Bilder på era bomlösa sadlar!

Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

varför kan ingen göra bomlösa sadlar som ser ut som "vanliga sadlar? jag tycker att alla bomlösa jag tittat på är skitfula!

Den här är väl inte skitful?

144%20(180)_jpg.jpg


Sadeln alltså... bilden var väl inte den bästa :o
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag har en bearfoot London (Dressyr modell) Den är jätteskön att rida, ett stort + när man är lång. Jag har alltid varit osäker på om det är bra med bomlöst eller inte men efter 6-7 sadlar som passade ett tag, på 2 år tänkte jag att det är värt ett försök....Jag och hästen tycker mycket om den iaf....:rofl:
http://wwww.stallvra.com
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Det var jag som efterlyste detaljbilder på Torsion (och andra lite dyrare sadlar av samma model). Jättekul att se - tack!

Jag lägger din bild (om jag lyckas) här tillsammmans med min bild på hur stigläderfästena ser ut. Skulle vara kul med kommentarer från någon som förstår sig på. Vad är det för skillnad, och vad gör den ena bättre/sämre än den andra?

Här är då Torsion:

Sadlar006.jpg


Här är Börjes bomlösa:

bomlssadeldetaljer001.jpg
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag kan visserligen inte mkt om dessa sadlar egentligen, men i mina ögon är stigbygelfästena BÄTTRE på BÖRJES! :o Där sitter de fästa som i en triangel vilket borde ge bättre viktfördelning. Torsions sitter bara i ett smalt band tvärs över ju? Jätteförvånad! Någon som har ngn annan åsikt och vet lite mer? :confused:
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Hmm, hade fått fel bossor av Kaupre, vilka inte alls var de jag beställt. De var visserligen högre i bakkant och samma färg, men de var ca 6 cm längre :smirk:

Efter att ha fått rätt bossor av Kaupre så behöver jag nog inte längre ha dom högre i bakkant... Så ska betsälla nya (men från annat ställe...).

Jag fick tryckpunkter vid stigläderfästena, men efter att ha köpt enkla stigläder som jag sydde fast i ringarna så har jag inte märkt något av det :) Hästen trivs med sadeln (fast har iofs inte haft annat än olika varianter på espaniola på honom...) och jag trivs med sadeln. Nu när den får plats i hans sadelläge (när bossorna verkligen var 42 cm) så hamnar den lite i framvikt dock (eftersom bossorna är dubbelt så höga bak). Hoppas att det rättar till sig när jag får jämna bossor.

Jag tycker sadeln funkar väldigt bra, både i paddocken och ute i skogen :)
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Ja, det skulle vara kul att höra från någon "expert" :D ! Det som förvånade mig är att båda sadlar har de här fyrkantiga stigläderhållarna (heter det så??). Det känns lite "billigt", och knappast något man skulle förvänta sig av en sadel som kostar 7000-10000 kr, men kanske däremot av en sadel som min Börjes som kostar betydligt mindre... Men, som sagt, fler kommentater mottages gärna!!
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

asså MB hur många bomlösa haar du nu egenligen? :D
å vilken får jag? :angel:
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag har ju tagit ut det hårda framvalvet (för smalt) på min sadel, och köpt Skito-ilägg. Vilka tunna, mjuka saker :crazy: ... Sadeln hamnade på manken, tyckte jag, så idag lade jag i BÅDE skito-inläggen och horsesaver-iläggen tillsammans. Kan man ha FÖR tjocka ilägg, för hästens skull alltså? Hon uppför sig ungefär likadant varje gång jag rider, så jag har svårt för att se vad hon tycker är bra och dåligt. Dock märkte jag STOR skillnad när jag tog ut framvalvet. Nu står hon helt stilla när jag kommer med sadeln och lägger på den, det gjorde hon inte innan...

Här är bilder från idag med de två iläggen i padden:

bellemedsadeltvpaddar001.jpg


bellemedsadeltvpaddar002.jpg


Ser det knasigt ut?
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag tror inte det kan bli fel med för tjocka inlägg, framför allt inte när du nu har "mjukt" framvalv. Det enda är att man inte kommer lika närma hästen... Angående ditt mjuka framvalv, vad har du i istället? Glider sadeln mer/mindre med mjukt ist för hårt?

Får jag komma med en annan åsikt så tycker jag din sadel ligger för långt fram...
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag kan visserligen inte mkt om dessa sadlar egentligen, men i mina ögon är stigbygelfästena BÄTTRE på BÖRJES! :o Där sitter de fästa som i en triangel vilket borde ge bättre viktfördelning. Torsions sitter bara i ett smalt band tvärs över ju? Jätteförvånad! Någon som har ngn annan åsikt och vet lite mer? :confused:

Nä, jag har ingen aning vad det är för skildnad på stigläderfästena faktiskt. Ser typ likadana ut. Men min häst kollades av ET så sent som nu i torsdags och hon hade inga problem med sadeln alls och inga punkttryck.

Men min sadel är rätt "fast" och stadig i sig, och så har jag ullpaddar i fickan (satt i när jag köpte den) och jag tror de är lite tryckfördelande med faktiskt.

Hade en Barefoot förut och den hade säkerhetsfästen för läderna. I sig var sadeln dock mkt sladdrigare i konstrukitonen, det var där den modellen föll ;)
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag har ju tagit ut det hårda framvalvet (för smalt) på min sadel, och köpt Skito-ilägg. Vilka tunna, mjuka saker :crazy: ... Sadeln hamnade på manken, tyckte jag, så idag lade jag i BÅDE skito-inläggen och horsesaver-iläggen tillsammans. Kan man ha FÖR tjocka ilägg, för hästens skull alltså? Hon uppför sig ungefär likadant varje gång jag rider, så jag har svårt för att se vad hon tycker är bra och dåligt. Dock märkte jag STOR skillnad när jag tog ut framvalvet. Nu står hon helt stilla när jag kommer med sadeln och lägger på den, det gjorde hon inte innan...

Här är bilder från idag med de två iläggen i padden:

http://img.photobucket.com/albums/v506/persson2000/bellemedsadeltvpaddar001.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v506/persson2000/bellemedsadeltvpaddar002.jpg

Ser det knasigt ut?

Jag rider också utan framvalv på min häst och har i stället konstull i fickan där fram, har dock inga problem med att den ligger på manken då min sadel har ficka underitill. Däri sitter det paddar med en sorts cutback-skärning så där blir mankfrihet i vilket fall. Kanon :bow:
Min syster red i min sadel en gång på sin förra häst, en vbl-travare med ganska normal manke (min häst har ingen manke :D ) och den låg som en smäck på honom med.

Jag har Torsions TN Equalizer inlägg, falsade men lika tjocka som Skito (har haft Skitopadd hemma men skickade tillbaka den).
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

är dettb araben cheyenne?????
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Hejsan!

Nu har jag äntligen fått den efterlängtade FitForm som jag nyss köpt begagnad, med en skito equalizer pad av westernmodell.. Här kommer foton från det första provningstillfället. lade bara på sadeln och fick låna en dressyrgjord till, som jag visst satte lite snett med tanke på spännena. Spelar mindre roll, men utifall att ni undrar =) Däremot är jag osäker på om stropparna verkligen ska vara korsade men konstruktionen verkar vara gjord så detta vis..? :confused:

- Vad tror ni om det hela, ni som kan..?? Frampommeln är låg/bred - tror ni att den kan funka eller bör jag skaffa en pommel av modell hög/smal?
- Hur långt fram/bak bör sadeln ligga?

har massor av funderingar kring detta, så spännande dessutom! :bump:

Mvh Tessan & en förvånad tösabit :p

provning.jpg


nyfiken.jpg


manke1.jpg


manke.jpg


fitform.jpg


nra.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag tror inte det kan bli fel med för tjocka inlägg, framför allt inte när du nu har "mjukt" framvalv. Det enda är att man inte kommer lika närma hästen... Angående ditt mjuka framvalv, vad har du i istället? Glider sadeln mer/mindre med mjukt ist för hårt?

Får jag komma med en annan åsikt så tycker jag din sadel ligger för långt fram...

Just nu har jag bara en hoprullad liten handduk, men jag ska antingen såga till det hårda framvalvet så att det blir bredare och lägga i det igen, eller tillverka något av skumgummi/liggunderlag som inte blir så sladdrigt. Sadeln glider inte mycket över huvudtaget. Jag märker ingen skillnad beroende på vilket framvalv jag har. Ibland glider den LITE när jag sitter upp, och då är det stört omöjligt att "trampa" den rak eftersom den faktiskt är riktigt svår att flytta på...

Ja, du får gärna komma med åsikter :D . Exakt var sadeln ska ligga brottas jag med ständigt. Jag försöker lägga den så långt bak som jag tror att den ska vara. Är du säker på att det är sadeln som ligger för långt fram, eller förvillas man av det stora, svarta schabraket? Själv vet jag inte riktigt. Dessutom står hon med halsen böjd på utomhuskortet, det gör nog att sadeln ser ut som om den ligger längre fram än den gör.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jag har försökt bortse från padden, men det är säkert lätt att förvilla sig. Tycker ändå sadeln ser ut att ligga på bogbladet litegrann och skulle vilja ha bak den, kanske så mkt som en dm? Men som sagt, det är ju jättesvårt att säga utifrån bilder tycker jag! Vad är det för häst du har...?

Har för mig att du har en börjes? Ska du slipa/såga ner framvalvet så kan jag upplysa dig om att det är ihåligt. Jag trodde själv det var massivt men icke. Så det blev till att plasta om när jag fått bort tillräckligt mkt!
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

En hel decimeter:crazy: ? Är du säker på det? Det är en haflinger jag har, och de har ju ganska kort rygg.

Jo, det är en Börjes jag har. Jaså, är framvalvet ihåligt. Det visste jag inte, men det är ju bra att veta! Vad konstigt ändå, för det känns så massivt och tungt.

Ytterligare fråga till dig och andra: KAN en bomlös störa lika mycket som en bomsadel om den ligger för långt fram eller bak?

Fler bilder på pållan med sadeln:

Från i somras, med framvalvet i:

bomlsijuli002.jpg


Från april i år, med framvalvet i:

nebellochbomls001.jpg


På april-bilden ser det ut som om den ligger längre bak, men vet ej om det också är en synvilla, eftersom hon ju inte står rakt. Annars är det magen som blivit rundare och puttar fram sadeln? Vad tror ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

På april-bilden såg det bättre ut, men som du säger, kanske en synvilla! Söt liten häst var det iaf! Så som den ser ut att ligga där, skulle jag vilja ha den när hästen står rakt! :angel:

Med ditt mjuka framvalv i tror jag inte det är så farligt att den ligger (i mitt tycke) för långt fram, finns ju ingen hård bom som klämmer åt runt bogbladen, och vad gäller för långt bak tror jag det är samma sak där, men det viktiga är vart din vikt hamnar. Den får ju ine hamna för långt bak, på den svaga delen av ryggen...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Barret
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp