Bilder på nordsvenska westernhästar

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Fakur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 5 063
Sv: Bilder på nordsvenska westernhästar

Heja Väyron:love:

Sambon pratar inte om annat än dessa fantastiska kallblod som visade upp sin bästa sida i ropingen på RHC. Därför har han skickat unghästen på westerninridning.

Jag å Q:na bara suckar:)

OT

Uuuunderbart att se att han vann! :) Det ekipaget var absolut mina favoriter på Chappen i fjol (i år åkte vi ju aldrig ner)

Fast även inom travet benämns dom ju nordisar ff......Så ja jag ser de som en gren av nordsvenskar, även om det finns en del norskt blod i dom.

Nordsvensk travare och nordsvensk brukshäst
Fast det är fel.
Det är 2 skilda raser.

På Sjv:s lista över i Sverige befintliga raser står : Nordsvensk med underavdelningarna - Kallblodstravare och Norsvensk brukshäst

Så även om de inte korsas i avel längre så kan jag inte se att de kategoriskt inte har något med varandra att göra. Ursprunget finns och norska dölehästar används även i bruksaveln (har det själv)
Det finns inget som heter nordsvensk travare.
Det heter nordsvensk brukshäst och svensk kallblodig travare, eller något sådant. De fick delade stamböcker på 60 talet, och blev även då 2 helt skilda raser.

Fast det är fel.
Det är 2 skilda raser.

Det finns inget som heter nordsvensk travare.
Det heter nordsvensk brukshäst och svensk kallblodig travare, eller något sådant. De fick delade stamböcker på 60 talet, och blev även då 2 helt skilda raser.

Jag vet att de har två olika stamböcker sedan 1966 och blodtypning från 70-talet men jag vänder mig mot att du är så kategorisk mot folk som inte har full kunskap.
När tom Statens jordbruksverk har dem tillsammans under beteckningen Nordsvensk ( Brukshäst resp Kallblodstravare) så är det väl förlåtligt om folk i gemen kallar det nordsvensk travare även om det inte heter så officiellt.

Deras gemensamma ursprung kan vi ju inte bortse ifrån. Deras avelsmål ligger också fortfarande nära varandra på det planet att behålla kallblodstypen.

Så du får nog ursäkta att man pratar om nordis travare i denna tråd där det gällde att visa annat än amerikanska hästar som var bra inom western...

Jag tjatar väl alla less med dessa bilder, men kunde inte låta bli!!

13614325.jpg

10011973.jpg

13614327.jpg

21613982.jpg

Jag blir helt nostalgisk, utan tvekan den absolut bästa häst man kan tänka sig!
Tyvärr har vi avslutat våran kariär tsm, men hon kommer ändå alltid vara finast i mina ögon!!

(med risk för att bli utskälld att ha deltagit i denna tråd så är hon nordsvensk/quarter!)

/ JH

Vad lyckad hon blev! :D Jag skulle gissat på kallblodstravare innan jag läste det nedersta.

Taack, hon är verkligen världens finaste på alla sätt och vis. Synd bara att åren gick ..

Lilla thomas det är kompisens kille de är så kul att det går så bra för dom :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 612
Senast: lilsan
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 591
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka