Bilfria städer (utbruten från Reflexer)

Precis. Jag tror att det är bättre att se till att kollektivtrafiken funkar bra och är billig. Är den bra och billig så kommer folk välja den istället för bilen. Här kostar en resa med stadsbussen för hela familjen ToR till centrum över 100 kr. Sträckan är 2 km. Det tycker jag är orimligt högt om man nu vill att folk ska välja kollektivtrafiken istället för att ta bilen. Parkeringen kostar några enstaka kronor i timmen om man har otur och inte hittar en gratisplats (vilket jag i stort sett alltid gör).
För vår familj på tre personer kostar det ca 160 kr tur och retur in till centrum om vi väljer kollektivtrafiken.
Det gör vi inte.
 
Nä, fy. Vinstwn med att åka spårvagn/buss istället för bil är ju att ha tid att läsa!
Vinsten med att cykla är ju att man får motion och det tar kortare tid.

Vissa människor lyssnar på böcker också i bilen eller på cykeln tex.

(Men jag får både och själv såklart)
 
Jag cyklade överallt när jag var liten men inte hjälper det. Jag hatar att cykla och mycket av det bygger nog faktiskt på cyklandet ett par km i uppförsbacke till grundskolan under många år. Cykel för mig är enbart ett transportmedel, och till på köpet ett som är tråkigt att använda :o Skulle avskaffandet av bil ersättas med häst så skulle jag vara mycket mer positivt inställd :angel:
Mmm det vore himla trevligt. Har sett en film som heter "på väg till skolan" om barns skolväg i lite olika länder. En kille från Argentina red till skolan, kanske någon mil, helt väglöst :) sjukt avundsjuk.

Sedan såg man väl bilder från England med folk på häst som red förbi bensinstationer. Haken är väl hästplats när man är framme och att det är så mycket asfalt.
 
Det funkar ju väldigt bra för de som inte har barn som väntar på förskola/fritids (alt har en partner som sköter allt det där) eller har en hund som väntar där hemma. Eller på annat sätt har väldigt gott om tid och ingen som är beroende av en.
Ja precis! visst är det! Det är väl bra. Om alla som det kan fungera för gör det så blir det mer bensin och el över till de andra.

Har svårt att förstå argumentet. Som om det vore ett problem att man uppmuntrar något som ger bättre folkhälsa (mer pengar över till deras barn) och mer vägar och mer bränsle till de som måste åka.

(det är ju precis som med barn, skolan och hjälp. Om alla föräldrar som kan hjälper sina barn så mycket de kan så blir det ju mer resurser över i skolan till de barn vars föräldrar inte kan hjälpa. Lättare lyssna på tre barn som läser i tio minuter än att lyssna på 29 barn som läser i tio minuter (eftersom det ena tar 20 minuter och det andra tar 5 timmar.)
 
Det är en svår balansgång det där, i hur man förmår stadsbor att minska bilåkandet, men samtidigt se till att de som bor på landsbygd fortfarande har möjlighet att ta sig någonstans. Det fungerar inte med diffrentierade skatter, för det skulle bara leda till att för många fuskar med det. Och samma sak skulle det bli med bidrag.

Att ändra kulturen, så att det inte längre blir att bilar är en frihets- och statussymbol är också förenat med risker, som att än mer mobba landsbygdsbor.
Jag tror det är så enkelt som att helt enkelt bygga cykelvägar till att börja med. Som sagt i städer, mellan orter osv. (såg precis att vägarbetena jag körde förbi i morse var breddning av cykelbanor, de tog ett körfält :D och det var mängder av cyklister som var ute också!) Så det går framåt. (och ja jag ska sluta köra igen, i morgon typ :) )
 
Undrar hur bilfritt skulle funka i min gamla hemstad Uddevalla. Centrum ligger som i en gryta och kanske 10% av befolkningen bor där nere. Runt centrum är det uppförsbackar åt i princip alla håll, och allra värst är det norrut där de flesta av kommunens miljonprogram med de fattigaste människorna bor. Att cykla uppför den backen varje dag är inte praktiskt genomförbart för mer än en pytteliten del av befolkningen. Men de som bestämmer bor ju inte däruppe så det kanske blir bilfritt ändå.
Låter dock som att det skulle kunna öka överlevnaden i staden. Det är ganska många som dör av luftföroreningar från bilar varje år och barn som får astma.

Men det bästa vore ju fortfarande om det inte var några förbud det handlade om utan underlättande av andra färdmedel snarare.
 
Att lyssna på böcker när man cyklar i stadstrafik låter livsfarligt. Men jag har aldrig gjort det, så kan ha fel.
För mig skulle det inte vara livsfarligt eftersom större delen av cykelturen är helt skild från biltrafik. Och egentligen, i rättvisans namn, många bilister lyssnar ju på så mycket att det hörs ut genom bildörrarna rent av. Sedan antar jag att det spelar roll hur hög volym man har.
 
För mig skulle det inte vara livsfarligt eftersom större delen av cykelturen är helt skild från biltrafik. Och egentligen, i rättvisans namn, många bilister lyssnar ju på så mycket att det hörs ut genom bildörrarna rent av. Sedan antar jag att det spelar roll hur hög volym man har.

Jag tror att både faktorn hur mycket ljud man stänger ute och den uppmärksamhet man ägnar åt att aktivt lyssna, påverkar trafiksäkerheten. Har sett alltför många fotgängare med lurar i öronen som närmast agerar som att de genomför ett självmordsförsök.
 
Jag tror att både faktorn hur mycket ljud man stänger ute och den uppmärksamhet man ägnar åt att aktivt lyssna, påverkar trafiksäkerheten. Har sett alltför många fotgängare med lurar i öronen som närmast agerar som att de genomför ett självmordsförsök.
Mmm kanske, det är säkert viktigt att använda ögonen istället. Samtidigt tror jag fotgängare sjunker in mer i en bok än en bilist eller cyklist (hoppas jag, själv lyssnar jag inte på böcker alls :D)
 
Jag tror att både faktorn hur mycket ljud man stänger ute och den uppmärksamhet man ägnar åt att aktivt lyssna, påverkar trafiksäkerheten. Har sett alltför många fotgängare med lurar i öronen som närmast agerar som att de genomför ett självmordsförsök.
Absolut är det så att om man har uppmärksamhet på annat, är man farligare i trafiken än om man uppmärksammar omgivningen. Men när det gäller gående är jag osäker på om det är hörlurar och lyssning som är problemet, min erfarenhet är att vissa generellt verkar ignorera sin omgivning helt, av många olika anledningar.
 
Undrar hur bilfritt skulle funka i min gamla hemstad Uddevalla. Centrum ligger som i en gryta och kanske 10% av befolkningen bor där nere. Runt centrum är det uppförsbackar åt i princip alla håll, och allra värst är det norrut där de flesta av kommunens miljonprogram med de fattigaste människorna bor. Att cykla uppför den backen varje dag är inte praktiskt genomförbart för mer än en pytteliten del av befolkningen. Men de som bestämmer bor ju inte däruppe så det kanske blir bilfritt ändå.
Jag har aldrig varit i Uddevalla men när jag mätte på kartan från Ica Supermarket Spara till Jakobsberg skiljer det några meter (33 m mot 26 m) jämfört med samma sträcka i Lund, något brantare men inte jättemycket och Lund är i allra högsta grad cyklingsbart. Var det fel backe jag mätte på i Uddevalla?
 
Jag har aldrig varit i Uddevalla men när jag mätte på kartan från Ica Supermarket Spara till Jakobsberg skiljer det några meter (33 m mot 26 m) jämfört med samma sträcka i Lund, något brantare men inte jättemycket och Lund är i allra högsta grad cyklingsbart. Var det fel backe jag mätte på i Uddevalla?
Japp. Du mätte inne i city, eller vad man ska säga.
Tror @Huggorm främst menade åt Dalabergs-hållet. Jag cyklade visserligen hem till Skogslyckan när jag bodde där men det underlättade helt klart att min cykel hade 24 växlar och det tog nästan daglig cykling i två månader innan jag kom upp för backen utan att behöva gå 😅
 
Japp. Du mätte inne i city, eller vad man ska säga.
Tror @Huggorm främst menade åt Dalabergs-hållet. Jag cyklade visserligen hem till Skogslyckan när jag bodde där men det underlättade helt klart att min cykel hade 24 växlar och det tog nästan daglig cykling i två månader innan jag kom upp för backen utan att behöva gå 😅
Jag tänker att idag finns det cyklar med elassistans, vilket borde kunna hjälpa en hel del folk tillräckligt mycket.
 
Jag tänker att idag finns det cyklar med elassistans, vilket borde kunna hjälpa en hel del folk tillräckligt mycket.

Om man har råd att köpa en. Om man ändå behöver bil (för att ta sig till andra platser än in till stan) så kan det nog finnas många som inte har råd med en elcykel. De kostar ändå rätt mycket mer än en vanlig cykel.
 
Japp. Du mätte inne i city, eller vad man ska säga.
Tror @Huggorm främst menade åt Dalabergs-hållet. Jag cyklade visserligen hem till Skogslyckan när jag bodde där men det underlättade helt klart att min cykel hade 24 växlar och det tog nästan daglig cykling i två månader innan jag kom upp för backen utan att behöva gå 😅
Jag tittade lite mer på kartan och på området i nordväst och det är helt klart att Uddevalla är betydligt värre (mer och brantare backar) än Lund. Låga växlar och bra bromsar lär behövas om man skall cykla i de backarna :)
 
Jag tittade lite mer på kartan och på området i nordväst och det är helt klart att Uddevalla är betydligt värre (mer och brantare backar) än Lund. Låga växlar och bra bromsar lär behövas om man skall cykla i de backarna :)
Är lika illa backigt åt andra hållet men där är det mer välbärgat. Stadskärnan ligger som sagt i en grop :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 381
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: Exile
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
995
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp