Bukefalos 28 år!

Vill ni ha kvalité så stryk Focusen. Värre skit har jag aldrig ägt.
Nu kör jag Volvo igen. Har en V70 från 00 och en V70 från 2014. Ford ligger ljusår efter i allt......

Håller med angående Ford. Alla jag känner som har Ford (de flesta har en Focus) hatar sin bil och har bytt så fort de kunnat alternativt lagt för mycket pengar på den med reparationer så de känner att de inte har råd att byta :meh:
 
En helt oprofessionell och förvirrad åsikt är att Volvo inte håller så jättehög kvalitet ändå. Mina föräldrar är inbitna volvofantaster och har bilar av nyare snitt men jag tycker de går sönder stup i kvarten. (å andra sidan har jag en V70 som har gått 28 000 mil som är en pålitlig kompis och går som en klocka).

Många är ju väldigt förtjusta i Toyota och tycker att de håller väldigt hög kvalitet. Finns det inte någon elhybrid kombi?

Nu har jag inte kört någon "dyr och fin" Toyota, men min pappa har haft två (yaris och yaris verso) och en vän har en äldre corolla. de har visserligen hållit bra, tror jag, men sådär jättebekväma att köra är de inte. Jag själv fick ont i ryggen som f*n efter förvånansvärt kort tid i verson, den vanliga yarisen var väl ungefär likadan (äldre modell men de nya ser inte ut att ha blivit mycket bekvämare) och min vän med corollan har en kudde i svanken för att inte få ont när hon kör sin bil. Det behövde hon inte ha när vi tillsammans körde stor skåpbil över 140 mil på två dagar.

Så tja, jag är skeptisk till Toyota :D
 
En helt oprofessionell och förvirrad åsikt är att Volvo inte håller så jättehög kvalitet ändå. Mina föräldrar är inbitna volvofantaster och har bilar av nyare snitt men jag tycker de går sönder stup i kvarten. (å andra sidan har jag en V70 som har gått 28 000 mil som är en pålitlig kompis och går som en klocka).

Många är ju väldigt förtjusta i Toyota och tycker att de håller väldigt hög kvalitet. Finns det inte någon elhybrid kombi?

Mina föräldrar har kört Toyota i många år och jag kör Toyota på bilskolan. Fördelen är att de ofta passar småvuxna personer, så tanken har funnits. Nackdelen (förutom att de är rätt fula) är att både Avensis och Verso inte rymmer den storlek på bilbur som jag helst vill ha. Sedan förvirras jag lite av namnen. Det finns både Verso, Verso Avensis och Verso Corolla. I Verso Avensis går ingen bilbur in. Men jag är inte den som är den, jag kan säkert övertygas om det förträffliga med en Toyota, även om de modeller som kan tänkas passa är fula.
 
Nu har jag inte kört någon "dyr och fin" Toyota, men min pappa har haft två (yaris och yaris verso) och en vän har en äldre corolla. de har visserligen hållit bra, tror jag, men sådär jättebekväma att köra är de inte. Jag själv fick ont i ryggen som f*n efter förvånansvärt kort tid i verson, den vanliga yarisen var väl ungefär likadan (äldre modell men de nya ser inte ut att ha blivit mycket bekvämare) och min vän med corollan har en kudde i svanken för att inte få ont när hon kör sin bil. Det behövde hon inte ha när vi tillsammans körde stor skåpbil över 140 mil på två dagar.

Så tja, jag är skeptisk till Toyota :D

Det som även kanske talar mot Toyota är att min sambo får grymt ont i ryggen varje gång han kör mina föräldrars Corolla.
 
Håller med angående Ford. Alla jag känner som har Ford (de flesta har en Focus) hatar sin bil och har bytt så fort de kunnat alternativt lagt för mycket pengar på den med reparationer så de känner att de inte har råd att byta :meh:

Det verkar vara väldigt tudelade läger. Jag har även hört de som fullkomligt älskar sina Fordbilar och som säger att de aldrig krånglar.
 
Jag har kört en som utbytesbil på verkstan där firmabilen servades. Helt ok att köra men jag tyckte jag satt konstigt i den (nu körde jag den ju inte någon längre sträcka, det var ca 2 mil enkel väg till verkstan). Den var absolut pigg och smidig.

På vilket sätt satt du konstigt tycker du?
 
På vilket sätt satt du konstigt tycker du?

Det var en väldigt subjektiv upplevelse men på något sätt kändes det som om jag satt snett. Inte jätteallvarligt och kanske skulle jag inte upplevt det så om jag ställt in stolen bättre men något var lite knepigt (och jag har kört samma bil flera gånger). Annars var den som sagt pigg att köra och kändes smidig. Hållbarhet osv har jag ingen aning om.
 
Håller med angående Ford. Alla jag känner som har Ford (de flesta har en Focus) hatar sin bil och har bytt så fort de kunnat alternativt lagt för mycket pengar på den med reparationer så de känner att de inte har råd att byta :meh:
Svindyr i delar...och de behövdes ofta!!
Jublade av glädje när en gammal tant blandade ihop gas med broms och backade i full fart in i sidan på fanskapet så hela bilen blev ramsned :D

Har haft en Transit som firmabil med. De kunde lika gärna skickat med inredningen i en påse för allt man rörde fick man ändå i näven :meh:
 
Jag har ju en V50 som du åkt i :)
Det är dock en 1.8 flexifuel och ingen diesel. Men jag gillar den jättemycket och har inte haft några problem med den. Den är från 2008, servas var 1000e mil och har varit inne på verkstad för vanliga byten, typ bromsar.
Lagom stor bil för våra hundar :D
 
Jag har ju en V50 som du åkt i :)
Det är dock en 1.8 flexifuel och ingen diesel. Men jag gillar den jättemycket och har inte haft några problem med den. Den är från 2008, servas var 1000e mil och har varit inne på verkstad för vanliga byten, typ bromsar.
Lagom stor bil för våra hundar :D

Skönt med en positiv recension också! Din bil är ju en anledning till varför vi sneglar på en V50. Gaia är liksom redan präglad på motorljudet . :D Flexifuel har jag letat lite efter, men jag hittar inte så många begagnade. Växlar du mellan bränslena eller kör du bara på endera av dem?
 
Skönt med en positiv recension också! Din bil är ju en anledning till varför vi sneglar på en V50. Gaia är liksom redan präglad på motorljudet . :D Flexifuel har jag letat lite efter, men jag hittar inte så många begagnade. Växlar du mellan bränslena eller kör du bara på endera av dem?

Haha V50 = skoj!
Har en bekant som jobbar på Volvo som rekommenderar att man kör minst var tredje tank på bensin så det går jag efter. Annars är etanolen något billigare.
Kör dock på bensin om jag åker långt på motorväg för den drar mer etanol i höga hastigheter.
 
Någon som har kört Nissan Qashqai? Jag har hittat en Qashqai +2 från 2012 som har gått 5500 mil. Med de extra sätena nedfällda så går en MIM-bur i bra storlek in med råge. Enligt uppgift från säljaren ska den dra 0,54 l/mil vid landsvägskörning, men enligt biluppgifter.se endast 0,47 l/mil vid blandad körning. Den är dock lite dyrare än vad jag har tänkt mig, 159 000 kr.

Jag kör oftast Qashqai på jobbet, utom när jag kör en galet pigg liten Polo med 1,9 l motor som accerelerar ifrån vilken sportbil som helst :love:. Jag har faktiskt blivit head over heels kär i Nissan QQ med tiden!

Egentligen gillar jag mest rappa "gocart"-aktiga bilar som typ Subaru Impreza, men Qashqaien är en dröm att köra! Trots alla kilon svarar den snabbt på gasen och är faktiskt mycket kvickare än t.ex. de större Subarumodellerna. Men den är samtidigt både bekväm och tyst att köra. Lagom på de flesta sätt, utan att vara det minsta tråkig :). Man får mycket för pengarna i mina ögon, helt enkelt!

Jag jobbar på en dansk statlig myndighet med tjänstebilar som delas mellan de anställda. Mitt jobb har ganska nyligen gått helt över på Nissan (Qashqai som den större modellen och Note som den lilla), från att bara ha haft olika modeller av VW i många år. De testade även att ha Kia Cee´d i en period, men har skippat den igen verkar det som.

På mitt gamla jobb, den norska motsvarigheten till min nuvarande myndighet, hade vi Skoda Octavia (4x4) till oss som körde i oländig terräng och Nissan Leaf (små elbilar) till dem som körde i stan. Skodan var både rolig och praktisk att köra, så länge det var en av dem med lite större motor! Men eftersom den skrapade i underredet på steniga småvägar så blev faktiskt en Qashqai beställd istället precis när jag flyttade därifrån :D. Annars brukade de ha Ford Kuga till arbetsuppgifterna som krävde körning på små fjällvägar, men Qashqaien var betydligt billigare (och dessutom bättre, tycker jag själv).
 
Betyder det att det kan vara värt att då titta på en V70 (jag tycker att de är lite klumpiga) eller en V60 (trots det mindre bagageutrymmet)?

Och en extremt subjektiv fråga att svara på: Hur klumpig är egentligen en V70 att köra?
Vi har v70 och jag skulle säga att den är väldigt trevlig att köra! :D Jag skulle inte säga att den känns klumpig alls, problemet är nog bara att hitta någon beg, det är få som släpper dem. ;) Våran har gått över 33 000 nu, den har gett mig lite ångest den sista månaden med strul men nu går den som en klocka igen och betydligt billigare än den första utsagan, tack och lov! :up: Men i och med att den har gått så pass mycket så har vi börjat titta lite smått på en ny bil och har konstaterat ganska så snabbt att vi vill ha en Volvo, måste ha samma bagage som v70 och disel så våra valmöjligheter är ganska så få... ;)
 
Jag har/har haft ett antal golfar i olika årsmodeller, men den är för liten till er. Däremot så vet jag 2 st som har och har haft olika årsmodeller av Caddy, både diesel och bensin. De har varit väldigt nöjda. Hundburar är inga problem och det är lätt för hundarna att ta sig i och ur. Man kan välja om man vill ha den som skåpbil med mycket lastkapacitet eller med fönster o extra säten. Jag vet en som är till salu just nu, så pm:a om du är intresserad (rätt årsmodell o prisklass, mil ca 6700 mest långtursmil).
 
@Philosophia: När @dpmatte tipsade om en Caddy kom jag på att särbon var vansinnigt nöjd med sin Berlingo. Största anledningen till att han sålde den var att han ville ha säten, hans version var skåpet och inte Family-varianten. Lättkörd, pigg och snål. Den han sålde den till ringde efter ett tag och undrade hur han kunde släppa en så trevlig bil :D
 
V70 är en underbar bil. Lagom till allt. Men frågan om vilken bil som erbjuder bra sittkomfort hör ihop med hur lång man är. Långa människor i Toyota - plågsamt. Korta människor i Volvo - inte lyckat.
 
Jag har tjatat om min bil innan, men jag älskade min Renault Megane, bästa bilen jag haft. Lika stort bagageutrymme som V70, på senare modeller har väl bagaget minskat något, men en DL får du nog in. Min låg väldigt lågt i förbrukning, 0,45-0,48/mil. Billig att serva, det enda som var dyrt var väl att byta kamrem som låg på 5-7000, fast det är väl å andra sidan inte ovanligt. Mycket finesser, hög krocksäkerhet.

Däremot satt min sambo inte bra i den tyckte han (typ 190 lång), men jag vet arr de nyare modellerna har andra stolar.

Jag servade på Volvo, hos en Volvo-tekniker som jag känner, han menade att Renault var inte på något vis sämre än Volvo längre.
 
Jag kör oftast Qashqai på jobbet, utom när jag kör en galet pigg liten Polo med 1,9 l motor som accerelerar ifrån vilken sportbil som helst :love:. Jag har faktiskt blivit head over heels kär i Nissan QQ med tiden!

Egentligen gillar jag mest rappa "gocart"-aktiga bilar som typ Subaru Impreza, men Qashqaien är en dröm att köra! Trots alla kilon svarar den snabbt på gasen och är faktiskt mycket kvickare än t.ex. de större Subarumodellerna. Men den är samtidigt både bekväm och tyst att köra. Lagom på de flesta sätt, utan att vara det minsta tråkig :). Man får mycket för pengarna i mina ögon, helt enkelt!

Jag jobbar på en dansk statlig myndighet med tjänstebilar som delas mellan de anställda. Mitt jobb har ganska nyligen gått helt över på Nissan (Qashqai som den större modellen och Note som den lilla), från att bara ha haft olika modeller av VW i många år. De testade även att ha Kia Cee´d i en period, men har skippat den igen verkar det som.

På mitt gamla jobb, den norska motsvarigheten till min nuvarande myndighet, hade vi Skoda Octavia (4x4) till oss som körde i oländig terräng och Nissan Leaf (små elbilar) till dem som körde i stan. Skodan var både rolig och praktisk att köra, så länge det var en av dem med lite större motor! Men eftersom den skrapade i underredet på steniga småvägar så blev faktiskt en Qashqai beställd istället precis när jag flyttade därifrån :D. Annars brukade de ha Ford Kuga till arbetsuppgifterna som krävde körning på små fjällvägar, men Qashqaien var betydligt billigare (och dessutom bättre, tycker jag själv).

Toppen med en till positiv upplevelse av Qashqai. Min sambo är dock mycket negativt inställd. Han tycker att den ser ut som om någon "har tagit en vanlig bil och satt avgasröret i munnen och blåst upp den till en väldigt knubbig och ful bil". O_o :rofl: Men jag ger mig inte förrän han åtminstone har provkört en.
 
Nu skriver jag lite generellt. Miltal säger oftast ingenting om hur bra en bil är. Vissa märken o modeller är slut efter 7' och vissa är 40-50' inga problem. Men generellt bör inte en bil som är ett par år gammal gått 15'. Då behöver man ju oftast byta om ett par år ändå. Ta med nån som är duktig på bilar, finns så mkt skit både privat o på firma. Lyft upp bilen på domkraft om de inte finns tillgång till lift o kolla leder i framvagnen på Volvo, det är ofta ett problem på nyare bilar. Sånt kan en bilkunnig kompis hjälpa dig med :) inte helt billigt att byta leder på nyare bilar. Lita inte på att bilen är nybesiktad, många av de nyare besiktningarna fuskar massor o leder kan snabbt bli dåliga.
 
Jag har/har haft ett antal golfar i olika årsmodeller, men den är för liten till er. Däremot så vet jag 2 st som har och har haft olika årsmodeller av Caddy, både diesel och bensin. De har varit väldigt nöjda. Hundburar är inga problem och det är lätt för hundarna att ta sig i och ur. Man kan välja om man vill ha den som skåpbil med mycket lastkapacitet eller med fönster o extra säten. Jag vet en som är till salu just nu, så pm:a om du är intresserad (rätt årsmodell o prisklass, mil ca 6700 mest långtursmil).

Jag är inte så jättepetig, men min sambo skulle tyvärr tvärvägra Caddy.
@athena_arabians Samma sak gäller tyvärr Berlingo. Han tycker att de ser ut som "telefonkiosker".
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp