Nu skriver jag lite generellt. Miltal säger oftast ingenting om hur bra en bil är. Vissa märken o modeller är slut efter 7' och vissa är 40-50' inga problem. Men generellt bör inte en bil som är ett par år gammal gått 15'. Då behöver man ju oftast byta om ett par år ändå. Ta med nån som är duktig på bilar, finns så mkt skit både privat o på firma. Lyft upp bilen på domkraft om de inte finns tillgång till lift o kolla leder i framvagnen på Volvo, det är ofta ett problem på nyare bilar. Sånt kan en bilkunnig kompis hjälpa dig med :) inte helt billigt att byta leder på nyare bilar. Lita inte på att bilen är nybesiktad, många av de nyare besiktningarna fuskar massor o leder kan snabbt bli dåliga.

Bra att du svarade på det, för jag tänkte just ta upp frågan lite mer.
Vi har sett några Volvo V60 och V70 som bara har ett par år på nacken men som har gått 10000-15000 mil. Jag är osäker på om man vågar köpa. Säg att man köper en bil som har gått 15000 mil, årsmodell 2012, för 120000 kr och sedan har den i tre år och kör 3000 mil. Då ska man sälja en sju år gammal bil som har gått 18000 mil. Jag kan tänka mig att den förlorar väldigt mycket i värde. Jag vet så klart att bilköp är en enda stor förlustaffär, men jag vill inte göra den mer kostsam än nödvändigt. Jag tycker det här är skitsvårt, verkligen.
 
V70 är en underbar bil. Lagom till allt. Men frågan om vilken bil som erbjuder bra sittkomfort hör ihop med hur lång man är. Långa människor i Toyota - plågsamt. Korta människor i Volvo - inte lyckat.

Jo så är det ju tyvärr. Men hur vi än gör så är det nog någon av oss som blir lite missnöjd. Jag är 151 cm och min sambo är 187 cm.
 
Jag har tjatat om min bil innan, men jag älskade min Renault Megane, bästa bilen jag haft. Lika stort bagageutrymme som V70, på senare modeller har väl bagaget minskat något, men en DL får du nog in. Min låg väldigt lågt i förbrukning, 0,45-0,48/mil. Billig att serva, det enda som var dyrt var väl att byta kamrem som låg på 5-7000, fast det är väl å andra sidan inte ovanligt. Mycket finesser, hög krocksäkerhet.

Däremot satt min sambo inte bra i den tyckte han (typ 190 lång), men jag vet arr de nyare modellerna har andra stolar.

Jag servade på Volvo, hos en Volvo-tekniker som jag känner, han menade att Renault var inte på något vis sämre än Volvo längre.

Min pappas sambo hade en Renault Megane som han var väldigt nöjd med. Skriver upp den på listan över tänkbara bilar!
 
Toppen med en till positiv upplevelse av Qashqai. Min sambo är dock mycket negativt inställd. Han tycker att den ser ut som om någon "har tagit en vanlig bil och satt avgasröret i munnen och blåst upp den till en väldigt knubbig och ful bil". O_o :rofl: Men jag ger mig inte förrän han åtminstone har provkört en.

Jag håller med om att den är skitful! :rofl: Men det är å andra sidan Volvo också :angel:
 
Min pappas sambo hade en Renault Megane som han var väldigt nöjd med. Skriver upp den på listan över tänkbara bilar!
Jag kommer köpa en igen när jag har det behovet, just för att jag tyckte att jag fick mycket bil för pengarna. Tyvärr är de inga hästtransportbilar och vi ska bara ha en bil just nu, så då fick den avyttras.
 
Bäst är att köpa Subaru, så står får man åtminstone se något fint när garageporten öppnas :p (Ja, jag är än så länge löjligt nöjd med min Subaru, är otroligt glad att det blev en sådan istället för en Volvo, eller vilken annan bil som helst egentligen... Men den passar inte in på vad Philosophia vill ha)
 
Bäst är att köpa Subaru, så står får man åtminstone se något fint när garageporten öppnas :p (Ja, jag är än så länge löjligt nöjd med min Subaru, är otroligt glad att det blev en sådan istället för en Volvo, eller vilken annan bil som helst egentligen... Men den passar inte in på vad Philosophia vill ha)

Bah, man ser inte mycket av dem när de står inlåst på verkstad. Och lösa ut dem, hutlöst :nailbiting:

/Bitter fd subaruägare som hade kunnat få en hyfsad häst för delarna som gick under ett år ;)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Bah, man ser inte mycket av dem när de står inlåst på verkstad. Och lösa ut dem, hutlöst :nailbiting:

/Bitter fd subaruägare som hade kunnat få en hyfsad häst för delarna som gick under ett år ;)

Sådant tänker jag inte råka ut för :angel: (hoppas jag. Jag behöver bil dagligen när jag jobbar...)
 
Sådant tänker jag inte råka ut för :angel: (hoppas jag. Jag behöver bil dagligen när jag jobbar...)

Det är nog lugnt, jag köpte en bil med tre hål i avgasröret som gick på tre cylindrar med trasig packning så den läckte olja som ett såll redan från början. Ja sen kom svetsning, hjullager och annat gott. Är de bara friska från början har man ett mycket bättre utgångsläge! Slut på OT :p
 
Det är nog lugnt, jag köpte en bil med tre hål i avgasröret som gick på tre cylindrar med trasig packning så den läckte olja som ett såll redan från början. Ja sen kom svetsning, hjullager och annat gott. Är de bara friska från början har man ett mycket bättre utgångsläge! Slut på OT :p

Ouch! Sådant läge har inte jag :p Nyservad (med nybytt kamrem, nya bromsar m.m.) och gick igenom besiktningen för någon månad sedan. Då anmärktes det lite på bromsarna bara, därav att de byttes kort därefter. Motorn låter finfint också, så den är nog glad :D
 
Fasen vad svårt det är med bilköp. :( Jag blir alldeles trött i huvudet. Nu hade jag nästan ställt in mig på en Volvo V50 D2 när jag läste att fram till årsmodell 2012 (alternativt 2011) behövde byta partikelfiltret efter 12000 mil för en stor peng. Men så läste jag på annat ställe att samtliga D2-motorerna har regenererande filter som inte har bytesintervall. Någon som vet vad som är korrekt?
 
Bah, man ser inte mycket av dem när de står inlåst på verkstad. Och lösa ut dem, hutlöst :nailbiting:

/Bitter fd subaruägare som hade kunnat få en hyfsad häst för delarna som gick under ett år ;)

+1 på den som med första Subarun fick ha den inne på verkstad över 6 mån pga motorfel ( blev senare inköpt av bilfirman) och den andra som inköptes för att den första bara stod på verkstad brann upp under färd... En -06 och en -07. Men före detta hände var jag en glad och nöjd Subbaägare!
 
Vi ska ev. kolla på en bil imorgon. Jag är ju helt novis och min sambo har heller aldrig ägt bil. Vad ska man tänka på förutom att titta i serviceboken och trycka på alla knappar i bilen för att se att de fungerar?

Bilen har gått 10000 mil och är senast besiktigad i november förra året vid 8600 mil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp