Så här ser det ut hos oss för tillfället ;) Vi tränar nämligen på att gå utanför hagen och bort från flocken... Lyfta hovar har jag ingen bild på :D

pict0027.jpg
 
Här är min häst innan ett träningspass och ute i hagen.
På den övre bilden är han 4 år och på hagbilden 3 år.

park_out.jpg

amsad2.jpg


Jag har tyvärr dåligt med träningsbilder.
 
Ställer han sig sådär "automatiskt" eller tränar man dem till det? Antar att det är en av dessa raser som jag alltid blandar ihop ;) Vad är det för ras?
 
Han är tränad att göra en Park Out som det kallas.
Visste du förresten att en av anledningarna att man lärde hästar detta är att det skulle vara lätt och säkert för damer att sitta upp. Det är mkt praktiskt när man ska upp i en sadel med högt fram o bakvalv. :D
Han är en Am.Saddlebred.
 
Jo du borde ju veta. :D

Får säga tack till Agrundvig också. ;)

Du skulle se henne nu...hon har lagt på sig mer muskler över bak och rygg (samt nacke) efter att vi börjat komma åt trampet. Vilket för övrigt nu går jätte bra. *lycklig*

Nu har ju Svea fått se henne också. Fast jag vet inte om jag vågar be om en utvärdering. :o :p
 
Hej
Vad fin hon är! Du, jag skulle vilja låna en av bilderna till en grej som jag håller på med. Maila mig/ Maggie
 
En sådan som min?
Nej, det är inte lätt alls. De är avlade för hög resning och mkt påskjut snarare än bärkraft. Största problemet är nog deras aningen platta bäcken som i kombination med deras vilja att hålla huvudet högt gör det svårt att få upp ryggen och bakbenen under.
 
Aha...! Jo jag tänker på de här hackney o tennesse walking hästarna (eller vad de nu heter :o ) oxå, just för att de står sådär! Fast det är säkert stor skillnad mellan de raserna.. :o

Appropå det (läste levadtråden nyss), kan inte hästen ställa sig i levad när man ska hoppa upp, manken skulle ju befinna sig under mankhöjden :devil:

Skämt å sido, jag kände faktiskt igen "park out". Hur får du han att stå så? Från marken eller från ryggen?
 
Ja de är också raser man ställer upp på detta vis. Det är rätt bekvämt för hästen att stå i Park Out så det är därmed lätt att lära ut.
Snabbt förklarat ser du först till att ställa hästen jämt med bakbenen. Därefter ställer du dig framför hästen som du har antingen i träns eller i grimma. För att flytta hästens högra framben en liten bit så för du huvudet till vänster (hästens vänster alltså)och uppåt med höger tygel. Gör likadant med det vänstra. Tänk dig att du vibrerar i tygeln uppåt utåt. Genom att du står framför din häst ska den inte gå framåt och på dig när du tar i tygeln utan endast flytta frambenet.
En annan variant är att lära hästen att flytta benet fram när du petar med ett spö på det, men vill du lära in spansk skritt sedan så är det läge för förväxlingar. ;)
Då kan du hellre använda din fot och genom att sätta det bakom kotan på hästen få denne att lyfta benet, sen för du hoven fram till rätt läge. Kombinera med att vibrera i tygeln.
Välj ut ett lämpligt kommando att använda, jag säger kort och gott "Park"
Från ryggen använder du sedan ordet tillsammans med tyglarna, det går också bra att föra fram din högra fot och peta lätt på din hästs framben när det skall framåt.
 
Okej jag läger ut bilder på mig då jag rider två av hästarna. Snälla va snäll i eran kretik specielt med bilderna på fjordingen. Hon är så fruktansvärt bred att jag inte kan sitta på hene ordenkligt då jag inte kan breda min höft så mycket. Sen är hon jätte het och jätte känslig för sänkeln så de kan man inte läggan för då drar hon genom staketet. Jaja här är bilderna.
 
'men förvänd öppna finns väl inte?'

Joda, den finnes - og er en utmerket øvelse.

Hilsen Anne
 
Jag vet faktiskt inte om det finns eller inte. Men då jag rider flora så rider jag hene presis inan för spåret och flyttar in framdelen på spåret så det blir en öpnna. Anlednigen till att jag gör det är att hon blir hetere om jag gör tvärt om. Mina rytar kunskaper brister tyvär när det gäller Flora för Jag har aldrig ridigt en så svår häst. Dels henes masiva nacke och hals, dels att hon är exstremt känslig för sätte och skänkel. Hon har även en mun som är hemsk tar man för mycket blir reationen uppåt hon har engång i tiden haft ett sår i mungipan på vänster sida och den sidan "stänger" hon av. Altså det går inte att få någon som hälst kontakt med den sidan. Hon stäsar då vi rider henne något fruktnasvärt tråts att hon inte har ont någon stans. Enda sättet jag får stopp på henne är tyvär med en stång. Därför rider jag på stång /kapson på henne.
 
det e väl klart du skall be om en utvärdering :D
kommer ihåg hur hon var i början *fnissar* men det sista jag sog henne var hon pampig :love:
har du sett kortet på prinzen jag lagt ut?
har han förändrat sig ngt sen du sog han?

kram kram
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 299
Senast: Miiikaela_
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 987
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp