Görel
Moderator
Det är samma häst som bilden under som togs i bättre ljus.Ja jag serskulle dock inte kalla din häst med tömkörningsgjord för apelkastad men det är jag det
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är samma häst som bilden under som togs i bättre ljus.Ja jag serskulle dock inte kalla din häst med tömkörningsgjord för apelkastad men det är jag det
![]()
Apelkastning förekommer bland alla färger, inte bara skimlar. Men skimlar och mörkare hästar är väl det vanligaste.Trivselfläckar alltså, som många hästar får under våren/sommaren? Apelkastning är ju konstant som på en ung skimmel tex
Jag vet att det förekommer bland alla färger. Men då ska det synas året om också? Hästen på bilden med tömkörningsgrejer hade ingen tydlig apelkastning?Apelkastning förekommer bland alla färger, inte bara skimlar. Men skimlar och mörkare hästar är väl det vanligaste.
Ser ut att vara längre in i sommaren eftersom hästen är ljusare och har tunnare päls, men ja att det är samma häst ser jag. Trodde dock att termen apelkastad menades att hästen hade tydliga fläckar året om.Det är samma häst som bilden under som togs i bättre ljus.
Ser ut att vara längre in i sommaren eftersom hästen är ljusare och har tunnare päls, men ja att det är samma häst ser jag. Trodde dock att termen apelkastad menades att hästen hade tydliga fläckar året om.
”En apelkastad häst har permanenta ringar oavsett vinter/sommar päls. En med trivselfläckar har inte det på vintern utan de kommer med pälsfällningen på våren”
Så egentligen heter det apelkastad, oavsett om hästen har fläckarna konstant eller om den bara får dom under sommaren?Apelkastning är inte konstant, det kan komma och gå.
Trivselfläckar är inget riktigt begrepp
Källa, Bo Furugren, forskare och expert inom hästens färger.
Så egentligen heter det apelkastad, oavsett om hästen har fläckarna konstant eller om den bara får dom under sommaren?
Om det nu är så, säger merparten fel
Ja, att många säger en sak betyder inte att det är rätt
Tror det är väldigt lokalt, har bara läst det på buke, aldrig hört någon säga trivselfläckar.