Bilkörning vs kollektivtrafik (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 21)

Det skulle bli grymt svårt för mig att ta kollektivtrafik till jobbet, som jag bor ca 15 km ifrån. Jag gjorde en sökning på att jag ville åka ca kl 7:00 (måste vara på jobbet senast kl 8:00). Det skulle först och främst innefatta en promenad på ca 30 minuter till hållplatsen. Sedan skulle det ta 58 minuter, och jag skulle behöva göra ett bussbyte. Jag hade varit framme kl 8:15. Alltså kommit för sent till jobbet ÄVEN om jag hade startat min resa från hållplatsen (30 minuters promenad från mitt hus) kl 7:17.

Sätter jag mig i bilen och åker till jobbet är jag där på 15 minuter. Det känns ju helt orealistiskt att använda kollektivtrafiken i mitt fall. Och så är det väl för många av oss som bor på landet.

Edit: Jag sökte igen. Den går inte heller någon tidigare buss, så jag hade alltså fått komma för sent till jobbet varje dag, och det funkar ju inte så jättebra.
Det är trist när det inte går någon tidigare buss, men att ha en till en och en halv timmes restid till jobbet hör till normalfallet i storstad, så själva tidsåtgången tycker jag inte är något att klaga på. Man är van vid olika saker, så är det ju.

Det påminner mig om en annan tråd här för något år sedan där en person skulle flytta till Stockholm, men inte ville ha mer än max 30 minuter till jobbet i innerstan. Lycka till kan man säga då (om man inte kan slänga upp 10- mille för en lägenhet närmare stan).
 
Att som bilägare vägra betala skatt eftersom man inte kan utnyttja lokaltrafiken är kontraproduktivt eftersom det innebär ännu sämre lokaltrafik när minusposten blir ännu större hos kommunen. Tvärtom borde alla väl vara glada om kommunen och regionen har råd att bygga ut lokaltrafiken, vilket endast kan göras via skattemedel.
 
Ett problem som jag upplever med Stockholmstrafiken är att det går utmärkt att ta sig in till city hela tiden, men säg att du vill från nordöstra delen till nordvästra eller liknande, då är det hopplöst eftersom du först måste in mot city, sedan ut igen. Något "tvärs över" finns knappt.

Pga det så skulle det tagit mig 1 1/2 timme att åka till en skola där jag ville studera. Med bil? 25 minuter. Ska jag åka till kapplöpningsbanan med hundarna, så att det dessutom är helgtrafik, då tar det mig 1 1/2 till 2 timmar enkel väg beroende på hur det passar ihop med alla byten osv. Med bil? 35 minuter.

Så såg det ut för mig även när jag jobbade på "fel sida" av stan, men då med undantaget att jag även skulle behövt ta buss för att komma till jobbet och pga det som tidigast kunde vara på jobbet ca kl 10, när jag började 6:30...

Nu har jag inte bil och söker därför jobb som ligger antingen längs rätt pendeltågslinje, i min kommun eller som kan utföras på distans. Det är helt hopplöst annars. Och nej, jag kan inte lägga 3 timmar på att resa till/från jobb varje dag, det spelar ingen roll att andra gör det utan att klaga, för mig går det inte.
 
Att som bilägare vägra betala skatt eftersom man inte kan utnyttja lokaltrafiken är kontraproduktivt eftersom det innebär ännu sämre lokaltrafik när minusposten blir ännu större hos kommunen. Tvärtom borde alla väl vara glada om kommunen och regionen har råd att bygga ut lokaltrafiken, vilket endast kan göras via skattemedel.
Jag vet inte hur det där med att man inte skulle betala skatt för att man själv inte använder kom in. Så bygger man inte ett samhälle, då kallas det individuella försäkringar. Funkar inte.
 
Ett problem som jag upplever med Stockholmstrafiken är att det går utmärkt att ta sig in till city hela tiden, men säg att du vill från nordöstra delen till nordvästra eller liknande, då är det hopplöst eftersom du först måste in mot city, sedan ut igen. Något "tvärs över" finns knappt.

Pga det så skulle det tagit mig 1 1/2 timme att åka till en skola där jag ville studera. Med bil? 25 minuter. Ska jag åka till kapplöpningsbanan med hundarna, så att det dessutom är helgtrafik, då tar det mig 1 1/2 till 2 timmar enkel väg beroende på hur det passar ihop med alla byten osv. Med bil? 35 minuter.

Så såg det ut för mig även när jag jobbade på "fel sida" av stan, men då med undantaget att jag även skulle behövt ta buss för att komma till jobbet och pga det som tidigast kunde vara på jobbet ca kl 10, när jag började 6:30...

Nu har jag inte bil och söker därför jobb som ligger antingen längs rätt pendeltågslinje, i min kommun eller som kan utföras på distans. Det är helt hopplöst annars. Och nej, jag kan inte lägga 3 timmar på att resa till/från jobb varje dag, det spelar ingen roll att andra gör det utan att klaga, för mig går det inte.
Nej, men så löser du ju det genom att söka jobb inom lämpligt pendlingsavstånd istället och det är ju jättebra!. Jag söker inte heller jobb där jag måste åka på tvären av samma anledning som du 🙂
 
Jag har inget körkort, så jag är så illa tvungen att antingen samåka eller åka kollektivt :D

Bor cirka 6 mil utanför Göteborg. Maken brukar skjutsa mig 12km till pendelbussens närmsta hållplats. Därifrån tar det typ 55 minuter (+ 5 minuter gång till kontoret), så det är helt klart görbart. Vi har gratis internet på bussarna här, så en del sitter med dator på bussen. Själv brukar jag bara lyssna på podd, spela spel eller möjligtvis gå igenom e-mail och sådant.

Ska jag ta mig helt själv hemifrån är det lite knöligare. Då behöver jag ta tåget till kommunens centralort och sedan ta samma buss som jag normalt tar - fast typ 20 minuter tidigare på dess färd. Så samma resa går då väldigt mycket mer fram och tillbaka, och landar enligt Västtrafik på 2h och 20 minuter. Så för min del är det klart praktiskt när jag ändå kan kombinera bilens fördelar med kollektivtrafiken.

Har dock förbindelser med två andra städer direkt med tåget, och i framtiden kanske jag väljer att jobba i en av dem istället.
 
Nej, men så löser du ju det genom att söka jobb inom lämpligt pendlingsavstånd istället och det är ju jättebra!. Jag söker inte heller jobb där jag måste åka på tvären av samma anledning som du 🙂
Yep, men det innebär också att jag går miste om en utbildning jag ville gå som kunde leda till drömjobb, har allmänt svårt att hitta lockande andra jobb, istället har jobb där jag mår pissuselt och får så låg lön att det är svårt att ens ordna ett trivsamt boende. Det hade troligen varit enklare att bo i mindre stad, men ja, i dagsläget går inte det heller tyvärr. I dagsläget hatar jag mitt boende, hatar att känna mig fastlåst, har svårt att hitta jobb som ens är värda att söka och tja... Livet suger. Hade jag haft råd att ha bil så hade det nog varit lite enklare iaf, eller om kollektivtrafiken varit billigare så att jag kunnat nöjesresa några gånger i veckan och på så sätt fått trevligare tillvaro.
 
Ett problem som jag upplever med Stockholmstrafiken är att det går utmärkt att ta sig in till city hela tiden, men säg att du vill från nordöstra delen till nordvästra eller liknande, då är det hopplöst eftersom du först måste in mot city, sedan ut igen. Något "tvärs över" finns knappt.

Pga det så skulle det tagit mig 1 1/2 timme att åka till en skola där jag ville studera. Med bil? 25 minuter. Ska jag åka till kapplöpningsbanan med hundarna, så att det dessutom är helgtrafik, då tar det mig 1 1/2 till 2 timmar enkel väg beroende på hur det passar ihop med alla byten osv. Med bil? 35 minuter.

Så såg det ut för mig även när jag jobbade på "fel sida" av stan, men då med undantaget att jag även skulle behövt ta buss för att komma till jobbet och pga det som tidigast kunde vara på jobbet ca kl 10, när jag började 6:30...

Nu har jag inte bil och söker därför jobb som ligger antingen längs rätt pendeltågslinje, i min kommun eller som kan utföras på distans. Det är helt hopplöst annars. Och nej, jag kan inte lägga 3 timmar på att resa till/från jobb varje dag, det spelar ingen roll att andra gör det utan att klaga, för mig går det inte.

Men du bor i Stockholm så då är det inga problem/s

Trafikförvaltningen jobbar med just infrastrukturfrågor för att underlätta lokaltrafik som inte behöver gå via centrala Stockholm (se tvärbanan som går från Hammarby sjöstad till Sundbyberg) men det kostar riktigt saftigt och är något som är fem-tio års projekt. Just nu så jobbar man med att bygga ut Flemingsberg för att göra det till en knutpunkt Söder och renoverar Slussen för att få ordning på getingmidjan.

Stockholm har växt snabbt och infrastrukturen har inte hunnit med. Bussar är alltid det lättaste och därför har de premierats och de kostar betydligt mindre än t-bana eller pendel. Sedan är det ett meckande med kommunpolitiker som kräver utbyggnad nu, innan nästa val, och inte har förståelse för att det är långsiktigt. Detaljplaner, expropriering, remisser till diverse instanser. Plus att det ska finnas pengar. Just nu är SL ekonomi en katastrof eftersom de finansieras delvis av skattemedel och delvis av biljettintäkter som försvann under covid.
 
Jag håller absolut med dig. Det är få som använder bil, i min närhet, som också åker kollektivt när de kan, eftersom de ju har bilen och de vill inte ha krånglet med att det tar längre tid med buss/tåg, det är ju jobbigt att släpa på kassar på bussen när man handlat och jobbigt att byta buss och vänta på buss/tåg....

Personligen får resonemanget mig att himla med ögonen lite grann.
Man har bil för att det är bekvämt, för väldigt många är det så, om man inte bor på bondvischan och kollektivtrafik faktiskt INTE finns alls... Har man råd att ha häst kan man gå ner i tid istället för att ha barnen längre på förskola/fritids och då åka kollektivt istället för att ta bilen. Men man vill inte göra så. Det är ett val man gör. Känns bara onödigt att skylla på kollektivtrafiken. Jag ser dagligen folk som pendlar till sina jobb- eftersom jag gör det, och det verkar faktiskt fungera helt ypperligt för vissa människor, trots en timme till och från jobbet. Och så finns det de som har utmärkt kollektivtrafik utanför dörren nästan men så ändå tar bilen, bekvämast så. Som tar bilen till allt och inte ens kan tänka sig att ta buss/tåg när det fungerar. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man tar bilen när man ska till köpcentret där det går kollektivtrafik BARA för att man HAR bil istället för att tänka att man nu äntligen ska låta bli den?

Att vissa inte tycker sin tid är värdefull innebär inte att andra inte tycker det. Det är på sitt sätt en lyx att kunna "slösa" 3 gånger så lång restid, jämfört med den kortare tiden i bil och många har inte den lyxen.

Där jag bor finns för övrigt inte nån fungerande kollektivtrafik för vuxna med arbete. Den buss som passerar åt vardera håll 1 gång på morgonen och 1 gång på eftermiddagen är anpassad efter skoltiderna.
 
Att vissa inte tycker sin tid är värdefull innebär inte att andra inte tycker det. Det är på sitt sätt en lyx att kunna "slösa" 3 gånger så lång restid, jämfört med den kortare tiden i bil och många har inte den lyxen.

Där jag bor finns för övrigt inte nån fungerande kollektivtrafik för vuxna med arbete. Den buss som passerar åt vardera håll 1 gång på morgonen och 1 gång på eftermiddagen är anpassad efter skoltiderna.

Varför tror du att vi som förespråkar att avstå bilresor har mer tid att "slösa"?! Det är du som antingen missförstått en massa inlägg eller så är du en sån som struntar i/tror inte på att utsläppen från fossila drivmedel behöver minska, och det snabbt.
 
Expressbussar är vanligast för arbetspendling enligt min erfarenhet, inte för shoppingresor. Och jag lovar, folk som då inte kan åka med dessa bussar, kommer garanterat att klaga mycket på att bussen bara åker förbi.
Kollektivtrafiken kan alltid utökas, men kan aldrig göra alla nöjda. Och kan aldrig konkurrera tidsmässigt med bil. Åtminstone inte buss.
Jag tror inte det skulle vara gnäll faktiskt, de expressbussar som finns är omåttligt populära (eftersom de går snabbare än bil pga allokerad bussfil och Göteborg är ett uppgrävt inferno att försöka ta sig in i med bil, dessutom otroligt dåligt med parkeringar), och blir proppfulla - liksom pendlarparkeringarna vid knutpunkterna. Syns på huspriserna också å andra sidan, de hus som ligger inom dessa bussars upptagningsområde är väsentligen dyrare än andra mer söder/norr ut, så det vi andra betalar i bränsle betalar de för att bo. Vilket väl egentligen är min största invändning mot gnället över höga transportkostnader och lång tid - det är liksom ingen av högre makt given absolut rättighet att superbilligt kunna pendla till jobb på kort tid om man väljer att bo långt ifrån jobb och stad och som du beskriver så reser många inom storstäderna kollektivt i minst 1 h enkel väg också.

Själv kör jag svinmycket bil, så är verkligen ingen hjälte - men jag inser det orimliga i att gnälla över att jag valt att bo härligt på bekostnad av närhet till jobb. Sen kör jag elbil så extra dyra fasta kostnader pga svindyr bil, men å andra sidan lägre drivmedelspriser.
 
Men du bor i Stockholm så då är det inga problem/s
Ah, tack, då ska jag genast sluta tänka att det är ett problem att det tar mig 3 timmar att resa till/från den utbildning jag vill gå och istället se till att söka den så snart som möjligt! Inga problem ju, sådana finns inte i Sthlm!
 
Ah, tack, då ska jag genast sluta tänka att det är ett problem att det tar mig 3 timmar att resa till/från den utbildning jag vill gå och istället se till att söka den så snart som möjligt! Inga problem ju, sådana finns inte i Sthlm!

Du vet, vi Stockholmare är så bortskämda med lokaltrafik.
 
Jag tror inte det skulle vara gnäll faktiskt, de expressbussar som finns är omåttligt populära (eftersom de går snabbare än bil pga allokerad bussfil och Göteborg är ett uppgrävt inferno att försöka ta sig in i med bil, dessutom otroligt dåligt med parkeringar), och blir proppfulla - liksom pendlarparkeringarna vid knutpunkterna. Syns på huspriserna också å andra sidan, de hus som ligger inom dessa bussars upptagningsområde är väsentligen dyrare än andra mer söder/norr ut, så det vi andra betalar i bränsle betalar de för att bo. Vilket väl egentligen är min största invändning mot gnället över höga transportkostnader och lång tid - det är liksom ingen av högre makt given absolut rättighet att superbilligt kunna pendla till jobb på kort tid om man väljer att bo långt ifrån jobb och stad och som du beskriver så reser många inom storstäderna kollektivt i minst 1 h enkel väg också.

Själv kör jag svinmycket bil, så är verkligen ingen hjälte - men jag inser det orimliga i att gnälla över att jag valt att bo härligt på bekostnad av närhet till jobb. Sen kör jag elbil så extra dyra fasta kostnader pga svindyr bil, men å andra sidan lägre drivmedelspriser.

Här införde man en provperiod att vissa pendeltåg i rusningen, skulle stanna vid färre stationer för att korta ner restiden för de som bodde längst bort. Blev ramaskri från de som åkte från de stationer tåget hoppade över, så det skrotades rätt fort. Bra att det inte gnälls hos er, här är det många som gnäller om inte bussen stannar hos just dom.
 
Att vissa inte tycker sin tid är värdefull innebär inte att andra inte tycker det. Det är på sitt sätt en lyx att kunna "slösa" 3 gånger så lång restid, jämfört med den kortare tiden i bil och många har inte den lyxen.

Där jag bor finns för övrigt inte nån fungerande kollektivtrafik för vuxna med arbete. Den buss som passerar åt vardera håll 1 gång på morgonen och 1 gång på eftermiddagen är anpassad efter skoltiderna.
Tack.
 
Lättast vore om alla arbetsgivare var tvungna att anpassa start och sluttider för arbetspassen till den närmaste tillgängliga bussen. Det skulle ta skruv rejält och helt plötsligt skulle det trollas fram tätare turer.

Jag jobbar skift och blir utskrattad om bussen inte passar jobbtiderna. Det är väl bara att åka bil istället?

Ganska många som skulle bli arbetslösa då med tanke på de som jobbar skift. Bara på mitt jobb skulle 20-30 stycken tappa jobbet vilket är mycket i obygden.. Skulle vilja se den busstur som går förbi 02.00 på natten. Hade annars varit ganska nice att kunna sova hela vägen hem från jobbet.
 
Detta har jag funderat på. Beror det inte på var man bor, vad kostnaden för kollektivtrafik blir? Om jag ser till var jag bor verkar pendlarparkeringen vara typ proppfull. Beror det på att alla på orten här kör några hundra meter och ställer bilen på pendlarparkeringen för att ta tåget eller beror det på att de bor lite utanför orten och kör några km/1mil in hit och tar tåg resten? Jag har funderat på det många gånger när bussen svänger upp på morgonen och man ser hur full parkeringen redan är vid 7 tiden och sedan på eftermiddagen rätt sent så har de flesta trillat bort. Man kör bil hit och tar tåget. Men vem gör det och hur kan det anses vara billigare när det finns vissa som bara beklagar sig över vad dyrt det är? Prioriteringsfråga elelr är det billigare beroende på var man bor?

Jag kör bil till tåget, har fyra km till närmsta tågstation, längs en krokig, backig, smal, mörk väg, dvs att cykla är inte att tänka på stora delar av året. Ofta hör man också att cyklarna vid stationen blir vandaliserade undrar dagen - dvs osäkert om man tar sig hem med cykeln.

Tror många som har några km till stationen längs mörka landsvägar gör som jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp