• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Vinur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 160
  • Visningar Visningar 92 516

Bukefalos 30 år!

Det är samma häst som bilden under som togs i bättre ljus.
Ser ut att vara längre in i sommaren eftersom hästen är ljusare och har tunnare päls, men ja att det är samma häst ser jag. Trodde dock att termen apelkastad menades att hästen hade tydliga fläckar året om.

”En apelkastad häst har permanenta ringar oavsett vinter/sommar päls. En med trivselfläckar har inte det på vintern utan de kommer med pälsfällningen på våren”

Bekvämt 😅
IMG_1676.webp

Försökte mocka hagen innan jag skulle motionera valacken. Det var bara att glömma. Han lät mig inte vara ifred en sekund. Han skulle bara stå och hänga med huvudet på mig och gosa. Ställde sig mellan mig och skottkärran hur jag än försökte flytta på mig 😅
Så det var bara att ställa bort grepen och hämta grimman i stället och ägna mig åt honom.
Efter mycket gos, lite jobb på lina och en promenad senare så var han nöjd 🥰
Min bästa vän ❤️

IMG_1432.webp

Ser ut att vara längre in i sommaren eftersom hästen är ljusare och har tunnare päls, men ja att det är samma häst ser jag. Trodde dock att termen apelkastad menades att hästen hade tydliga fläckar året om.

”En apelkastad häst har permanenta ringar oavsett vinter/sommar päls. En med trivselfläckar har inte det på vintern utan de kommer med pälsfällningen på våren”

Apelkastning är inte konstant, det kan komma och gå.
Trivselfläckar är inget riktigt begrepp 😄
Källa, Bo Furugren, forskare och expert inom hästens färger.

Apelkastning är inte konstant, det kan komma och gå.
Trivselfläckar är inget riktigt begrepp 😄
Källa, Bo Furugren, forskare och expert inom hästens färger.
Så egentligen heter det apelkastad, oavsett om hästen har fläckarna konstant eller om den bara får dom under sommaren?

Om det nu är så, säger merparten fel

Ja, att många säger en sak betyder inte att det är rätt 😊
Tror det är väldigt lokalt, har bara läst det på buke, aldrig hört någon säga trivselfläckar.

Jag är från någon norra Stockholmstrakten, där var det ett vedertaget begrepp när jag växte upp iaf (född 1991). Fick ofta höra det om mitt sto (brun). Även här uppe (några mil norr om Uppsala) ett helt gäng år senare. Säger inte att det är rätt, bara att jag hört det en hel del utanför buke :) .

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka