Bildprogram eller hjälp med bilder

Rimfaxe

Trådstartare
Jag behöver nyskapa bilder (antar jag) eftersom de nuvarande är i för låg upplösning, för små bilder för att jag ska kunna använda dem. Jag har alltså några original, men dessvärre är de omkring 50x50 pixlar, medan jag skulle behöva ha dem i säg 300x300 pixlar.

Är det någon här som är haj på program som man bör ha för att göra detta, alternativt ifall någon skulle kunna tänka sig att göra om dessa bilder till mig? Jag har ingen aning om hur man skulle göra. :/

Det är nästan omöjligt att skala upp bilder såpass mycket och få till det snyggt, tyvärr. Typ vilket bildbehandlingsprogram som helst kan ändra storleken, men de kommer se väldigt pixliga ut om du förstorar pyttesmå bilder. Kan du ge mer info, typ bildformat (jpg, png, bmp eller vad?) och vad för sorts bilder det är (motiv)? Svårt att bedöma vad som kan göras annars.

Om det bara är foton i typ JPEG kommer det inte gå att förstora från 50x50px till 300x300px utan att bilderna blir av väldigt dålig kvalité, tyvärr.

Det är filändelse .gif. Det är ritade bilder.

Någon har ju designat dessa bilder, skapat dem i något slags ritprogram. Hm, man skulle ju kunna rita upp dem igen, tänker jag? Göra dem större redan från början.

Då får du nog rita om dem själv med Photoshop eller liknande. Skala upp till storleken du vill ha, lägg till ett nytt lager och använd det lagret för att rita ovanpå originallinjerna. Dock ingen metod jag är ett fan av, i egenskap av person som ibland lägger ut sina teckningar på nätet. Jag skulle bli ordentligt sur om någon ritat av mina bilder på det viset, oavsett anledning.

Enklaste sättet av alla är att slänga in dem i Googles bildsök och se om du kan få fram större versioner. Är det någon konstnär på internet som gjort dem så brukar den metoden fungera bra.

Det är en hemsida som jag sköter, och tagit över från en gammal webmaster. Tyvärr har denne av någon anledning inte sett till att göra dessa bilder större... :(

Jag ska höra ifall det är så att det är någon annan som ursprungligen skapat bilderna, och det kanske finns större original lagrade någonstans, men det är tveksamt. :(

Vart vänder man sig annars om man vill ha hjälp med bilddesign? Någon har ju skapat dessa bilder från början, och om det nu inte finns kvar några original i rätt storlek, så borde de ju kunna skapas på nytt? Vem tar man kontakt med?

Vart vänder man sig annars om man vill ha hjälp med bilddesign? Någon har ju skapat dessa bilder från början, och om det nu inte finns kvar några original i rätt storlek, så borde de ju kunna skapas på nytt? Vem tar man kontakt med?
Just exakt de bilderna är det ju den som skapat dem som har upphovsrätten till - så om det är dem du vill använda och inga andra måste du snoka rätt på vem som är upphovsman. Vill du ha andra bilder så finns det olika sätt att köpa - det finns bildbyråer som säljer både foton och illustrationer av olika slag, t ex. Vill du ha något ritat efter egna önskemål vänder du dig till en illustratör eller en reklambyrå.

Den som äger hemsidan gav dåvarande webmaster i uppdrag att skapa bilderna. :) Så jag antar att det borde vara hemsideägaren som äger bilderna?

Beroende på vad det är för bilder kan man göra om dom till vektorer. Vektorer går att skala upp och ner utan att bildkvalitén förstås, som den gör med t ex jpeg.
Vill man ha hjälp med bilderna får man nog vända sig till en webbyrå, där brukar både grafisk designar och webbutvecklare jobba och de kan det här med hemsidor. Dessvärre tror jag inte att de befintliga bilderna går att skala om utan man måste göra nya.

Så om jag beställer bilder från en byrå, så är det inte jag som äger bilderna trots att jag har bestämt hur de ska se ut? Bara gett byrån i uppdrag att fixa bilderna digitalt?

Det är nämligen så att ägaren av hemsidan äger designen. Jag behöver bara hjälp att skapa upp större original av dem, så att säga. Tidigare webmaster går inte att nå, och bryr sig inte längre om denna sida.

Om jag skulle skapa bilder åt ägaren av hemsidan på uppdrag av denne så är det ju inte JAG som äger dem. Jag har fått i uppdrag att digitalisera dem. Så ser jag på saken. Jag kan ta betalt för mitt jobb, men originalen äger ju min arbetsgivare.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 401
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 615
Senast: Cilva
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka