utan som vill ha funktionella plagg i tusen olika färger och modeller 😉
De tjänar ju inte pengar på folk som köper 2 funktionella schabrak och sen är nöjda. De tjänar massor med pengar på köpare som vill ha ett schabrak i varje färg. Om jag överdriver lite 😁
De prickar nog rätt med produkterna. Synd bara att de tror att den här sortens reklam är det vi vill se.
 
Jag tycker mest det är knäppt att hon inte har hjälm på sig eftersom hon verkar göra hästen klar för ett dressyrpass...
(kommer det hovolja på pälsen, eller har hästen en svart fläck där sen innan, har kollat flera gånger men tycker det är svårt att se)
Gud vad omodern reklam... antar de ville förmedla någonslags powerwoman känsla men blir bara löjligt. O hur hon smeker hästen med halvöppen mun? Jösses...
 
Jag ser inte problemet ärligt talat. Det är en þoserad bild, men det vísar upp produkterna på ett stilfullt (om än stelt ) sätt. Högklackat med ridbyxor håller jag med om är skrattretande dock. Skitiga gummistövlar, halm I håret och omatchande kläder är norm I stallarna men hade kanske inte sett så smickrande ut som företagets ansikte utåt de vill ju trots allt sälja som första prioritering
 
Jag såg precis den här reklambilden och kände mest att det var en otroligt märklig övning hon gör med den där sadeln!

Vad är det egentligen meningen att bilden ska förmedla? Det enda den säger mig är att företaget nog inte har så bra koll på vad ryttare egentligen gör så hur kan deras ridkläder vara anpassade för ridning?
Screenshot_20210524-072038_Instagram.jpg
 
Jag såg precis den här reklambilden och kände mest att det var en otroligt märklig övning hon gör med den där sadeln!

Vad är det egentligen meningen att bilden ska förmedla? Det enda den säger mig är att företaget nog inte har så bra koll på vad ryttare egentligen gör så hur kan deras ridkläder vara anpassade för ridning?
Visa bifogad fil 70151
Ja de har haft flera reklambilder för den kollektionen som jag höjt ögonbrynen åt.. Så onödigt. Fattar inte varför de lägger till den här typen av reklam när de har jättemycket bilder som är vettiga och bra! Ridbilderna brukar vara superfina tex.
 
Jag har svårt för deras reklambilder oavsett konstiga poser eller inte. För mig förmedlar det för mycket ”inte häst”, även om det är häst och ryttarutrustning på bilderna. Det känns för mig för uppklätt och för stelt. Jag dras mer till reklam som bättre speglar verkligheten. Det ger mig en känsla jag känner igen och då blir jag mer intresserad av att köpa produkterna.
 
Jag har svårt för deras reklambilder oavsett konstiga poser eller inte. För mig förmedlar det för mycket ”inte häst”, även om det är häst och ryttarutrustning på bilderna. Det känns för mig för uppklätt och för stelt. Jag dras mer till reklam som bättre speglar verkligheten. Det ger mig en känsla jag känner igen och då blir jag mer intresserad av att köpa produkterna.
Gillar du inte ridbilderna heller?
Om det är kläderna du inte gillar (iom att du skrev ”för uppklädda”) så lär det ju inte spela någon roll hur just bilden ser ut 😊
 
Gillar du inte ridbilderna heller?
Om det är kläderna du inte gillar (iom att du skrev ”för uppklädda”) så lär det ju inte spela någon roll hur just bilden ser ut 😊
Ja precis, jag tror det är en kombination av att kläderna (förutom ridbyxorna) inte är i min smak och att bilderna är ”för perfekta” och visar en miljö som är väldigt långt ifrån min. Det ser liksom inte ut som vardag utan mer som reklam för något dyrt ej hästrelaterat klädmärke. Jag känner direkt jag ser bilderna att det är reklam som inte vänder sig till mig. Jag känner lika med tex reportage från olika stall/ryttare. Jag har alltid dragits mer till reportage och bilder som speglar vardagen. Sedan kan vardagen så klart vara på en fin anläggning med fina hästar. Av samma anledning gillar jag bättre att titta på träningsbilder/filmer på tex instagram eller youtube mot för bilder/filmer från tävling 😊
Jag är en enkel vardagstjej helt enkelt! 😅
 
Jag såg precis den här reklambilden och kände mest att det var en otroligt märklig övning hon gör med den där sadeln!

Vad är det egentligen meningen att bilden ska förmedla? Det enda den säger mig är att företaget nog inte har så bra koll på vad ryttare egentligen gör så hur kan deras ridkläder vara anpassade för ridning?
Visa bifogad fil 70151
Hur svårt kan det vara att
1. Sätt upp kameran rätt från början alternativt
2. Räta up bilden i post produktion så stallet inte ser ut som lutande tornet i Pisa?!

CRINGE 😱😱😱
 
Haha! Jag tänker mer på att modellen gör någon slags märklig "sexig gymnastikövning" som bara känns off när man marknadsför ridkläder.. Skulle verkligen önska att de skippar den typen av bilder, de har ju så mkt andra bättre bilder som de kan använda sig av..
Jag tycker förvisso inte att det är speciellt estetiskt tilltalande, men jag tänker mer att bilden på något vis vill förmedla rörlighet/rörelse än är sexig. Typ att kläderna tillåter det och inte är stela. Sedan tycker jag inte att det är så märkligt att ett och annat ridsportsmärke vill se ut som andra random klädmärken med tillhörande stil på bilder.
 
Jag tycker förvisso inte att det är speciellt estetiskt tilltalande, men jag tänker mer att bilden på något vis vill förmedla rörlighet/rörelse än är sexig. Typ att kläderna tillåter det och inte är stela. Sedan tycker jag inte att det är så märkligt att ett och annat ridsportsmärke vill se ut som andra random klädmärken med tillhörande stil på bilder.
Ja jag tror också att det är det de försöker förmedla, men det känns lite som ett fail..
 
Men tänker du specifikt på bilderna som är mer "modelliga" då eller? För de har ju jättemånga bilder på liksom vanliga stall- och hästsituationer. Och jättemånga bilder där hästarna rids i både hoppning och dressyr (mest dressyr dock).

Kollar man tex deras instagram så ser man ju en ganska stor variation.
PS of Sweden (@psofsweden) • Foton och videoklipp på Instagram
Absolut har de en variation på sina bilder och det är oftast bra bilder. Men enligt mitt tycke och smak så är bilderna trotts det för flashiga för mig. Jag följer deras Instagram men finner väldigt få bilder intressanta. Men det är ju min smak. Och företaget antar jag vill ha det flashiga exklusiva profil som de utstrålar. Bilderna blir för mig för mycket konst, eller hur jag nu ska uttrycka mig. Det finns så klart bilder som jag tycker är fina, men det är nog mer för att jag tycker hästen på bilden är fin och tilltalande än för att själva bilden är det. Spånar kring mina egna tankar nu... Antagligen är en stor bidragande orsak till det hela att jag helt enkelt inte fastat för deras produkter, de tilltalar mig inte.
 
Absolut har de en variation på sina bilder och det är oftast bra bilder. Men enligt mitt tycke och smak så är bilderna trotts det för flashiga för mig. Jag följer deras Instagram men finner väldigt få bilder intressanta. Men det är ju min smak. Och företaget antar jag vill ha det flashiga exklusiva profil som de utstrålar. Bilderna blir för mig för mycket konst, eller hur jag nu ska uttrycka mig. Det finns så klart bilder som jag tycker är fina, men det är nog mer för att jag tycker hästen på bilden är fin och tilltalande än för att själva bilden är det. Spånar kring mina egna tankar nu... Antagligen är en stor bidragande orsak till det hela att jag helt enkelt inte fastat för deras produkter, de tilltalar mig inte.
Man gillar ju olika, inget konstigt med det :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp