Vi ska ev. kolla på en bil imorgon. Jag är ju helt novis och min sambo har heller aldrig ägt bil. Vad ska man tänka på förutom att titta i serviceboken och trycka på alla knappar i bilen för att se att de fungerar?

Bilen har gått 10000 mil och är senast besiktigad i november förra året vid 8600 mil.

Lägger till att den fick service förra månaden (byte av bromsvätska), samt att den fick ny kamrem och vattenpump redan vid 6000 mil. Är det senare förresten bra eller dåligt för mig?
 
Vi ska ev. kolla på en bil imorgon. Jag är ju helt novis och min sambo har heller aldrig ägt bil. Vad ska man tänka på förutom att titta i serviceboken och trycka på alla knappar i bilen för att se att de fungerar?

Bilen har gått 10000 mil och är senast besiktigad i november förra året vid 8600 mil.
Lyssna efter ljud. Våga köra lite i gupp och gör några kraftiga svängar och lyssna om det hörs nått ljud i fram och bakvagn och lyssna efter klonkande ljud.
Pilla på alla reglage och se så allt funkar.
 
Bromsa hårt, drar bilen åt något håll? Låter det något? Bromsa mjukt, låter det något, drar bilen åt något håll?

Hur ser motoroljan ut? Hur ser serviceboken ut? Är däcken godkända? Ska den besiktigas i år?

Tack, tack!
Angående serviceboken: Är det endast service i enlighet med instruktionsboken som ska vara där för att den ska anses som komplett? Hur får man tag på instruktionsboken på förhand? Bilen ifråga (Volvo V50 D2 från 2011 (modellår 2012)) ser ut att ha varit inne på service regelbundet varje 2000:e mil.
 
Fler frågor! Jag är extremt riskaversiv när det gäller saker som jag inte kan något om. Trots allt är det mycket pengar som man lägger på ett bilköp och jag och sambon kan nada om bilar. Nada.

Bilen finns hos en bilhandlare. Brukar det vara okej för dem om man ber att få göra en bildiagnos och en e-diagnos på Bilprovningen före köp?
 
Vilken av följande bilar verkar bäst på pappret? Båda kostar lika mycket.

Bil 1:
Volvo V50 D2 Classic Momentum, modellår 2012, diesel, kombi
10000 mil
I trafik 2011-06-28
1 ägare (privatperson)
- Det framgår inte om serviceboken är komplett ifylld, men den är fotograferad och service har gjorts var 2000:e mil. Kamremmen byttes vid 6000 mil.
- Stöldskyddsmärkta bilrutor (vad det nu ska vara bra för)
- Det framgår inte om vinterdäck ingår, så det antar jag att det inte gör, men det kanske man kan pruta sig till?
- Det framgår inte om bilen har p-sensor bak vilket jag gärna har
- I övrigt ingår (vad som framgår) sportstolar i skinn, AUX/USB, dragkrok, motorvärmare, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, CD-stereo, Dragkrok, elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Rails, Sidoairbag, Stolvärme fram, Yttertemperaturmätare
- Säljes av bilhandlare som antingen har fått jättebra eller jättedåliga recensioner.

Bil 2:
Volvo V50 D2 Momentum, modellår 2011, diesel, kombi
7 925 mil
I trafik 2011-05-06
1 ägare (privatperson)
- Komplett ifylld servicebok, men jag vet inte vad för service som har gjorts
- Vinterdäck ingår
- P-sensor bak
- Det ser ut att finnas ett skrapmärke på interiören, men det framgår inte i beskrivningen
- I övrigt ingår (vad som framgår) skinnklädsel, USB/Aux, CD-stereo, Elhissar, Dieselvärmare med tidur, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, LM-fälgar, Rails, Regnsensor, Handsfree, ACC, ABS, Airbag, P-sensorer bak, Antisladdsystem, Antispinn, Xenonljus.
- Säljes av bilhandlare (Toyota) med egen serviceverkstad. Idel lovord. Verkar mycket rekorderlig.
 
Vilken av följande bilar verkar bäst på pappret? Båda kostar lika mycket.

Bil 1:
Volvo V50 D2 Classic Momentum, modellår 2012, diesel, kombi
10000 mil
I trafik 2011-06-28
1 ägare (privatperson)
- Det framgår inte om serviceboken är komplett ifylld, men den är fotograferad och service har gjorts var 2000:e mil. Kamremmen byttes vid 6000 mil.
- Stöldskyddsmärkta bilrutor (vad det nu ska vara bra för)
- Det framgår inte om vinterdäck ingår, så det antar jag att det inte gör, men det kanske man kan pruta sig till?
- Det framgår inte om bilen har p-sensor bak vilket jag gärna har
- I övrigt ingår (vad som framgår) sportstolar i skinn, AUX/USB, dragkrok, motorvärmare, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, CD-stereo, Dragkrok, elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Rails, Sidoairbag, Stolvärme fram, Yttertemperaturmätare
- Säljes av bilhandlare som antingen har fått jättebra eller jättedåliga recensioner.

Bil 2:
Volvo V50 D2 Momentum, modellår 2011, diesel, kombi
7 925 mil
I trafik 2011-05-06
1 ägare (privatperson)
- Komplett ifylld servicebok, men jag vet inte vad för service som har gjorts
- Vinterdäck ingår
- P-sensor bak
- Det ser ut att finnas ett skrapmärke på interiören, men det framgår inte i beskrivningen
- I övrigt ingår (vad som framgår) skinnklädsel, USB/Aux, CD-stereo, Elhissar, Dieselvärmare med tidur, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, LM-fälgar, Rails, Regnsensor, Handsfree, ACC, ABS, Airbag, P-sensorer bak, Antisladdsystem, Antispinn, Xenonljus.
- Säljes av bilhandlare (Toyota) med egen serviceverkstad. Idel lovord. Verkar mycket rekorderlig.

Vinterdäck ingår på bil 1 och serviceboken är komplett ifylld. Ingen p-sensor.
 
Vi ska ev. kolla på en bil imorgon. Jag är ju helt novis och min sambo har heller aldrig ägt bil. Vad ska man tänka på förutom att titta i serviceboken och trycka på alla knappar i bilen för att se att de fungerar?

Bilen har gått 10000 mil och är senast besiktigad i november förra året vid 8600 mil.
Kolla efter rost. Kolla så gott du kan under bilen. Känna lite att inget hjullager verkar glappt, lyssna på missljud när du kör. Varva motorn rejält o lyssna hur de låter. Bromsa in rejält o se om bilen vibrerar, lyssna att den går på alla cylindrar, kolla efter oljeläckage i motorn, kolla handbroms, kolla efter chassinummer (viktigt som många inte gör!) (eftersom du kollar på så pass nya bilar lär den ju vara bra men generellt nu). Bromsar generellt, svårt dock utan bromsprovare. När du provkör se till att alla växlar går i lätt, att ingen växel släpper, att kopplingen är bra och inte slirar är också viktigt att kolla. :) även krok vid avtagbar så den funkar!
 
Vilken av följande bilar verkar bäst på pappret? Båda kostar lika mycket.

Bil 1:
Volvo V50 D2 Classic Momentum, modellår 2012, diesel, kombi
10000 mil
I trafik 2011-06-28
1 ägare (privatperson)
- Det framgår inte om serviceboken är komplett ifylld, men den är fotograferad och service har gjorts var 2000:e mil. Kamremmen byttes vid 6000 mil.
- Stöldskyddsmärkta bilrutor (vad det nu ska vara bra för)
- Det framgår inte om vinterdäck ingår, så det antar jag att det inte gör, men det kanske man kan pruta sig till?
- Det framgår inte om bilen har p-sensor bak vilket jag gärna har
- I övrigt ingår (vad som framgår) sportstolar i skinn, AUX/USB, dragkrok, motorvärmare, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, CD-stereo, Dragkrok, elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Rails, Sidoairbag, Stolvärme fram, Yttertemperaturmätare
- Säljes av bilhandlare som antingen har fått jättebra eller jättedåliga recensioner.

Bil 2:
Volvo V50 D2 Momentum, modellår 2011, diesel, kombi
7 925 mil
I trafik 2011-05-06
1 ägare (privatperson)
- Komplett ifylld servicebok, men jag vet inte vad för service som har gjorts
- Vinterdäck ingår
- P-sensor bak
- Det ser ut att finnas ett skrapmärke på interiören, men det framgår inte i beskrivningen
- I övrigt ingår (vad som framgår) skinnklädsel, USB/Aux, CD-stereo, Elhissar, Dieselvärmare med tidur, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, LM-fälgar, Rails, Regnsensor, Handsfree, ACC, ABS, Airbag, P-sensorer bak, Antisladdsystem, Antispinn, Xenonljus.
- Säljes av bilhandlare (Toyota) med egen serviceverkstad. Idel lovord. Verkar mycket rekorderlig.
Kolla ev garanti på de två firmorna, vem som erbjuder längst.
 
Fler frågor! Jag är extremt riskaversiv när det gäller saker som jag inte kan något om. Trots allt är det mycket pengar som man lägger på ett bilköp och jag och sambon kan nada om bilar. Nada.

Bilen finns hos en bilhandlare. Brukar det vara okej för dem om man ber att få göra en bildiagnos och en e-diagnos på Bilprovningen före köp?
Absolut, annars är de ju oseriöst. Frågan är dock om dom vill lämna iväg bilen?
 
Tack, tack!
Angående serviceboken: Är det endast service i enlighet med instruktionsboken som ska vara där för att den ska anses som komplett? Hur får man tag på instruktionsboken på förhand? Bilen ifråga (Volvo V50 D2 från 2011 (modellår 2012)) ser ut att ha varit inne på service regelbundet varje 2000:e mil.
Var 1500 ska man serva eller varje år. 2000 är lite väl sällan.
 
12000 är ju standard. Fråga varför detta skedde tidigare.

Med tanke på att den modellen troligen är det sämsta som kört runt med Volvomärket kan det vara allt från standard till jättestrul, känner jag. Och då är jag ändå totalt Volvofrälst.

Väninnan har V50 diesel. Hennes förra skenade på motorvägen, hon stod utanför bilen med bilnycklarna i handen medan den varvade ihjäl sig och skar i vägkanten. Hon fick genom process nya bil av Volvo, men den har inte uppfört sig bättre. Bara annorlunda.

Allt har varit problem med bägge bilarna, från dieselvärmare till låsmekanismer till handtaget i handen-syndromet.
 
Väninnan har V50 diesel. Hennes förra skenade på motorvägen, hon stod utanför bilen med bilnycklarna i handen medan den varvade ihjäl sig och skar i vägkanten. Hon fick genom process nya bil av Volvo, men den har inte uppfört sig bättre. Bara annorlunda.

Det är tyvärr ett välkänt problem vad jag förstår beror på för hög oljenivå till följd av det läcker in diesel vid regenerering av partikelfiltret. Så man måste kolla oljan ofta och absolut inte fylla på olja till max. Så det känns som att det nog går att undvika.
 
Vilken av följande bilar verkar bäst på pappret? Båda kostar lika mycket.

Bil 1:
Volvo V50 D2 Classic Momentum, modellår 2012, diesel, kombi
10000 mil
I trafik 2011-06-28
1 ägare (privatperson)
- Det framgår inte om serviceboken är komplett ifylld, men den är fotograferad och service har gjorts var 2000:e mil. Kamremmen byttes vid 6000 mil.
- Stöldskyddsmärkta bilrutor (vad det nu ska vara bra för)
- Det framgår inte om vinterdäck ingår, så det antar jag att det inte gör, men det kanske man kan pruta sig till?
- Det framgår inte om bilen har p-sensor bak vilket jag gärna har
- I övrigt ingår (vad som framgår) sportstolar i skinn, AUX/USB, dragkrok, motorvärmare, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, CD-stereo, Dragkrok, elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Rails, Sidoairbag, Stolvärme fram, Yttertemperaturmätare
- Säljes av bilhandlare som antingen har fått jättebra eller jättedåliga recensioner.


Bil 2:
Volvo V50 D2 Momentum, modellår 2011, diesel, kombi
7 925 mil
I trafik 2011-05-06
1 ägare (privatperson)
- Komplett ifylld servicebok, men jag vet inte vad för service som har gjorts
- Vinterdäck ingår
- P-sensor bak
- Det ser ut att finnas ett skrapmärke på interiören, men det framgår inte i beskrivningen
- I övrigt ingår (vad som framgår) skinnklädsel, USB/Aux, CD-stereo, Elhissar, Dieselvärmare med tidur, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, LM-fälgar, Rails, Regnsensor, Handsfree, ACC, ABS, Airbag, P-sensorer bak, Antisladdsystem, Antispinn, Xenonljus.
- Säljes av bilhandlare (Toyota) med egen serviceverkstad. Idel lovord. Verkar mycket rekorderlig.

Har du möjlighet att pruta in en dragkrok på bil nr 2?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp