Bilder på häst. Sadel??

bettysmatte

Trådstartare
Tänkte lägga in lite bilder på min islänning och se om någon vänlig själ orkar titta och föreslå sadel som kanske kan passa henne. Jag är öppen för dressyr-, island- eller allroundsadel, bara den passar ;)! Hoppas att bilderna inte är för gräsligt stora...

http://img.photobucket.com/albums/v506/persson2000/hildur19december001.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v506/persson2000/hildur19december003.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v506/persson2000/hildur19december002.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v506/persson2000/hildur19december004.jpg

Sv: Bilder på häst. Sadel??

Det hade varit bra med ett foto rakt bakifrån längs ryggen mot manken, kameran hållen strax ovanför korsets höjd.
Och ett rakt framifrån på samma höjd så hästen betar/äter från marken.

Det är en ganska så rak rygg med mycket muskler.
Så en Zaldi Källqvist kanske?

Hur mycket får sadeln kosta?
En Ulan går säkert jättebra om det skall vara billigt.
Om det får vara dyrt, så är det ju lättare.

Mitt råd är fortfarande att ta ut en sadelmakare som kan hjälpa dig att prova ut en sadel som verkligen passar hästen. Tycker det är vanskligt att folk sitter här och föreslår olika sadlar som inte har möjlighet att känna och klämma utan bara säga utefter en bild. Men det beror ju på hur pass duktig du själv är på att prova ut sadel förstås. Men skulle tro att du får bästa resultat med hjälp av en sadelmakare!

Tack för svaret!! Ska försöka ordna bilder från de vinklar du föreslog också. Kanske också kan vara bra att tillägga att jag provat en Iceland Super från Börjes och den passar inte. Den bara envisas med att glida fram på henne, så den är på gång att säljas. Ang. priset: gärna lite billigare än dyrare in nuläget ;) . Är det något speciellt man bör tänka på när man har en något överbyggd häst? Kan det, t. ex., "putta" fram sadeln?

Håller med dig!
Men en bild ger ju ändå en fingervisning om vad för sadel som kan tänkas passa..Som tex den sadelprovare jag anlitade mig av senast har inga egna sadlar utan provar barar ut, så sadlarna fick vi låna av en butik först, och då är det ju onödigt att ta med sadlar som är helt fel redan från början..tex en mkt svängd bom till en rakryggad häst osv.

Zaldi är för långa. Ska det avra dressyr, hopp el allround? Alla märken är inte likadana i dressyr och hoppsadlar. Du behöver en väldigt kort sadel märker man ju. Vilken storlek behöver du själv? Skulle gärna se ngt kort på dig med och veta din längd och ålder.

Min spontana reaktion blir Globus (5-10 000, såpass nya så finns knappt några begagnade), Albion (14-25 000, finns mkt begagnat), Windsor (14-45 000, men deras bättre börjar vid 24 000, finns att köpa i Norge, och finns väl ngn enstaka begagnad). Du får nog räkna med en omstoppning och fylla på med stoppning längre fram vid manken då hon är så överbyggd. Alla sadlar kommer förmodligen tippa fram på henne. Men ryggen kommer nog höjas en del när hon får en bra sadel och då tar man bort den extra stoppningen igen.

Islandssadlar är ofta korta trots stor sitsstorlek, har man en väldigt kort häst bör man undvika islandssadlar med förlängda bossor som sticker ut bak.

Som Inte_Ung sa så kanske Ulan kan vara något. Finns bl.a på lillhästen i stav och enligt dem så passar de överbyggda hästar bra.
ulan2.jpg

De har även Horse Saver Island på lillhästen och Horse Saver är bra sadlar för en billig peng. Kanske kan den vara för rak för din häst men prova kan man alltid göra. Horse Saver säljs även i vissa Granngården butiker.
HSisland.jpg

Diabolical_Kitten skrev:
Zaldi är för långa.
JA, de nya.
Zaldi Källqvist Icelandic är gammal och tillräckligt kort.
Den är en kopia på de gamla "runda" Zaldi Isafold, och de var ganska så korta.
Men de har inte hållit så bra, så de finns nog inga bra begagnade sådana.

En Zaldi Källqvist
Zaldi02.jpg

Tittade på Lillhästen i Stavs hemsida. De har en begagnad (ca. 10 år gammal) sadel som heter Zaldi Islandia. Är den lång eller kort i modellen? Den är mätt till ca 100 grader bomvinkel. Min häst är nog lite drygt 90 grader. Betyder det att denna sadel skulle vara på tok för vid?

Den behövde ju stoppas om.
Om du stoppar om den så kommer vilńkeln att tillfälligt minska, tills att stoppningen blir platt igen.
Det ger hästen möjlighet att sätta muskler.

Men jag tror från bilderna på din häst att den är bredare än 94 grader och att du har mätt för långt fram på manken.
Så jag vill gärna se ytterligare bilder på hästen innan jag kan säga om jag tror att den passa eller ej.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 154
Senast: mackan
·
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
970
Utrustning Är på jakt efter en ny sadel till min nordsvensk. Bifogar bilder på honom med en wintec wide med xxxx-vid bomjärn , vilken är för...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Retrievertråden