Bilkörning vs kollektivtrafik (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 21)

Jag håller absolut med dig. Det är få som använder bil, i min närhet, som också åker kollektivt när de kan, eftersom de ju har bilen och de vill inte ha krånglet med att det tar längre tid med buss/tåg, det är ju jobbigt att släpa på kassar på bussen när man handlat och jobbigt att byta buss och vänta på buss/tåg....

Personligen får resonemanget mig att himla med ögonen lite grann.
Man har bil för att det är bekvämt, för väldigt många är det så, om man inte bor på bondvischan och kollektivtrafik faktiskt INTE finns alls... Har man råd att ha häst kan man gå ner i tid istället för att ha barnen längre på förskola/fritids och då åka kollektivt istället för att ta bilen. Men man vill inte göra så. Det är ett val man gör. Känns bara onödigt att skylla på kollektivtrafiken. Jag ser dagligen folk som pendlar till sina jobb- eftersom jag gör det, och det verkar faktiskt fungera helt ypperligt för vissa människor, trots en timme till och från jobbet. Och så finns det de som har utmärkt kollektivtrafik utanför dörren nästan men så ändå tar bilen, bekvämast så. Som tar bilen till allt och inte ens kan tänka sig att ta buss/tåg när det fungerar. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man tar bilen när man ska till köpcentret där det går kollektivtrafik BARA för att man HAR bil istället för att tänka att man nu äntligen ska låta bli den?
För min del för att det tar dubbelt så lång tid kollektivt.
 
Men när boenden i mer tätbefolkade områden använder bussen istället för bilen så möjliggör det ju ett större utrymme för dig som bor mer otillgängligt att använda din bil, är du ändå inte beredd att bidra till det?

Sedan skulle jag även se mer tillgänglighet till kollektivtrafik på landsbygden också, så där håller jag med dig. Dock låter det som att de flesta häromkring inte är beredda på att låta sin bil - som de ändå har - stå och ta bussen istället. Många har 2 bilar, och dessutom ofta även A-traktor åt ungdomarna så ingen i familjen har något intresse för buss i praktiken, även om det skulle finnas, när man vant sig vid flexibiliteten som en egen bil innebär.
På vilket sätt möjliggör det mer utrymme åt oss som inte har tillgång till kollektivtrafik? Det är inte som så att jag åker 10 mil enkel resa för att nöjeshandla utan ska jag behöva åka så långt så har jag inplanerat en hel dag över vad jag ska åka färdigt dagen innan. Utöver det så tror jag inte att man kommer sänka bensin- och dieselskatter bara för att man lägger på ytterligare en skatt för att de med möjlighet till kollektivtrafik ska utnyttja den. Det enda som händer är att man separerar landsbygd och tätort ännu mer med en sådan skattesats, vilket skapar mer missnöje ute på landsbygden.

För vi vill faktiskt gärna ha kollektivtrafik här, buss är bekvämt att åka, framförallt för de som inte kan ta sig någonstans. Och det uppskattas av de som pendlar då de slipper hålla på med bilen varje morgon.
 
Men hästen i sig har du väl för ditt eget intresses skull? Eller sköter du om hästar som används för näringsverksamhet?

Det finns såklart de som endast har tillgång till mat och andra nödvändigheter i just ett köpcentrum, men väldigt många åker dit som nöje (som i det inlägg jag svarade på) och det är ett vanligt antagande att många av deras kunder är där för nöjes skull och inte av nödvändighet.

Hästen är väl ditt intresse? Det är väl inte som om du födde upp lantbruksdjur av något slag som sedan går till mat? Vilket innebär att varje sak du gör för hästen faller inom nöje.
Nu har jag inte häst och har aldrig haft men ni menade väl generellt. Är inte aktiv inom häst sen många år men när jag var det kändes det inte som ett nöje att skotta snö och hacka isigt sågspån.
 
Lättast vore om alla arbetsgivare var tvungna att anpassa start och sluttider för arbetspassen till den närmaste tillgängliga bussen. Det skulle ta skruv rejält och helt plötsligt skulle det trollas fram tätare turer.

Jag jobbar skift och blir utskrattad om bussen inte passar jobbtiderna. Det är väl bara att åka bil istället?
 
På vilket sätt möjliggör det mer utrymme åt oss som inte har tillgång till kollektivtrafik? Det är inte som så att jag åker 10 mil enkel resa för att nöjeshandla utan ska jag behöva åka så långt så har jag inplanerat en hel dag över vad jag ska åka färdigt dagen innan. Utöver det så tror jag inte att man kommer sänka bensin- och dieselskatter bara för att man lägger på ytterligare en skatt för att de med möjlighet till kollektivtrafik ska utnyttja den. Det enda som händer är att man separerar landsbygd och tätort ännu mer med en sådan skattesats, vilket skapar mer missnöje ute på landsbygden.

För vi vill faktiskt gärna ha kollektivtrafik här, buss är bekvämt att åka, framförallt för de som inte kan ta sig någonstans. Och det uppskattas av de som pendlar då de slipper hålla på med bilen varje morgon.

Därför att vi har ett begränsat utrymme för både utsläpp samt plats på och underhåll av vägnätet, och då behöver det utrymmet fördelas till dem som bäst behöver det. Precis som med andra begränsade resurser.
 
Nu har jag inte häst och har aldrig haft men ni menade väl generellt. Är inte aktiv inom häst sen många år men när jag var det kändes det inte som ett nöje att skotta snö och hacka isigt sågspån.

Jag menade nöje som i fritidsintresse/hobby, dvs inte för att försörja sig eller få hem mat och andra nödvändigheter.
 
Därför att vi har ett begränsat utrymme för både utsläpp samt plats på och underhåll av vägnätet, och då behöver det utrymmet fördelas till dem som bäst behöver det. Precis som med andra begränsade resurser.
Jag kan ju inte påstå att jag tycker att resurserna fördelas på rätt ställen, det kan jag hålla med om. Men fortfarande är det fel väg att gå att beskatta människor som inte kommer få ta del av något de betalar dyrt för. Vill man däremot komma åt enskilda individer är höjda avgifter för vägtullar och fler sådana i tätorter en bättre väg att gå.
 
Nu har jag inte häst och har aldrig haft men ni menade väl generellt. Är inte aktiv inom häst sen många år men när jag var det kändes det inte som ett nöje att skotta snö och hacka isigt sågspån.
Det finns ju alltid saker i ens intressen som är midnre roliga att göra men som måste göras för att man ska få ha det roliga. Allt är ju inte roligt bara för att det tillhör intresset. Men att ha häst eller att syssla med häst är ändå ett intresse, ett nöje.
 
Jag kan ju inte påstå att jag tycker att resurserna fördelas på rätt ställen, det kan jag hålla med om. Men fortfarande är det fel väg att gå att beskatta människor som inte kommer få ta del av något de betalar dyrt för. Vill man däremot komma åt enskilda individer är höjda avgifter för vägtullar och fler sådana i tätorter en bättre väg att gå.
Jag bryr mig inte om fotboll eller ishockey, men ändå måste jag bekosta sånt via skattsedeln. Jag cyklar till jobbet, varför ska jag betala att man bygger nya bilvägar, etc, etc
 
Som bussförare i en storstadsregion, är det lite kul att läsa om folk som inte åker kollektivt för att det tar längre tid. Jag har resenärer som tillbringar lång tid varje dag på bussen/tåget. Lika lång tid som många ute i landet tycker är för lång tid och därför tar bilen. Många av mina resenärer har bil. Många av dom väljer att åka kollektivt frivilligt, så det är definitivt mer en inställningsfråga än ett argument många gånger.
Det är också intressant att läsa om de som tycker bussen tar för lång omväg. Bussen är inte för enskilda personer, den är för många. Ju längre turer den kör och därmed får med fler åkande, desto mer ekonomisk blir linjen att köra. Och desto lägre biljettpriser kan man hålla.
Det blir också lite intressant när man påstår att man inte nöjesåker, men ändå åker till stallet. Tro vad man vill, men det är många som nöjesåker. Jag gör det ibland. På min lediga dag, kan jag åka och tvätta bilen och handla. Nått jag kanske skulle kunnat gjort efter jobbet eftersom jag åker förbi de affärerna då. Jag har kollektivtrafik 5 km från mig, ändå tar jag bilen närmare stan för att ha kanske 20-30 min mellan avgångarna, istället för 1 h mellan.
 
Som bussförare i en storstadsregion, är det lite kul att läsa om folk som inte åker kollektivt för att det tar längre tid. Jag har resenärer som tillbringar lång tid varje dag på bussen/tåget. Lika lång tid som många ute i landet tycker är för lång tid och därför tar bilen. Många av mina resenärer har bil. Många av dom väljer att åka kollektivt frivilligt, så det är definitivt mer en inställningsfråga än ett argument många gånger.
Det är också intressant att läsa om de som tycker bussen tar för lång omväg. Bussen är inte för enskilda personer, den är för många. Ju längre turer den kör och därmed får med fler åkande, desto mer ekonomisk blir linjen att köra. Och desto lägre biljettpriser kan man hålla.
Det blir också lite intressant när man påstår att man inte nöjesåker, men ändå åker till stallet. Tro vad man vill, men det är många som nöjesåker. Jag gör det ibland. På min lediga dag, kan jag åka och tvätta bilen och handla. Nått jag kanske skulle kunnat gjort efter jobbet eftersom jag åker förbi de affärerna då. Jag har kollektivtrafik 5 km från mig, ändå tar jag bilen närmare stan för att ha kanske 20-30 min mellan avgångarna, istället för 1 h mellan.
Givetvis tror jag att de flesta förstår Varför det är många stopp, men det betyder ju inte att inte expressbussar från fler orter hade varit ett lämpligt sätt att skala upp kollektivtrafiken och därför ett argument som bör beaktas.

(Förr fanns en sådan linje där jag bor, med en buss hela vägen in till storstan där många jobbar, hade den funnits kvar hade jag Gärna åkt buss om det säkerhetsmässigt motsvarade att åka bil (i vart fall nästan), med möjlighet till sittplats och bälte. Tyvärr finns ingen sådan linje om vi inte först kör ett par mil och har tur att få parkering på alldeles för underdimensionerad pendlarparkering. Och då blir det istället lämmeltåg med bilar som alla kör till typ exakt samma ställe…)
 
Som bussförare i en storstadsregion, är det lite kul att läsa om folk som inte åker kollektivt för att det tar längre tid. Jag har resenärer som tillbringar lång tid varje dag på bussen/tåget. Lika lång tid som många ute i landet tycker är för lång tid och därför tar bilen. Många av mina resenärer har bil. Många av dom väljer att åka kollektivt frivilligt, så det är definitivt mer en inställningsfråga än ett argument många gånger.
Det är också intressant att läsa om de som tycker bussen tar för lång omväg. Bussen är inte för enskilda personer, den är för många. Ju längre turer den kör och därmed får med fler åkande, desto mer ekonomisk blir linjen att köra. Och desto lägre biljettpriser kan man hålla.
Det blir också lite intressant när man påstår att man inte nöjesåker, men ändå åker till stallet. Tro vad man vill, men det är många som nöjesåker. Jag gör det ibland. På min lediga dag, kan jag åka och tvätta bilen och handla. Nått jag kanske skulle kunnat gjort efter jobbet eftersom jag åker förbi de affärerna då. Jag har kollektivtrafik 5 km från mig, ändå tar jag bilen närmare stan för att ha kanske 20-30 min mellan avgångarna, istället för 1 h mellan.
Om jag tog bussen till och från jobbet så skulle jag komma över en timme försent på morgonen, med första bussen. Sen skulle det ta närmare 4 timmar att åka hem efter jobbet. Det är för lång tid.

När jag under en tid besökte sjukhuset regelbundet, så tänkte jag åka buss. Det var ju raka spåret mellan mitt hem och sjukhuset. Haken var bara att åkte jag buss så skulle jag komma dit antingen 3 timmar för tidigt eller en timme för sent.
 
Om jag tog bussen till och från jobbet så skulle jag komma över en timme försent på morgonen, med första bussen. Sen skulle det ta närmare 4 timmar att åka hem efter jobbet. Det är för lång tid.

När jag under en tid besökte sjukhuset regelbundet, så tänkte jag åka buss. Det var ju raka spåret mellan mitt hem och sjukhuset. Haken var bara att åkte jag buss så skulle jag komma dit antingen 3 timmar för tidigt eller en timme för sent.
Det finns exempel för som dig, men också exempel där folk där jag bor åker till ungefär där jag jobbar. Jag tar tåget (och buss före) och de tar bilen....). Ursäkten brukar vara att det tar för lång tid med tåg och att det är för dyrt med tåg och att det alltid är tågstrul för att nämna några exempel.
 
Jag bryr mig inte om fotboll eller ishockey, men ändå måste jag bekosta sånt via skattsedeln. Jag cyklar till jobbet, varför ska jag betala att man bygger nya bilvägar, etc, etc
Jag cyklar och går till jobbet så med ditt resonemang skulle jag också komma undan med sådant. Däremot är vårat moderna samhälle uppbyggt på att vi har en infrastruktur som tillåter transporter för att vi ska kunna få mat, kläder m.m. både till butik och hemlevererat.

Det jag motsätter mig är kollektiv bestraffning av ett helt land för att komma åt enskilda individer som tar bilen istället för att använda kollektivtrafiken på platser där det är en högst fungerande och påkostad sådan, särskilt när det finns stora områden med en icke-existerande kollektivtrafik. Vill man komma åt dessa är det fel resonemang att beskatta alla som äger en bil.

(Och ja, resonemangen kring public service-avgiften är underliga.)
 
Jag kan ju inte påstå att jag tycker att resurserna fördelas på rätt ställen, det kan jag hålla med om. Men fortfarande är det fel väg att gå att beskatta människor som inte kommer få ta del av något de betalar dyrt för. Vill man däremot komma åt enskilda individer är höjda avgifter för vägtullar och fler sådana i tätorter en bättre väg att gå.

Och de som inte har barn bör då inte heller betala skatt som går till skola?

Vägtullar har också mött mycket motstånd där de finns, tror du att folk i allmänhet kommer att acceptera det på fler orter? Och hur ska man säkerställa att tullen tas ut vid just ej nödvändiga resor?
 
Och de som inte har barn bör då inte heller betala skatt som går till skola?

Vägtullar har också mött mycket motstånd där de finns, tror du att folk i allmänhet kommer att acceptera det på fler orter? Och hur ska man säkerställa att tullen tas ut vid just ej nödvändiga resor?
Vare sig vägtullar eller beskattning kommer mötas med positiv inställning, däremot är det det sättet man får göra om man vill komma åt de personer som du upplever som problematiska, d.v.s. de som tar bilen istället för att använda kollektivtrafiken p.g.a. lättja.

Vi som behöver använda bilen p.g.a. måsten och ingen möjlighet till kollektivtrafik har redan höga bensinkostnader, skatt på bilen och andra omkostnader runt omkring. Tro inte att det inte kostar redan och då lägga på ytterligare en skatt som inte kommer ge något i utbyte för att förbättra något för de som bor utanför tätorter/städer blir katastrofalt för en del yrkesgrupper/individer.
 
Kollektivtrafiken kommer aldrig (inte ens i storstadsområdena) att vara lika snabba och bekväma som att ta bilen. En timmes pendling med minst ett byte är verkligheten för många som reser kommunalt i Stockholm, som alltid pekas ut att där är det lätt att resa utan bil. Att det tar en timme kollektivt istället för 20 minuter med bil känns som en ganska dålig ursäkt eftersom det är vad många tvingas göra vare sig man vill eller inte eftersom parkering är så dyrt att bil inte är ett alternativ.

Att dessutom inte vilja betala för kollektivtrafiken (via skatt) eftersom man kör bil, samtidigt som man klagar bittert på att det inte finns bra lokaltrafik är ologiskt. För glesortskommunerna kommer lokaltrafik alltid att vara en minuspost, för långa sträckor att köra, för få trafikanter och vägrar bilister att betala skatt för det, då blir det en ännu större minuspost, osv, osv. Man bör också beakta att man faktiskt frivilligt bosatt sig där lokaltrafiken är dålig, eftersom det finns uppenbara fördelar, billigare boende, möjlighet till att ha häst, natur, avskildhet. Nej, bilister bestraffas inte kollektivt för att vissa är ute och nöjesåker, att underhålla vägar i Sverige är svindyrt, särskilt i de norra delarna där väderleken gör att det behövs ständigt underhåll.

Ja, det finns absolut situationer där bilen behövs för att åka till jobb, handla och liknande. Även nöjen som hästhållning. Men att man åker bil eftersom det tar längre tid och är krångligare att åka kollektivt när det är fullt möjligt, då premierar man andra faktorer över minskat utsläpp från bilar.
 
Vare sig vägtullar eller beskattning kommer mötas med positiv inställning, däremot är det det sättet man får göra om man vill komma åt de personer som du upplever som problematiska, d.v.s. de som tar bilen istället för att använda kollektivtrafiken p.g.a. lättja.

Vi som behöver använda bilen p.g.a. måsten och ingen möjlighet till kollektivtrafik har redan höga bensinkostnader, skatt på bilen och andra omkostnader runt omkring. Tro inte att det inte kostar redan och då lägga på ytterligare en skatt som inte kommer ge något i utbyte för att förbättra något för de som bor utanför tätorter/städer blir katastrofalt för en del yrkesgrupper/individer.

Men även stadsbor utför nödvändiga transporter med bil, och kommer då drabbas av vägtull. Och landsbygdsbor som åker på nöjesresor drabbas inte. Vägtullar är ETT sätt att få in pengar, men är inte mer rättvist än skatt och har väl bäst effekt på trängsel tänker jag.

Jag tycker det är bättre med ett höjt reseavdrag för arbetsresor i deklarationen, och ev någon form av extra skattesänkning för boende på landsbygden om man kan få till den på ett bra sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp