Bilder på era bomlösa sadlar!

Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag har en Barefoot Cheyenne som jag ÄLSKAR!! Den är huur skön som helst att sitta i, hästen är numera glad när jag sadlar henne istället för att lägga bak öronen och jag är enormt nöjd med den.

Jag sitter upp från pall, eftersom jag är lite "ograciös" av mig...
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

glöm mitt tidigare inlägg..... inte konstigt att det går fort att läsa när man missar hälften....
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Man ska helst inte hoppa upp ifrån marken på nån sadel. Det sliter och kan göra väldigt stor skada på "vanliga sadlar" genom att hoppa upp ifrån marken + att det inte alls är bra för hästen ( allt enligt en mkt duktig sadelmakare) vilket man lätt kan tänka sej en massa kilo hängades på ena sidan innan man kommit upp för att sedan (oftast) hålla på att trycka till åt höger och även ibland vänster för att sadeln hamnade snett vid uppsittningen mmmmm vad skönt säger hästen:eek: :crazy:
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag ska fota min häst med sin sadel...
Vi har en knights bearback och till den har jag ett schabrak som kommer från torsion.
Knight ser ut som barefoot cheyenne men den är brun.
Jag tycker att den är helt underbar att rida i.

Jag hoppar upp från en pall (men jag är gammal och stel) min medryttare hoppar upp från marken och det fungerar jätte bra.

Jag har haft min sadel i snart 3 år. Den är hel och fin fortfarande men jag tycker att den har blivit sniggare i färgen med åren. Nypriset på den var 4990kr och så padden från torsion kostade 1480kr.
När man köper en knights så fökjer det med fendrar men jag har bytt ut dom mot vanliga stigläder som jag vänt (spännet vid stigbygeln). Det funkar jätte bra.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Här är min svarta Fit Form stl 1 med Skitopad (köpt beg 2002?)
Bild019.jpg


Här är min bruna Knights Bare back stl 17" med Skitopad (köpt 061110) endast provad.
Bild019.jpg


Dottern som rider valacken lånade Fitformen av mig för någon vecka sedan och hon tyckte: :love: :love: :love: så jag fick inte tillbaka den, därför har jag köpt en till bomlös.
Eftersom att båda är fd travare så brukar vi rida "snabbjobb" (monte) med dom ibland och DÅ känner man skillnad på bomsadel och bomlös. I bomsadeln så blockeras frambenen att komma till sitt bakersta/främmerst läge =kortat steg. I den bomlösa tar dom ut stegen så mycket att dom böjer sig i sidled för varje steg (underbar känsla).
Jag hoppar upp från marken utan problem (finns hjälp i närheten så kan dom få hålla emot), har aldrig haft problem med att sadeln skulle snurra edyl. rider dressyr, monte, skogsridning med skogshinder i stort sett ALLT utom banhoppning. Vi rider distansritter på flera timmar utan problem för varken ryttare eller häst.
Vad jag saknar just nu är en extra avlastande pad till den nya sadeln (på bilderna är det samma pad)
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

varför kan ingen göra bomlösa sadlar som ser ut som "vanliga sadlar? jag tycker att alla bomlösa jag tittat på är skitfula!
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

StarTrekk (stavning?) har ju en dressyrsadel, som i mina ögon ser precis ut som en bomsadel. Fast den är bomfri då..
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Pja, jag tycker inte att min sadel är ful, ärligt talat så reagerar folk inte ens på den, ser ut som en engelsk sadel och är godkänd att tävla dressyr med. Avgör själv!

blandat019.jpg


Så här ser min Star-trekk dressage ut, tänk dock på att mina kåpor är betydligt kortare än normalt för att matcha mina korta ben.

Och så här ser det ut när man sitter i den.

thinatrning006.jpg
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

vart har du köpte denna sadel?? SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ snygg=)
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

imgp2115sg3.jpg


imgp2117fq4.jpg


Såhär låg sadeln på min kortryggade arab !! :rofl:
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

imgp2115sg3.jpg


imgp2117fq4.jpg


Såhär låg sadeln på min kortryggade arab !! Detta är en Pfiff från österbo. :rofl:
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

imgp2115sg3.jpg


imgp2117fq4.jpg


Såhär låg sadeln på min kortryggade arab !! Detta är en Pfiff från österbo. :rofl:

KL är österbos pfiff sadeln skön? Var inne på deras hemmsida och den verkar väl prisvärd... Men den fanns bara i 18" stod det,om än liten i storlek-vad tycker du? Själv så behöver jag typ 16,5 i vanlig sadel.:confused:
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag har en Diddi Special. Både hästen och jag trivs utmärkt med den den är helt klart värd de 11000:- som jag la ut på den!:love: Nu har han dessutom fått fina ryggmuskler min pöjk, nu är det inte alls sådär insjunket med uppstickande ryggrad som det var förut!
diddin.jpg
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

En sån sadel hag jag också! :D Fast med normallånga kåpor. Har heller ingen i mon omgivning som kommenterat om det är en bomlös eller inte. :p



Optimal ridhästbyggnad? *host* :angel:



Edit: Glömde visst säga att det alltså är en Star Trekk Dressage CC, om nån hade missat det... :p
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Barret
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp