Bilkörning vs kollektivtrafik (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 21)

Det byggs i stort sett alltid en parallell cykelväg när större vägar på landsbygden byggs om/till som 1+2 väg eller det dras en ny sträckning. Det är faktiskt ett krav hos Trafikverket. Undantag sker bara om det är verkligen omöjligt att anlägga cykelväg, t.ex. för att vägen ligger inklämd mellan en järnväg och en sjö eller något annat svårforcerbart hinder.
Sen när är det ett krav? Vi slet som djur för att få till en parallellväg när vägen gjordes om till 2+1 och lyckades bara med en kortare bit. Den sköts helt och hållet av ideella krafter för trafikverket anser att den inte behöver snöröjas. Markägarna var helt villiga att släppa till mer mark, det finns till och med en gammal landsväg parallelt bitvis men den satte man viltstängsel på.
Det fanns utmärkta möjligheter att skapa en bra cykelväg mellan två städer med mycket hus och byar mellan men trafikverket och kommunerna sa nej. Så istället för att det skulle gå att cykla de 4 milen mellan, så är den rekomenderade cykelsträckan nu istället 5,5 mil.

Till diskussion om man inte kan ta bussen så handlar det inte om en timme i restid enbart, utan även möjligheten att utföra andra ärenden också.
Med buss finns det en enda möjlig avgång på morgonen till nya jobbet i höst, blir visserligen lite senare än vad jag skulle vilja vara på jobbet. Bussen före går en timme tidigare, hem går sista bussen 18:15, sen går det inga mer bussar.
Till mitt nuvarande jobb skulle bussåkande innebära att åka hemifrån 5:48 och komma hem med sista bussen 18:58. 13 h per dag, utan några möjligheter att handla utan det skulle innebära att jag sen måste ta bilen och åka 1,5 mil till närmsta affär.
Istället åker jag 7:00 hemifrån med bilen, handlar på vägen hem och de dagar jag handlar är jag hemma 18:00. Åker jag raka spåret är jag hemma 17:20.
 
Hahahaha
Hahahhahahahahhaha

I södra halvan av Sverige, antar jag att du menar?

Det är faktiskt fysiskt omöjligt att cykla stora delar av året häruppe.

Är det minsta snö eller halka ute tycker jag inte att man ska förvänta sig att barnen (eller vuxna) cyklar om man inte köper dubbdäck och handledsskydd som ryms under vinterhandskarna. Skaderisken är skyhög.
Ok? det är visat att typ rullgrus ger fler skador.

Vi bor i Mälardalen och har vintercyklande barn. Cykelbanor plogas faktiskt. Ganska många människor i Sverige bor från Mälardalen och nedåt.

Men har ett reportage om barn som vintercyklar från Finland här.
https://www.hbl.fi/artikel/27e6d5bc-0d44-43cf-b5ae-700a9b969e68
I landets sydligaste städer är det bara 10–20 procent av befolkningen som cyklar året runt medan motsvarande andel i Uleåborg är 50 procent – och där är det betydligt kallare och snöigare.

https://www.expressen.se/ledare/pat...allare-an-moskva-och-full-av-vintercyklister/
Det finns flera förklaringar till att Joensuu blivit en cykelstad. Det är en stor universitetsstad: 13 procent av den vuxna befolkningen är studenter, avstånden är korta och staden relativt platt.

Men framsynta politiker och stadsplanerare har i decennier också byggt vidare på cykelkulturen. I stadskärnan går det inte många meter mellan cykelställen. Bara runt det stora torget finns över 500 platser, de flesta under tak. Och trots kylan är cykelbanor och gågator i centrum snöfria - de värms upp med spillvärme från ett värmeverk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vintercykling-inga-problem-trots-kyla

”Barn mår bra av fysiskt aktivitet”​

Vintercyklingen ingår i ett treårigt projekt i Luleå kommun som handlar om aktiva skoltransporter, det vill säga att barn går och cyklar till skolan.

Men aktiva skoltranspoter är något som tyvärr blir allt ovanligare enligt projektledaren Anna-Karin Lindqvist vid LTU som forskar inom ämnet:

– Barn mår bra av fysiskt aktivitet, miljön mår bra av att vi inte kör bil. Dessutom blir trafiksäkerheten runt skolorna bättre ju färre föräldrar som skjutsar sina barn till skolan, förklarar Anna-Karin.

Varvid man såklart kan säga att det är ju lättare norrut i Finland att vintercykla om man tänker att kylan kommer och snön ligger kvar som en hårt packad yta, det är jättenice att cykla på. Is och slask som sedan frusit är mycket värre och de dagarna är det ju onekligen alternativ som fungerar bättre (typ gå till exempel).
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220524-123451.jpg
    Screenshot_20220524-123451.jpg
    69,2 KB · Visningar: 7
Och trots att Sverige slår sig för bröstet om hur miljövänliga vi är så är vi inte precis i topp när vi börjar leva på andra länders resurser. 3 april, sedan lever vi på andra länders bekostnad. Det beräknas att om alla skulle använda lika mycket resurser som Sverige så behövs det ca 2.5 jordklot. Sveriges overshoot händer tidigare och tidigare för varje år. Så vad vi gör räcker uppenbarligen inte. De andra nordiska länderna är inte heller direkt några förebilder, de börjar leva över sina resurser tidigare än Sverige.

Visa bifogad fil 91417
Här är den. @skiesabove
 
Ok? det är visat att typ rullgrus ger fler skador.

Vi bor i Mälardalen och har vintercyklande barn. Cykelbanor plogas faktiskt. Ganska många människor i Sverige bor från Mälardalen och nedåt.

Men har ett reportage om barn som vintercyklar från Finland här.
https://www.hbl.fi/artikel/27e6d5bc-0d44-43cf-b5ae-700a9b969e68


https://www.expressen.se/ledare/pat...allare-an-moskva-och-full-av-vintercyklister/


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vintercykling-inga-problem-trots-kyla


Varvid man såklart kan säga att det är ju lättare norrut i Finland att vintercykla om man tänker att kylan kommer och snön ligger kvar som en hårt packad yta, det är jättenice att cykla på. Is och slask som sedan frusit är mycket värre och de dagarna är det ju onekligen alternativ som fungerar bättre (typ gå till exempel).
Tänkte ta upp att det är bra cykelläge i Uleåborg, men såg att du var före.
Går väl att tillägga möjligtvis att om det går att cykla beror på om det är snöröjt eller inte. Och att min erfarenhet av vintercykling är stt runt nollan är värst.
 
Tänkte ta upp att det är bra cykelläge i Uleåborg, men såg att du var före.
Går väl att tillägga möjligtvis att om det går att cykla beror på om det är snöröjt eller inte. Och att min erfarenhet av vintercykling är stt runt nollan är värst.
Ja när det fryser och tinar ständigt. Allra värst var i år i mars då det var riktigt vårvädervarmt en vecka och sedan plötsligt fem cm snö på det. Snö ovanpå och slushyis under. Men det var ju en dag :)
Det är därför jag tycker man gott kan ha sin bil ändå. (barnen i området verkade helt enkelt traska för vårt fick sällskap.)
 
Och lika många av de som bor i storstan. De flesta av mina resenärer (som bor 3,5 mil utanför Stockholm och har bra kollektivtrafik) har mer än 1 h till jobbet och minst 1 byte. Så utöver ditt sista tillägg, är det absolut inte bara för "er på landet" det är så. Skulle inte förvåna mig om majoriteten som åker kollektivt inom region Stockholm tillbringar minst 1 h enkel resa till jobbet. Minst.
Skulle det ta dessa pendlare 15 minuter att köra sträckan med bil?
 
Vad är en svensk bondskog?
Det är lite vad entusiasterna verkar kalla en gammal svensk brukad skog som inte planterats men inte heller är naturreservat. De börjar tydligen bli extremt sällsynta och har en hel del värdefulla arter. De tål ju absolut att brukas, men att kalhugga stora ytor på en gång, markbereda dem och plantera nytt, då försvinner naturvärdena. (Orrspelplatser, blåbärsris för älgar, div gamla svampar, mycelet utarmas osv.)
 
Jag tycker att folk som flyger på semester inte har någon talan angående bilresor.
Jag tycker att alla har en talan om allt och att man kan moderera alla bitar. En flygsemester någon gång något år ibland ska väl inte hindra en person från att tycka att man kan minska bilåkande eller göra andra miljöåtgärder i samhället.
 
Skulle det ta dessa pendlare 15 minuter att köra sträckan med bil?
Ja nära på. Lidingö-Solna tar 22 minuter med bil, men en timma kollektivt. och typ en timma att cykla elcykel då.

Då är de inte ens "ute på landet" från början.

(eftersom alla är så personliga och bara det räknas. Ja jag har kört sträckan, jag har åkt den kollektivt, ja jag har kollegor som cyklar den. Så tiderna är kontrollerade med personliga upplevelser, men är från google maps också. Kollektivtrafiken tycker jag nog var lite slimmad tidsmässigt jämfört med mina upplevelser men i alla fall, kan ju vara bilkö med, men är det inte lika ofta åt det hållet.)

(Stallet låg kanske lite mer ute på landet, om än fortfarande i villamatta, det tog också en timma, ett byten och en promenad.)
 
Senast ändrad:
Resursanvändning är inte samma sak som koldioxidutsläpp.

Svenskar har som alla andra "västländer" enorma fotavtryck pga det vi konsumerar.

Det vill säga, den riktigt stora frågan som ingen vill ta tag i är inte utsläpp från privatbilismen. Det är utsläppen från hela cirkusen, alltså den globala ekonomin. Alla råvaror och beståndsdelar som fraktas hit och dit för att bli produkter som fraktas hit och dit, och så vidare.

Grundproblemet är liksom att vi kan inte ha den här levnadsstandarden och livsstilen (ha extremt stor tillgång till mat och produkter från alla jordens hörn).

Och börjar man prata om vad vi skulle behöva göra för att lösa problematiken *på riktigt* så blir man kallad ecofascist.

Jag tycker det är bra, hälsosamt, att ändå försöka göra litegranna. Man mår åtminstone bättre av det mentalt. Men att tro att svenskars ändrade bilåkande kan rädda oss från en (relativt) nära stundande klimatkalops är naivt. Hela samhällsbygget behöver göras om i grunden, och de krafter som inte vill ändra på det är oerhört starka.

Så lika bra att påta på i status quo. Gör det du kan och orkar. Men orka hålla på att skamma medmänniskor. Så vill åtminstone inte jag spendera dessa sista decennier av lyxliv.
 
Senast ändrad:
Sen när är det ett krav? Vi slet som djur för att få till en parallellväg när vägen gjordes om till 2+1 och lyckades bara med en kortare bit. Den sköts helt och hållet av ideella krafter för trafikverket anser att den inte behöver snöröjas. Markägarna var helt villiga att släppa till mer mark, det finns till och med en gammal landsväg parallelt bitvis men den satte man viltstängsel på.
Det fanns utmärkta möjligheter att skapa en bra cykelväg mellan två städer med mycket hus och byar mellan men trafikverket och kommunerna sa nej. Så istället för att det skulle gå att cykla de 4 milen mellan, så är den rekomenderade cykelsträckan nu istället 5,5 mil.

Till diskussion om man inte kan ta bussen så handlar det inte om en timme i restid enbart, utan även möjligheten att utföra andra ärenden också.
Med buss finns det en enda möjlig avgång på morgonen till nya jobbet i höst, blir visserligen lite senare än vad jag skulle vilja vara på jobbet. Bussen före går en timme tidigare, hem går sista bussen 18:15, sen går det inga mer bussar.
Till mitt nuvarande jobb skulle bussåkande innebära att åka hemifrån 5:48 och komma hem med sista bussen 18:58. 13 h per dag, utan några möjligheter att handla utan det skulle innebära att jag sen måste ta bilen och åka 1,5 mil till närmsta affär.
Istället åker jag 7:00 hemifrån med bilen, handlar på vägen hem och de dagar jag handlar är jag hemma 18:00. Åker jag raka spåret är jag hemma 17:20.

Om det inte går någon rimlig kollektivtrafik så finns det ju ingen att nyttja, men att man ibland behöver handla ser jag inte varför det skulle vara ett stort argument för att inte kunna åka kollektivt. Handlar så mycket att man behöver bil gör nog inte så många varje dag.
 
Resursanvändning är inte samma sak som koldioxidutsläpp.

Svenskar har som alla andra "västländer" enorma fotavtryck pga det vi konsumerar.

Det vill säga, den riktigt stora frågan som ingen vill ta tag i är inte utsläpp från privatbilismen. Det är utsläppen från hela cirkusen, alltså den globala ekonomin. Alla råvaror och beståndsdelar som fraktas hit och dit för att bli produkter som fraktas hit och dit, och så vidare.

Grundproblemet är liksom att vi kan inte ha den här levnadsstandarden och livsstilen (ha extremt stor tillgång till mat och produkter från alla jordens hörn).

Och börjar man prata om vad vi skulle behöva göra för att lösa problematiken *på riktigt* så blir man kallad ecofascist.

Jag tycker det är bra, hälsosamt, att ändå försöka göra litegranna. Man mår åtminstone bättre av det mentalt. Men att tro att svenskars ändrade bilåkande kan rädda oss från en (relativt) nära stundande klimatkalops är naivt. Hela samhällsbygget behöver göras om i grunden, och de krafter som inte vill ändra på det är oerhört starka.

Så lika bra att påta på i status quo. Gör det du kan och orkar. Men orka hålla på att skamma medmänniskor. Så vill åtminstone inte jag spendera dessa sista decennier av lyxliv.

Bara för att jag diskuterar bilens användning i just den här tråden så betyder inte det att jag menar att det är allt man behöver bry sig om, och jag tror inte jag är ensam om det. Men ska man i alla trådar alltid diskutera alla påverkande faktorer och alla tänkbara infallsvinklar så blir det lätt så att man inte kommer någon vart alls, det blir övermäktigt att diskutera allt på en gång.

Jag ser snarare bildiskussionen som ett ganska typiskt utfall, och tyvärr det som antagligen gör att planeten kommer att fortsätta fördärvas. Det är ju samma människor som kör bil som står för konsumtionen som du kallar cirkus.

Så mycket försvarsställning, så mycket ovilja både till att förändra sitt eget beteende och till att bidra till andras möjlighet att förändra sitt beteende. Man är endast villig att välja det alternativ som är billigast, snabbast och enklast för en själv.

Jag tycker att @Ramona var befriande ärlig i sitt inlägg, att vi i de flesta fall framför allt är alltför bekväma av oss för att göra den förändring som behövs.
 
Om det inte går någon rimlig kollektivtrafik så finns det ju ingen att nyttja, men att man ibland behöver handla ser jag inte varför det skulle vara ett stort argument för att inte kunna åka kollektivt. Handlar så mycket att man behöver bil gör nog inte så många varje dag.
Nej jag skrev heller inte varje dag, men man behöver handla, för nej man kan inte beställa mat på nätet och få det hemkört när man bor som jag bor. De dagarna jag behöver handla är kollektivtrafiken inte möjlig. Däremot storhandlar jag vilket gör att jag oftast klarar mig på en handling i veckan, planera maten och därmed få mindre svinn.

Det blir liksom omöjligt att diskutera om det ska läggas fokus på de små detaljerna som om jag skulle handla varje dag eller inte.

Det behövs en utökad kollektivtrafik för att göra den mer attraktiv, det går liksom inte att tro att folk börjar åka innan det funkar att åka.
 
Min erfarenhet är tvärt om. Dom 2 stora företag (ca 2500 och ca6000 anställda) jag jobbar på så har företagen diskussion med bussbolag om hur många bussar som behövs och vilka tider, även vid storvarsel eller massanställning så är det dialog med bussbolag.

Dessa företag hade fått lägga stora summor på att anlägga fler parkeringar om samarbetet med bussbolag inte skulle finnas.
Spinner vidare på mig själv.

Som bussbolag i linjetrafik vore det nu nästan tjänste fel om det inte jobbades med att hitta kunder. Har trot att det fungerar så redan men började fundera idag på om att det kanske inte gör det.

Tar ett exempel på ett stort företag som jag inte har en aning om hur det ser ut med bussar.
SKF i Göteborg har 2500 anställda (hämtat från Google). Vi som bussbolag hör av oss om hur vi kan hjälpa till med att underlätta för anställda att åka med oss till och från jobbet på SKF och på så sätt se till att få fler resenärer/ kunder som använder oss.
 
Spinner vidare på mig själv.

Som bussbolag i linjetrafik vore det nu nästan tjänste fel om det inte jobbades med att hitta kunder. Har trot att det fungerar så redan men började fundera idag på om att det kanske inte gör det.

Tar ett exempel på ett stort företag som jag inte har en aning om hur det ser ut med bussar.
SKF i Göteborg har 2500 anställda (hämtat från Google). Vi som bussbolag hör av oss om hur vi kan hjälpa till med att underlätta för anställda att åka med oss till och från jobbet på SKF och på så sätt se till att få fler resenärer/ kunder som använder oss.
Här blev storföretagen förbannade på kollektivtrafiken och hyr nu in bussar som transporterar arbetarna till och från tåget till företaget på lämpliga tider. 🙄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp