Philosophia

Trådstartare
Nu ska det köpas en bil. Av någon anledning har både jag och sambon snöat in på Volvo 50, antingen 1,6D DRIVe eller en D2, årsmodeller från omkring 2011-2013. Alternativet som vi har sneglat på är en motsvarande Ford Focus. Hjälp mig att tänka utanför denna box, men hjälp mig även att räta ut några frågetecken gällande de bilar som vi tittar på.

Våra önskemål:
  • Prisvärd, dvs. så ny och frisk bil som möjligt, men inte så ny att prisfallet när man byter bil igen har blivit ruskigt stort.
  • Helst ej över 150000 kr
  • Krocksäker
  • Kombi som rymmer en bra dubbel hundbur (ej grindar), helst MIM (DM eller DL).
  • Bränslesnål, vilket är ett skäl att vi har kollat på snåldieslar. Jag tågpendlar 20 mil enkel resa och det skulle åtminstone någon gång i veckan eller varannan vecka vara skönt att ta bilen istället för tåget för att spara in tid.
  • Jag själv är väldigt förtjust i bilar som man kommer upp lite i eftersom jag är kort - jag tycker att man får bättre sikt då, t.ex. Nissan Qashqai. Men vad jag förstår så är ofta dessa biltyper i konflikt med andra av mina önskemål (få plats med bilbur och att bilen ska vara bränslesnål).
Sedan några allmänna frågor om bil och bilköp:

  • När det gäller dieselbilarna så har de väl problemet att partikelfiltret riskerar att inte renas som de ska, med risker både för miljö och motor. Den senaste veckans skandal med utsläppsfusket har fått mig att dra öronen åt mig när det gäller diesel. Men i övrigt, hur stort är problemen egentligen med dieselmotorer? Hur länge behöver t.ex. bilen minst gå för att de eftersträvansvärda temperaturerna ska uppnås?
  • Hur avgör man om en bilhandlare är seriös? Vi hittade en bil som såg trevlig ut till bra pris, men drog öronen åt oss när vi läste på rejta/eniro att handlaren var enormt otrevlig, oseriös och dessutom uppmanade till försäkringsbedrägeri.
  • Vad ska man tänka på om man köper en bil från en privatperson?
  • Hur avgör jag vilken service som bilen kan behöva inom snar framtid (t.ex. kamremsbyte, partikelfilterbyte, osv.)?
  • Hur ska man förhålla sig till högt miltal? Jag har tittat på flera bilar från 2012-2013 som verkar prisvärda men som har gått 12000-15000 mil.
 
Hur mycket kommer ni köra?

Jag sålde min diesel för nån månad sen, jag körde 20 mil/dag i 1,5 år med den, absolut noll problem med partikelfiltret. Ska ni fisköra inne i stan är inte diesel något för er, enligt min servare, det behövs körning där motorn blir varm och bilen får gå. Därför sålde vi dieseln och behöll bensinaren, jag har bara 7 km till jobbet nu för tiden.

Angående hundbur, de flesta bilar är mycket mindre bak än vad man tror. Vi har haft en V50, där var inte problemet utrymmet, problemet var att luckan var liten och det fick därför inte plats något större bur. Kolla MIMs hemsida för vilken storlek du får plats med, för min var en DXL ett minimikrav och det är få bilar som får plats med den storleken.

Angående serviceintervallen behöver du egentligen bara googla på bilmodellen som intresserar dig, eller ring en serviceverkstad. Jag servade min diesel var 1500 mil, så det blev ca 4 gånger om året för min del. Ska ni köpa en bil som gått en del så kolla att kamremmen är bytt, det ska såklart stå i serviceboken.
 
Jag kör en V50 DRIVe (2012 och har gått ca 7000 mil) i jobbet, ca tio mil om dagen. Jag upplever den som en rätt trevlig bil, men med frågetecken för kvaliteten. "Min" bil och en annan likadan av samma årsmodell har börjat läcka regnvatten genom en vindrutefog, gummilisterna i dörröppningarna har lossnat och behövt bytas, och mitt allmänna intryck av kvalitet och gedigenhet är ett snäpp under exempelvis VW/Audi och faktiskt även under moderna Skoda. Just den här bilen känns mera... Opel/Fiat. Väghållningen är märkbart sämre (ifråga om kursstabilitet, kurvtagning mm) än de Passater och A3 jag själv ägt på senare år, och DRIVEe motorn gör faktiskt ingen glad - iaf inte mig. Angiven förbrukning i bilens papper är 0,37 eller 0,39 (minns inte vilket) för landsvägskörning, i praktiken kör jag 98% landsväg i 110 km/h och bilen drar då ca 0,59 samtidigt som jag upplever den som märkbart mer orkeslös än exempelvis VW/Audi 1,9/2,0 tdi 140 hk som dricker mindre(!) bränsle vid samma körmönster. Den Passat 2,0 tdi 140 hk som jag själv äger just nu drar ca 0,55 l/mil när den körs ca 60-70% landsväg, och den bilen tycker jag är märkbart starkare och mer användbar motormässigt.
Skall man titta på V50 så tror jag betydligt mer på D2 än på DRIVe.
 
Hur mycket kommer ni köra?

Jag sålde min diesel för nån månad sen, jag körde 20 mil/dag i 1,5 år med den, absolut noll problem med partikelfiltret. Ska ni fisköra inne i stan är inte diesel något för er, enligt min servare, det behövs körning där motorn blir varm och bilen får gå. Därför sålde vi dieseln och behöll bensinaren, jag har bara 7 km till jobbet nu för tiden.

Angående hundbur, de flesta bilar är mycket mindre bak än vad man tror. Vi har haft en V50, där var inte problemet utrymmet, problemet var att luckan var liten och det fick därför inte plats något större bur. Kolla MIMs hemsida för vilken storlek du får plats med, för min var en DXL ett minimikrav och det är få bilar som får plats med den storleken.

Angående serviceintervallen behöver du egentligen bara googla på bilmodellen som intresserar dig, eller ring en serviceverkstad. Jag servade min diesel var 1500 mil, så det blev ca 4 gånger om året för min del. Ska ni köpa en bil som gått en del så kolla att kamremmen är bytt, det ska såklart stå i serviceboken.

Det är nog svårt att avgöra hur mycket vi kommer att köra, men tanken är att inte använda den till allt för många kortare turer. Vi bor i Stockholm, så min sambo kommer fortsätta ta t-banan till jobbet och jag har som sagt 20 mil enkel resa till mitt arbete dit jag åker tåg, men vill kunna ta bil en gång varannan till varje vecka. I övrigt kommer nog bilen att stå rätt mycket under vinterhalvåret, men under sommarhalvåret räknar jag med att köra sträckor mellan 4-5 mil (enkel resa) ca. 1-2 ggr/vecka för hundträning.

V50 sväljer en MIM upp till DL, så det är ett skäl varför vi har fastnat för den, till skillnad från V60 som med nöd och näppe klarar en DM (gissningsvis rätt ihoptryckt) på grund av luckans utformning.
 
Jag kör en V50 DRIVe (2012 och har gått ca 7000 mil) i jobbet, ca tio mil om dagen. Jag upplever den som en rätt trevlig bil, men med frågetecken för kvaliteten. "Min" bil och en annan likadan av samma årsmodell har börjat läcka regnvatten genom en vindrutefog, gummilisterna i dörröppningarna har lossnat och behövt bytas, och mitt allmänna intryck av kvalitet och gedigenhet är ett snäpp under exempelvis VW/Audi och faktiskt även under moderna Skoda. Just den här bilen känns mera... Opel/Fiat. Väghållningen är märkbart sämre (ifråga om kursstabilitet, kurvtagning mm) än de Passater och A3 jag själv ägt på senare år, och DRIVEe motorn gör faktiskt ingen glad - iaf inte mig. Angiven förbrukning i bilens papper är 0,37 eller 0,39 (minns inte vilket) för landsvägskörning, i praktiken kör jag 98% landsväg i 110 km/h och bilen drar då ca 0,59 samtidigt som jag upplever den som märkbart mer orkeslös än exempelvis VW/Audi 1,9/2,0 tdi 140 hk som dricker mindre(!) bränsle vid samma körmönster. Den Passat 2,0 tdi 140 hk som jag själv äger just nu drar ca 0,55 l/mil när den körs ca 60-70% landsväg, och den bilen tycker jag är märkbart starkare och mer användbar motormässigt.
Skall man titta på V50 så tror jag betydligt mer på D2 än på DRIVe.

Tack för bra input! Min sambo är väldigt inställd på just Volvo på grund av att han vill ha en bil med god kvalitet, så det här är ju bra information. Jag har läst att folk har varit lite missnöjda med kvaliteten, som väl tidigare har varit Volvos signum.
 
Tack för bra input! Min sambo är väldigt inställd på just Volvo på grund av att han vill ha en bil med god kvalitet
Ja, jag känner mig litet kluven till den biten idag. Det verkar som om de "billigare" modellerna i 30/40/50-serierna spelar i en litet annan division än 70/80/90 ifråga om kvalitet, och 60 kanske finns någonstans i mitten. Faktum är att jag upplevde min gamla 855 från '96, som rullat drygt 45 000 mil när jag lämnade den vidare, som mer gedigen *och* med bättre väghållning (även efter de 45 000 milen) än jobb-V50:an.
 
Är det inte som så att V50 är Belgienbyggd och V70/S80 från Torslanda och tidigare har det varit mer problem med de från Belgien
Vi har en S80 D5 och mannen har 1,5 mil, max 20 min till jobbet och vi har aldrig haft problem med partikelfiltret
Den är även väldigt bränslesnål, att köra 100 mil på en tank är inga problem på längre sträckor och då är det 215 hästar i en tung bil
Min V70 hade jag inne på stora servicen inklusive kamremsbyte i höstas efter 18000 mil och då sattes det även dit en klisterlapp när kamremmen var bytt
 
Betyder det att det kan vara värt att då titta på en V70 (jag tycker att de är lite klumpiga) eller en V60 (trots det mindre bagageutrymmet)?

Och en extremt subjektiv fråga att svara på: Hur klumpig är egentligen en V70 att köra?
 
Har en kollega som säger "aldrig mer Volvo" efter att ha ägt en V50. Kolla om det finns någon V70 D2 i rätt prisklass, de drar inte jättemycket.

Uppdatering: Jag tycker inte att V70 känns så mycket klumpigare än V50 att köra.
 
Tack för bra input! Min sambo är väldigt inställd på just Volvo på grund av att han vill ha en bil med god kvalitet, så det här är ju bra information. Jag har läst att folk har varit lite missnöjda med kvaliteten, som väl tidigare har varit Volvos signum.

Min man hade tidigare en V50 och det var inte sån kvalitet som Volvo vill påskina att deras bilar har. Dåliga garantitider har dom också. Ska du dra häst med bilen? I sådana fall är inte V50 bra.
Jag har alltid köpt bilar från privatpersoner. Känner man sig osäker, så är det ju bara att låta t ex Motormännen eller Bilprovningen kolla bilen innan man köper den.
 
Betyder det att det kan vara värt att då titta på en V70 (jag tycker att de är lite klumpiga) eller en V60 (trots det mindre bagageutrymmet)?

Och en extremt subjektiv fråga att svara på: Hur klumpig är egentligen en V70 att köra?

Jag avskyr Volvo (Saab i mitt :heart) men har kört flera V70 i jobbet de senaste åren och de är inte ett dugg klumpiga. Nu är jag iofs van vid att köra King Cab också (den är klumpig!) men jag upplevde inte V70 :rna som svårare/klumpigare än min Saab 9-3.
 
Okej, ponera att vi tittar lite mer på V70 (och kanske V60) vad är ett acceptabelt miltal och hur mycket ska ett högt miltal påverka priset? Låt oss säga att vi fortfarande tittar på bilar som är 3-5 år gamla.
 
Vill ni ha kvalité så stryk Focusen. Värre skit har jag aldrig ägt.
Nu kör jag Volvo igen. Har en V70 från 00 och en V70 från 2014. Ford ligger ljusår efter i allt......
 
Någon som har kört Nissan Qashqai? Jag har hittat en Qashqai +2 från 2012 som har gått 5500 mil. Med de extra sätena nedfällda så går en MIM-bur i bra storlek in med råge. Enligt uppgift från säljaren ska den dra 0,54 l/mil vid landsvägskörning, men enligt biluppgifter.se endast 0,47 l/mil vid blandad körning. Den är dock lite dyrare än vad jag har tänkt mig, 159 000 kr.
 
Själv kör jag en Passat 2.0 TDi, 140 hästars motor med blue motion. Den närmar sig 10 bast och har gått 23 000 mil. Säger bara att jag byter aaaaldrig till Volvo från VW och då är jag ändå Volvo-fantast sen födseln typ. Min drar 0,55 milen på landsväg men det märks att den gått mycket småresor då den drar mer nu än när vi köpte den. Det lägsta jag har kommit är 0,49/mil landsvägskörning - och den är 9 år som sagt. Hur nöjd som helst över åkkomfort, körglädje, väghållning osv. Sväljer massa gör den också, vi fick in en stor Alfta-bur bak i somras som tidigare legat i en Audi A6. Den gick igenom besiktningen galant med omdömet fint skick och välbehållen.

Körde en XC90 D5 när jag skulle köra upp för det utökade och jag tyckte att min var trevligare att köra och åka i faktiskt, så det där med komforten ens på de nyare modellerna vet jag inte om jag håller med om. Kompisens V70 från -02 är bra mycket skönare då. Den enda som kan konkurrera med min älskade Passat är nog Audins A6a, men så är jag partisk också.
 
Vart man ska vända sig tycker jag är svårast, när jag köpte ny bil nu blev det via handlare. Men den valet föll på skötte ju affären allt annat än snyggt i efterhand, och den första bilen jag provkörde på en annan firma hade inte hjulen ordentligt fastsatta. Det ena var skevt, så det blev en provkörning á torktumlare i 200 meter innan vi fick vända. Det är nog en chansning oavsett känns det som.

Ville ha en driftsäker motor, inte alltför dyra delar i övrigt och billig som tusan att köra med stort bagageutrymme och valde en citroen C5 2liters diesel. Drar 0,6 ungefär, krocktestad med bra resultat och rejält utrymme bak för min hund. Beställde precis kamrem, vattenpump, bromsbelägg, nya filter till service, en ny dämpare som jag tror att jag vill passa på att byta och lite småkrafs som torkare för 2500, det tycker jag är helt överkomligt pris för delar. Partikelfiltret bränner rent efter 30 mil om jag inte minns fel, så långkör man ibland ska det inte behöva bytas. Men - man kommer inte upp särskilt högt i den utan får lita en del på parkeringssensorerna.
 
En helt oprofessionell och förvirrad åsikt är att Volvo inte håller så jättehög kvalitet ändå. Mina föräldrar är inbitna volvofantaster och har bilar av nyare snitt men jag tycker de går sönder stup i kvarten. (å andra sidan har jag en V70 som har gått 28 000 mil som är en pålitlig kompis och går som en klocka).

Många är ju väldigt förtjusta i Toyota och tycker att de håller väldigt hög kvalitet. Finns det inte någon elhybrid kombi?
 
Och en extremt subjektiv fråga att svara på: Hur klumpig är egentligen en V70 att köra?

Jag körde V70 (tror jag!) på kenneln i somras. Var ju lite skillnad mot min micra om vi säger så, men jag var förvånad över att bilen inte kändes klumpigare än vad den gjorde. Kändes dock som om jag hade dålig sikt åt typ.. Alla håll. Mest kanske för att bilen var så stor.
Men ja, är du inne på Volvo så provkör en V70 i alla fall!

Vad gäller bilhandlare vs privat så skulle jag utan tvekan föredra bilhandlare om det inte gällde en riktigt billig skruttbil. Att köpa från privatperson skulle bara kännas ok om bilen preciiiis blivit besiktigad u.a. och serviceboken var komplett ifylld. Å andra sidan, hellre privatperson än de små bilhandlarna i området nära mig (finns några ungefär vid simhallen, köp inte därifrån vad du än gör).
 
Någon som har kört Nissan Qashqai? Jag har hittat en Qashqai +2 från 2012 som har gått 5500 mil. Med de extra sätena nedfällda så går en MIM-bur i bra storlek in med råge. Enligt uppgift från säljaren ska den dra 0,54 l/mil vid landsvägskörning, men enligt biluppgifter.se endast 0,47 l/mil vid blandad körning. Den är dock lite dyrare än vad jag har tänkt mig, 159 000 kr.

Jag har kört en som utbytesbil på verkstan där firmabilen servades. Helt ok att köra men jag tyckte jag satt konstigt i den (nu körde jag den ju inte någon längre sträcka, det var ca 2 mil enkel väg till verkstan). Den var absolut pigg och smidig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp