Det var lika för mig i Thailand .Det var kul att vara med på bild med en farrangNär folk tydligen tycker att en är nån slags "exotisk attraktion" (?) och absolut vill vara med på kort!
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var lika för mig i Thailand .Det var kul att vara med på bild med en farrangNär folk tydligen tycker att en är nån slags "exotisk attraktion" (?) och absolut vill vara med på kort!
![]()
Det där får mig att tänka på att jag ska beställa hem bilderna från sophia .Har åxo bilder på hjärnan då dom trodde att det var något fel på hypofysen eller vad det heter och att det kunde vara cancer .Så jag skämtade med läkaren och sa .Hmm jag trodde det skulle vara sågspån därFick äntligen se några av mina röntgenplåtar idag, och neurologen föreslog att jag skulle ta en mobilbild på någon (annars hade jag nog inte kunnat med). Lätt en av de finaste bilderna på mig osv. Haha.
![]()
Håller med lite där.Min tant är livrädd för att få sol på sig och bli brun .Ju vitare desto bättre och använder krämer så dom ska bli vitare .Att vara brun eller ha mörk färg förknippas med att vara risbonde och fattig enligt henne .När hon kommer hem så är hon ganska svart fast hon försöker skydda sig så gott det går och smetar på sig vitkrämer så det inte ska synasJag orkar verkligen inte dissekera Asiens karta, jag tror nog att du förstår vad jag menar.
Skönhetsideal är det som är eftersträvansvärt, det är det som är problemet med dem.
Håller med lite där.Min tant är livrädd för att få sol på sig och bli brun .Ju vitare desto bättre och använder krämer så dom ska bli vitare .Att vara brun eller ha mörk färg förknippas med att vara risbonde och fattig enligt henne .När hon kommer hem så är hon ganska svart fast hon försöker skydda sig så gott det går och smetar på sig vitkrämer så det inte ska synas
Så jäkla trist att det ska vara såFast så var det ju också här för inte så länge sedan. Att vara vit var ngt för överklassen. De behövde inte vara ute i solen och arbeta, därför var vit hud förenat med hög status. Precis som det var fint att vara lite mullig tex på 1700-talet. Det visade att man hade råd att äta sig ordentligt mätt.
Så det är ju inget nytt precis.
Dock är det ganska speciellt hur asiatiska länder idag har ett så västerländskt ideal. Min kompis arbetar som stylist i Shanghai och modemagasinen vill helst att modellerna ska se så västerländska ut som möjligt, modeller med "för asiatisk" look går bort. Mörk hy funderar absolut inte.
När folk tydligen tycker att en är nån slags "exotisk attraktion" (?) och absolut vill vara med på kort!
![]()
Jo så är det .Ofta när tanten kollar på Thaifilmer så ser nästan alla skådespelarna ut att vara från väst och endast några som ser Thai utFast så var det ju också här för inte så länge sedan. Att vara vit var ngt för överklassen. De behövde inte vara ute i solen och arbeta, därför var vit hud förenat med hög status. Precis som det var fint att vara lite mullig tex på 1700-talet. Det visade att man hade råd att äta sig ordentligt mätt.
Så det är ju inget nytt precis.
Dock är det ganska speciellt hur asiatiska länder idag har ett så västerländskt ideal. Min kompis arbetar som stylist i Shanghai och modemagasinen vill helst att modellerna ska se så västerländska ut som möjligt, modeller med "för asiatisk" look går bort. Mörk hy funderar absolut inte.
Så jäkla trist att det ska vara så![]()
Jösses. Har du koll på om det görs något för att förändra det?Har flera bekanta som jobbar som modeller i Kina. De är flitigt anlitade och tjänar också rejäla pengar på företag som betalar dom för att gå på fester/mingel/releasepartyn bara för att de är "vita". Tragiskt verkligen.
Jösses. Har du koll på om det görs något för att förändra det?
Jag tror inte det. Detta är ju unga tjejer (och i viss mån även killar) som ofta pluggar och kan finansiera sina studier med dessa ”mingel-grejer”.
Var tom nån dokumentär om detta fenomen på typ Kunskapskanalen (om jag inte minns fel) för inte allt för länge sedan. Bokarna i dessa agenturer gör stora pengar. Festerna är alltså inte uteslutande moderelaterade, tvärtom kan det vara random större framgångsrika företag.
Ja, jag var i Hong Kong med mitt ex och där ville killar ta kort med mig. Det roligaste var när vi kom in i en liten affär i ett köpcenter, och expediten bara "Hmmm jag känner igen dig..." Jag "Asså? Nääe gör du?"Samma på Bali, vet inte hur många familjers fotoalbum jag sitter med i. Dock är det så mycket västerlänningar där att det knappast anses exotiskt, och det är inte balineserna själva som fotograferar. Men vad jag har hört så anses det av vissa fint att turista på samma ställen som vita, alltså vill man som turist fotas med vita för att kunna visa hemma att man varit på samma fina turistort som västerlänningarna. Så sorgligt, om det nu stämmer.