Bukefalos 28 år!

Bildpublicering, rätt eller fel.

Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Det håller jag med om. Bilder för min del är inte superviktig men samtidigt tråkigt att inte kunna visa upp sitt barn på ett smidigt sätt. Det är alltså inget jag tjafsat om. Men när säger man stopp för "vetorätten" eller ska man bli som många andra pappor som ger upp för att de inte orkar längre? Det sista var en generell fråga och inte om mitt fall specifikt.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Först. Grattis till nästa barn.

Sen. Det är en knepig sitts du sitter i eftersom ni, precis som du säger har den relation ni har. Hade du vetat anledningen till varför hon säger nej till bildpublicering så hade du ju haft något att utgå ifrån.

Som förälder själv som har lagt ut valda bilder på sonen på Fb förstår jag att det kan kännas lite trist. Man är ju jättestolt över sitt fina barn och vill gärna visa den grupp av valda vänner hur miraklet ser ut ;)

Skulle däremot aldrig lägga ut bilder på någon blogg, buke eller annat forum där de finns tillgängliga för alla för alltid.

I jusst ditt fall när det gäller bilder på Fb så känns det dock inte som det viktigaste man kan göra med /för sitt barn och vetorätten med två ja som monster 1 var inne på tycker jag bör gälla här. Särskilt inte när ni redan har en så problemfylld relation. Däremot skulle det komma till andra saker när barnet blir större, att det måste vara två st JA för att barnet ska få äta godis på fredagar, få utöva ett fritidsintresse på din tid, vilka kläder barnet ska ha hos dig eller annat som det kan dyka upp tjaffs om så får hon nog faktiskt acceptera att det som sker på "din" tid ska hon låta bli.

Genom att ge henne site mer space än vad som egentligen kan tyckas vara nödvändigt ibland kanske du har möjlighet att kunna få lite mer tillbaka längre fram. Spara fighterna till det som verkligen betyder något för dig och är riktig viktigt.

Lycka till

Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Det är din åsikt och jag respekterar den dock håller jag inte med. Jag håller inte med för att jag helt enkelt inte kan se hur barnets integritet eller barnets bästa skulle skadas av normala foto.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Tack voff. Uppskattar dina kloka råd. Av någon anledning blev denna tråden något det inte skulle bli, fast det är väl det som gör olika diskussionsforum intressanta :)
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Det är din åsikt och jag respekterar den dock håller jag inte med. Jag håller inte med för att jag helt enkelt inte kan se hur barnets integritet eller barnets bästa skulle skadas av normala foto.
Nej, jag har märkt det. Jag anar även att du startade tråden primärt för att få medhåll och inte för att du vill se andra människors åsikt och resonemang, ett intryck som förstärks av att du vill göra frågan till en könsfråga.

Och naturligtvis kan barnets integritet ta skada av att bilder publiceras på nätet. Varför är det så omöjligt att förstå? Även om du själv inte ser problemet i att någon lägger upp bilder av dig och bloggar om varenda steg du tar utan att fråga först, så måste du väl ändå förstå att det finns andra som inte vill vara lika öppna? Varför ska det vara OK att göra något mot ett barn som jag kan ge min högra arm på att de flesta anser att det inte är OK att göra mot en vuxen?
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Du ska inte ge upp. Hopp finns alltid.

Du kan få en liten tröststory här av mig från min vännkrets.

En kompis mötte en tjej och bara några månader senare var de gravida så de gifte sig. Köpte en stooor lägenhet som de totalrenoverade. Allt för hans pengar. Barnet kom och bara en månad senare vill hon skiljas. Killen fattade ingenting.

Det blev en väldigt infekterad vårdnadstvist men också en lika infekterad tvist om lägenheten, bilen, sommarstugan han hade sen innan, pengarna på banken mm. Hon krävde hälften av allt. Trotts att hon inget hade innan. Full vårdnad skulle hon ha också. Hon erbjöd delad vårdnad om killen gick med på att ge henne hälften.

Han nappade inte och förlorade han så skulle han ju åka på att betala rättegångskostnaderna också.

Han vann! Hon fick inte ett öre. Varför vet jag inte men hon fick det som hon hade haft med sig. Han fick behålla sitt. Rättegången delade de på.

Och barnet då. Ja de hade delad vårdnad ett kort tag men en dag kom hon aldrig och hämtade barnet mer. Hennes förklaring var att hon ville ha allt ( familjeidyllen) eller inget och ville inte leva som ensamstående deltidsmamma med dålig ekonomi :confused: Han är sen ett år ensamstående pappa och mamman har flyttat från orten. Oerhört tragiskt för barnet och tyvärr så har inte alla mammor "stjärnglans".


Sensmoralen i detta är väl att det behöver inte alltid vara jusst barnet i sig som utgör grunden för tjaffs. Det kan vara annat med. Hon kanske fortfarande har känslor för dig men så möter hon någon annan och vipps så blir hon medgörligare. Hon kanske känner någon oförrätt av något slag och när den bleknat så ger hon med sig.

Ge det tid och var storsint.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Men oj, snacka om påhopp. Jag har väl lika stor rätt som du att starta vilken tråd jag vill för att se vad andra tycker? Vad skulle jag tjäna på att starta en tråd där alla skulle hålla med mig? Det hjälper liksom inte min situation. Jag startade tråden för att jag som nämnt i början såg den på ett annat forum och tyckte det var en intressant diskussion eftersom jag var i en liknande situation. Du kanske vill ha länken till den diskussionen om du nu tror att jag skapat denna tråd för mitt eget ego? Jag skickar gärna ett pm till dig. Sen blir det automatiskt en könsfråga eftersom det handlar om mammor och pappor = två olika kön. Jag startade tråden som nämnt i början för att jag ville se hur folk resonerar runt detta då jag själv inte kan se problem med det.

Jag blir väl inte sur eller hoppar på dig för att jag inte håller med dig, eller? Jag skrev att jag respekterar vad du anser men att jag inte håller med. Men tydligen så var det fel gjort av mig. Och mitt svar är fortfarande nej, jag ser inte på något sätt att det skulle skada ett barn men respekterar de som inte vill ha sina barn på facebook eller var det nu kan vara.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Nej, för mig är det inte alls ö.h.t. en könsfråga, eftersom det egentligen inte handlar om föräldrarna alls utan helt och hållet om barnets bästa, barnets intressen och respekten för barnet.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Nej, för mig är det inte alls ö.h.t. en könsfråga, eftersom det egentligen inte handlar om föräldrarna alls utan helt och hållet om barnets bästa, barnets intressen och respekten för barnet.

Ja, och vem har ansvaret för detta tills barnet är tillräckligt gammalt för att tala för sig själv? Jo föräldrarna, anser de då att de vill lägga ut bilder på sitt barn så är det väl knappast i syfte att skada sitt barn, kränka barnets integritet eller något annat illa. Därav ser jag inget fel på det om föräldrarna anser att det inte kommer skada deras barn. Tror knappast att någon förälder skulle dömas i en rättssal för att de lagt ut bilder på sitt eget barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Perspektivet du väljer skvallrar en del om vad tråden egentligen handlar om - och inte är det barnet.

Det handlar fortfarande inte om vad föräldrarna vill utan vad som är att agera i barnets bästa. Syftet är egalt. Finns mycket som föräldrar gör "för att de vill" eller för att de har något annat, enligt dem, gott syfte men som görs utan någon som helst hänsyn till barnets intresse och bästa; det gör inte agerandet mindre fel.

Juridiskt rätt hänger inte heller alltid samman med vad som är moraliskt rätt.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Du får tolka mina inlägg precis hur du vill. det är din rätt. Precis som det är din rätt att ha vilken åsikt du vill. Jag ser vad du skriver om och om igen men det kommer inte få mig att ändra min syn på det. Denna tråden är inte för att jag ska ha rätt och du fel. Denna tråden är som nämnt att jag vill se hur andra tycker och tänker om det. Tog de första fem vännerna jag har på min Facebook som jag vet har barn. 4/5 hade bilder på sina barn varav det äldsta barnet är sju år och det yngsta två månader. Så tydligen finns det fler än jag som tycker det är ok. Du och jag får helt enkelt vara överens om att inte vara överens ;)
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Tack!

Och nu vill jag illustrera min ståndpunkt lite:

Jag har en avlägsen bekant med två barn, fyra och ett år gamla. Jag har bara träffat det äldsta barnet och då var det bara någon månad gammalt; det yngre barnet har jag inte träffat alls. Ändå vet jag allt om dem: vilka kläder de har haft under den senaste veckan, hur mycket de väger, deras bajskonsistens för idag, vad de fick i julklapp förra julen o.s.v. samt hur ungarna ser ut nakna och påklädda i alla möjliga och omöjliga vinklar. Vidare vet jag vad hon och hennes sambo brukar bråka om, vad de åt till middag igår och vilka inkomster och utgifter de har månad för månad. Detta eftersom mamman till barnen hänger ut sig själv, sina barn och sin sambo på nätet. Att hon hänger ut sig själv ger jag fullständigt fan i (hon borde f.ö. ta en titt på personal branding ...), men (och nu är jag medveten om att det här är ett extremt exempel) hur i hela världen gynnar det hennes barn - eller hennes sambo! - att fullständigt okända människor känner till dessa detaljer? På vilket sätt ligger det i barnens intresse att hängas ut så? Varför skulle det inte vara integritetskränkande för barnen att totalt okända människor känner till deras bajskonsistens eller vilka kläder de hade igår?

Hennes sambo tycker inte om att hängas ut på internet och han ogillar även att barnen hängs ut så den som vill få det här till att alla alltid tar kvinnans parti får tänka om: i det här fallet tar jag alla gånger mannens parti. Inte för att han är man utan för att jag tänker på barnens bästa och barnens integritet.

(Jag hittade en bild på mig själv i den här kvinnans BDB: ett mail till sidans admin så tog det inte ens en dag så var bilden borta. Jag tycker det är vansinnigt ohyfsat att lägga ut privatpersoner med namn och bild utan att dessa är tillfrågade! Jag har f.ö. en blogg själv och minsta lilla min make skymtar i kanten på en bild eller omnämns med annat än väldigt, väldigt vagt och förbigående så frågar jag honom om lov - namn nämns han inte vid alls överhuvudtaget. Hade internet varit var mans pryl när jag var liten hade jag, idag, känt mig oerhört kränkt om min mamma hade publicerat bilder på mig på nätet. Det hade varit irreparabelt.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Som du själv nämner är det ett extremfall. Jag anser inte heller att alla behöver veta allt om ens liv och man ska inte hänga ut andra. Men just att lägga ut bilder på sina egna barn om nu föräldrarna väljer att göra detta ser jag inget fel i och det står jag fast vid. I övrigt håller jag helt med dig.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Har du ett enda argument för att lägga upp bilder på barn på nätet, åtkomliga för alla med en internetanslutning? :)
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Menar du på att jag ska ha visat upp en dålig sida här eller missuppfattar jag dig? Om du anser det får du gärna skicka ett PM.

Du visar dig ju här i konflikten med barnets mor. Det är rimligtvis inte din mest tilltalande sida. Jag ser inget behov av pm, alltsammans står ju redan i dina egna inlägg.

Du skriver inte en stavelse om barnets bästa. Du skriver om vetorätt och att sätta stopp för densamma. Sätta stopp för. Är det inte ett konfliktbeteende så vet inte jag.

I övrigt instämmer jag helt i vad Kimzor skriver, både vad gäller personlig integritet och resten.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Du skriver inte en stavelse om barnets bästa. Du skriver om vetorätt och att sätta stopp för densamma.
... om föräldrarnas vilja hit, om föräldrarnas önskan dit, om föräldrarnas juridiska rättigheter o.s.v.

Inte en stavelse om barnet. Ingenstans i diskussionen ser jag barnet, jag ser bara två föräldrar som ska bråka och ifrågasätta varandra för trätandets skull och använda barnet som slagträ.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

För att man är stolt över sitt barn, man vill visa upp sitt barn för sina vänner. Sen menar jag inte att man ska lägga ut bilderna var som helst. på facebook kan man välja att endast ens vänner ska kunna se albumet och det ser jag inget fel i.
 
Sv: Bildpublicering, rätt eller fel.

Ingenstans i diskussionen ser jag barnet, jag ser bara två föräldrar som ska bråka och ifrågasätta varandra för trätandets skull och använda barnet som slagträ.

En sådan förälder, noga räknat. Den andras bevekelsgrunder känner vi inte. Men jag gissar iofs samma sak som du.

Men det står ju helt klart att för TS del handlar det här öht inte om barnet, än mindre om barnets bästa. Det här handlar om TS själv.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 024
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 580
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
978
Senast: Queen
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 783
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp