Bilkörning vs kollektivtrafik (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 21)

Ibland kan jag tycka att såna här diskussioner blir rätt tröttsamma. Om man har häst och inte kan ta sig dit kommunalt, fine. Men om samma person kan ta sig hyggligt enkelt till jobbet kommunalt, varför ta bilen då? Man måste ändå ha bilen tänker många då. Ja, och vad är det med det då? Använd bilen när du behöver/ måste. Åk kommunalt när du kan. Tänker man på hur mycket det kostar per mil att köra bil (då de man ju räkna med i alla fall service, slitage och bränsle) så är det nog rätt få som åker bil billigare än vad det kostar att åka kommunalt.

Bara att dra ner på några typer av bilresor hjälper ju.

Sedan skulle vi, som bor i storstäderna med förhållandevis bra kollektivtrafik använda den i betydligt högre grad. Alla de som sitter i bilköerna på väg in till stan varje morgon. Jag tippar att kanske hälften av dem mycket väl kunde åka kommunalt. Det är jag rätt säker på. Ja, det tar kanske teoretiskt sett en halvtimme extra per väg, men knappast i praktiken i rusningstrafik.
 
Ibland kan jag tycka att såna här diskussioner blir rätt tröttsamma. Om man har häst och inte kan ta sig dit kommunalt, fine. Men om samma person kan ta sig hyggligt enkelt till jobbet kommunalt, varför ta bilen då? Man måste ändå ha bilen tänker många då. Ja, och vad är det med det då? Använd bilen när du behöver/ måste. Åk kommunalt när du kan. Tänker man på hur mycket det kostar per mil att köra bil (då de man ju räkna med i alla fall service, slitage och bränsle) så är det nog rätt få som åker bil billigare än vad det kostar att åka kommunalt.

Bara att dra ner på några typer av bilresor hjälper ju.

Sedan skulle vi, som bor i storstäderna med förhållandevis bra kollektivtrafik använda den i betydligt högre grad. Alla de som sitter i bilköerna på väg in till stan varje morgon. Jag tippar att kanske hälften av dem mycket väl kunde åka kommunalt. Det är jag rätt säker på. Ja, det tar kanske teoretiskt sett en halvtimme extra per väg, men knappast i praktiken i rusningstrafik.
Ett problem är att kombinationen måste ha bil (med alla grundkostnader som inte skalar med antal körda kilometer) och sedan komplettera med kollektivt månadskort blir så dyrt. Vet inte hur man ska lösa, men man kanske skulle kunna fundera på att ge dem som måste ta bil för att nå kollektivtrafiken betydande rabatter på kollektivtrafik som incitament. (Men säkert svårt att definiera i praktiken.)

Man kan för övrigt göra ganska mycket med sina bilresor även om man inte har tillgång till kollektivtrafik. Har nog inte åkt en enda bilresa de senaste 10 åren enkom för att handla eller till köpcenter. Samordna och minimera antal körda kilometer.
 
Ett problem är att kombinationen måste ha bil (med alla grundkostnader som inte skalar med antal körda kilometer) och sedan komplettera med kollektivt månadskort blir så dyrt. Vet inte hur man ska lösa, men man kanske skulle kunna fundera på att ge dem som måste ta bil för att nå kollektivtrafiken betydande rabatter på kollektivtrafik som incitament. (Men säkert svårt att definiera i praktiken.)

Man kan för övrigt göra ganska mycket med sina bilresor även om man inte har tillgång till kollektivtrafik. Har nog inte åkt en enda bilresa de senaste 10 åren enkom för att handla eller till köpcenter. Samordna och minimera antal körda kilometer.
Detta har jag funderat på. Beror det inte på var man bor, vad kostnaden för kollektivtrafik blir? Om jag ser till var jag bor verkar pendlarparkeringen vara typ proppfull. Beror det på att alla på orten här kör några hundra meter och ställer bilen på pendlarparkeringen för att ta tåget eller beror det på att de bor lite utanför orten och kör några km/1mil in hit och tar tåg resten? Jag har funderat på det många gånger när bussen svänger upp på morgonen och man ser hur full parkeringen redan är vid 7 tiden och sedan på eftermiddagen rätt sent så har de flesta trillat bort. Man kör bil hit och tar tåget. Men vem gör det och hur kan det anses vara billigare när det finns vissa som bara beklagar sig över vad dyrt det är? Prioriteringsfråga elelr är det billigare beroende på var man bor?
 
Detta har jag funderat på. Beror det inte på var man bor, vad kostnaden för kollektivtrafik blir? Om jag ser till var jag bor verkar pendlarparkeringen vara typ proppfull. Beror det på att alla på orten här kör några hundra meter och ställer bilen på pendlarparkeringen för att ta tåget eller beror det på att de bor lite utanför orten och kör några km/1mil in hit och tar tåg resten? Jag har funderat på det många gånger när bussen svänger upp på morgonen och man ser hur full parkeringen redan är vid 7 tiden och sedan på eftermiddagen rätt sent så har de flesta trillat bort. Man kör bil hit och tar tåget. Men vem gör det och hur kan det anses vara billigare när det finns vissa som bara beklagar sig över vad dyrt det är? Prioriteringsfråga elelr är det billigare beroende på var man bor?
Jag har 2 mil till kollektivtrafik som funkar till jobbet. 3,5 mil hela vägen till jobbet. Så det finns ju potential att spara 3 bil-mil om dagen, vilket är nästan hälften. De där 1,5 milen enkel resa kostar dock 40 kronor (tåg+buss) och sedan 40kr tillbaka till bilen. Betydligt dyrare än motsvarande resa med bilen. Alternativt 30 dagar för 800 kronor, men med kanske 13-15 dagar per månad då det skulle funka blir det ungefär lika dyrt som enkelbiljetter.
 
Ett problem är att kombinationen måste ha bil (med alla grundkostnader som inte skalar med antal körda kilometer) och sedan komplettera med kollektivt månadskort blir så dyrt. Vet inte hur man ska lösa, men man kanske skulle kunna fundera på att ge dem som måste ta bil för att nå kollektivtrafiken betydande rabatter på kollektivtrafik som incitament. (Men säkert svårt att definiera i praktiken.)

Man kan för övrigt göra ganska mycket med sina bilresor även om man inte har tillgång till kollektivtrafik. Har nog inte åkt en enda bilresa de senaste 10 åren enkom för att handla eller till köpcenter. Samordna och minimera antal körda kilometer.
I många län är det höga kostnader för månadskort, helt sant, men inte överallt. I Stockholms län kostar det väl dryga tusenlappen om jag inte missminner mig, och folk som bor här har nog minst 2 mil eller mer till jobbet. De/vi kunde mycket väl åka kommunalt i högre grad och ändå komma undan med lägre månadskostnad totalt. Det tror jag i alla fall.
 
Det kostar (och kommer att kosta ännu mer) för att motverka klimatförändringarna som orsakas av människan. Sverige har en av de tidigaste overshoot dagar på jorden och vi behöver drastiskt ändra våra vanor. Men att inte vilja betala skatt eftersom man föredrar att använda bilen eftersom det går snabbare och är bekvämare är ett steg för mycket för många.

Intressant är att många som arbetar skift och obekväma arbetstider inom låglöneyrken åker kollektivt eftersom de inte har resurser att äga en bil.
 
Jag har 2 mil till kollektivtrafik som funkar till jobbet. 3,5 mil hela vägen till jobbet. Så det finns ju potential att spara 3 bil-mil om dagen, vilket är nästan hälften. De där 1,5 milen enkel resa kostar dock 40 kronor (tåg+buss) och sedan 40kr tillbaka till bilen. Betydligt dyrare än motsvarande resa med bilen. Alternativt 30 dagar för 800 kronor, men med kanske 13-15 dagar per månad då det skulle funka blir det ungefär lika dyrt som enkelbiljetter.
Jag har 3 mil till jobbet och betalar 869 i månaden för mitt kort, det är ju Skånetrafiken så det är zoner, så jag har en extra zon också i det priset som gör att dottern lånar mitt kort när hon ska till mormor som bor i avstickande zonen. Men jag tänker att kanske borde just pendlarbiljetter vara billigare på något vis? För att kompensera upp?

Här har jag vad jag förstått också 10-dagarskort/åk 10 dagar på en månad eller hur det nu fungerar, vi har haft 7 dagars biljett osv. Och nu är det snart dags för årets sommarkort igen, 15/6-15/8 sommarkort för om det är 700 kr för hela perioden (minns inte den exakta summan i år, brukar ligga däromkring) och i hela Skåne.
 
Det kostar (och kommer att kosta ännu mer) för att motverka klimatförändringarna som orsakas av människan. Sverige har en av de tidigaste overshoot dagar på jorden och vi behöver drastiskt ändra våra vanor. Men att inte vilja betala skatt eftersom man föredrar att använda bilen eftersom det går snabbare och är bekvämare är ett steg för mycket för många.

Intressant är att många som arbetar skift och obekväma arbetstider inom låglöneyrken åker kollektivt eftersom de inte har resurser att äga en bil.
Ja, det funkar i många städer. Det funkar inte på många andra ställen, utan där man får se till att äga en bil trots att man inte har resurser till det. Annars har man inget jobb.
 
Om jag tog bussen till och från jobbet så skulle jag komma över en timme försent på morgonen, med första bussen. Sen skulle det ta närmare 4 timmar att åka hem efter jobbet. Det är för lång tid.

När jag under en tid besökte sjukhuset regelbundet, så tänkte jag åka buss. Det var ju raka spåret mellan mitt hem och sjukhuset. Haken var bara att åkte jag buss så skulle jag komma dit antingen 3 timmar för tidigt eller en timme för sent.

Jag har inte påstått att alla kan ta bussen heller. Men många kan det, med en annan inställning.
 
Givetvis tror jag att de flesta förstår Varför det är många stopp, men det betyder ju inte att inte expressbussar från fler orter hade varit ett lämpligt sätt att skala upp kollektivtrafiken och därför ett argument som bör beaktas.

(Förr fanns en sådan linje där jag bor, med en buss hela vägen in till storstan där många jobbar, hade den funnits kvar hade jag Gärna åkt buss om det säkerhetsmässigt motsvarade att åka bil (i vart fall nästan), med möjlighet till sittplats och bälte. Tyvärr finns ingen sådan linje om vi inte först kör ett par mil och har tur att få parkering på alldeles för underdimensionerad pendlarparkering. Och då blir det istället lämmeltåg med bilar som alla kör till typ exakt samma ställe…)

Expressbussar är vanligast för arbetspendling enligt min erfarenhet, inte för shoppingresor. Och jag lovar, folk som då inte kan åka med dessa bussar, kommer garanterat att klaga mycket på att bussen bara åker förbi.
Kollektivtrafiken kan alltid utökas, men kan aldrig göra alla nöjda. Och kan aldrig konkurrera tidsmässigt med bil. Åtminstone inte buss.
 
Ibland kan jag tycka att såna här diskussioner blir rätt tröttsamma. Om man har häst och inte kan ta sig dit kommunalt, fine. Men om samma person kan ta sig hyggligt enkelt till jobbet kommunalt, varför ta bilen då? Man måste ändå ha bilen tänker många då. Ja, och vad är det med det då? Använd bilen när du behöver/ måste. Åk kommunalt när du kan. Tänker man på hur mycket det kostar per mil att köra bil (då de man ju räkna med i alla fall service, slitage och bränsle) så är det nog rätt få som åker bil billigare än vad det kostar att åka kommunalt.

Bara att dra ner på några typer av bilresor hjälper ju.

Sedan skulle vi, som bor i storstäderna med förhållandevis bra kollektivtrafik använda den i betydligt högre grad. Alla de som sitter i bilköerna på väg in till stan varje morgon. Jag tippar att kanske hälften av dem mycket väl kunde åka kommunalt. Det är jag rätt säker på. Ja, det tar kanske teoretiskt sett en halvtimme extra per väg, men knappast i praktiken i rusningstrafik.
Åker man till stallet efter jobbet så blir det ju onödigt bökigt och tidskrävande om man ska ta sig hem efter jobbet via kollektivtrafik för att hämta bilen och köra till stallet.
Själv har jag oftast haft stall och jobb åt samma håll så att jag är halvvägs till stallet när jag kommit till jobbet.
 
I min medelstora kommun gick en riktigt bra busslinje från nordligaste grannkommunen. Passerade på vägen stora sjukhuset. Det tog dom bort. Så nu ska dom som ska till sjukhuset kliva av i centrum och gå på en annan buss. Omväg på minst 30 minuter enkel väg. Gissa om nu sjukhusbesökarna fixar bilskjuts istället. Yep, rätt gissat.
 
Ja, det funkar i många städer. Det funkar inte på många andra ställen, utan där man får se till att äga en bil trots att man inte har resurser till det. Annars har man inget jobb.

Hur överlever man ekonomiskt om man inte har resurser att ta sig till jobbet?

Det är intressant att så många pratar om att man köper ekologiskt och närodlat för att motverka klimatförändringar istället för billiga importerade varor, men inte kan tänka sig att betala mer för en livsstil som bidrar till miljöförändringar. Även några mil mindre per person per dag innebär mindre utsläpp. Så ja, då får det kosta ett månadskort och en bil och man drar in på annat. Liksom människor i storstadsregionerna får dra in när månadskorten går upp även om det inte känns lika mycket i plånboken.
 
Jag bor på landet, tre mil utanför stan, kör bil till och från jobbet och har gånger flera blivit duktigt utskälld av kollegor som skulle kunna krypa baklänges från sin lägenhet till jobbet och ändå vara där på fem minuter. Samtliga uppväxta i stan eller i tätorter där bussarna gått var tjugonde minut dygnet runt. Missade man bussen här gick nästa om fyra timmar, typ.

Jag skulle rent teoretiskt kunna åka kollektivt på morgonen, även om det skulle innebära uppstigning två timmar tidigare och tjugo minuters promenad till busshållplatsen. Men hem kommer jag inte. Sista bussen som går hyfsat regelbundet går 16.27 och jag slutar inte förrän halv fem. Det tar minst en kvart att gå från jobbet till busshållplatsen. Antingen skulle jag behöva gå tjugo minuter tidigare varje dag (vilket skulle betyda över en timme missad arbetstid i veckan) eller så är jag hemma typ klockan 20. Inget av de alternativen känns särskilt lockande.

Kör inte mycket utanför resorna till och från jobbet. Brukar försöka handla när jag ändå kör hem, och har eget stall så inga extra resor för det.
 
På ett av mina jobb - och det var ganska typiskt - tog det mig två byten, buss-pendel-buss och drygt en timme om allting fungerade och man inte stod och frös när något gick fel. Då bor jag i närförort med bra lokaltrafik och jobbet var i närförort med bra lokaltrafik. Många verkar tro att människor i storstäderna bara går utanför dörren och det går en buss varannan minut och sedan stannar bussen utanför jobbet.
 
Det skulle bli grymt svårt för mig att ta kollektivtrafik till jobbet, som jag bor ca 15 km ifrån. Jag gjorde en sökning på att jag ville åka ca kl 7:00 (måste vara på jobbet senast kl 8:00). Det skulle först och främst innefatta en promenad på ca 30 minuter till hållplatsen. Sedan skulle det ta 58 minuter, och jag skulle behöva göra ett bussbyte. Jag hade varit framme kl 8:15. Alltså kommit för sent till jobbet ÄVEN om jag hade startat min resa från hållplatsen (30 minuters promenad från mitt hus) kl 7:17.

Sätter jag mig i bilen och åker till jobbet är jag där på 15 minuter. Det känns ju helt orealistiskt att använda kollektivtrafiken i mitt fall. Och så är det väl för många av oss som bor på landet.

Edit: Jag sökte igen. Den går inte heller någon tidigare buss, så jag hade alltså fått komma för sent till jobbet varje dag, och det funkar ju inte så jättebra.
 
Det skulle bli grymt svårt för mig att ta kollektivtrafik till jobbet, som jag bor ca 15 km ifrån. Jag gjorde en sökning på att jag ville åka ca kl 7:00 (måste vara på jobbet senast kl 8:00). Det skulle först och främst innefatta en promenad på ca 30 minuter till hållplatsen. Sedan skulle det ta 58 minuter, och jag skulle behöva göra ett bussbyte. Jag hade varit framme kl 8:15. Alltså kommit för sent till jobbet ÄVEN om jag hade startat min resa från hållplatsen (30 minuters promenad från mitt hus) kl 7:17.

Sätter jag mig i bilen och åker till jobbet är jag där på 15 minuter. Det känns ju helt orealistiskt att använda kollektivtrafiken i mitt fall. Och så är det väl för många av oss som bor på landet.

Edit: Jag sökte igen. Den går inte heller någon tidigare buss, så jag hade alltså fått komma för sent till jobbet varje dag, och det funkar ju inte så jättebra.

Och lika många av de som bor i storstan. De flesta av mina resenärer (som bor 3,5 mil utanför Stockholm och har bra kollektivtrafik) har mer än 1 h till jobbet och minst 1 byte. Så utöver ditt sista tillägg, är det absolut inte bara för "er på landet" det är så. Skulle inte förvåna mig om majoriteten som åker kollektivt inom region Stockholm tillbringar minst 1 h enkel resa till jobbet. Minst.
 
Och lika många av de som bor i storstan. De flesta av mina resenärer (som bor 3,5 mil utanför Stockholm och har bra kollektivtrafik) har mer än 1 h till jobbet och minst 1 byte. Så utöver ditt sista tillägg, är det absolut inte bara för "er på landet" det är så. Skulle inte förvåna mig om majoriteten som åker kollektivt inom region Stockholm tillbringar minst 1 h enkel resa till jobbet. Minst.
Fast i mitt fall är det ju inte ens möjligt att ta sig till jobbet med kollektivtrafiken. Då får jag ju åka dagen innan om jag ska komma i tid till jobbet kl 8:00....
 
Hur överlever man ekonomiskt om man inte har resurser att ta sig till jobbet?

Det är intressant att så många pratar om att man köper ekologiskt och närodlat för att motverka klimatförändringar istället för billiga importerade varor, men inte kan tänka sig att betala mer för en livsstil som bidrar till miljöförändringar. Även några mil mindre per person per dag innebär mindre utsläpp. Så ja, då får det kosta ett månadskort och en bil och man drar in på annat. Liksom människor i storstadsregionerna får dra in när månadskorten går upp även om det inte känns lika mycket i plånboken.
Man drar ned på allt annat som andra betraktar som nödvändigheter för att kunna ha kvar en bil i körbart skick. En del har låga boendekostnader och får lägga de pengarna på bil istället.

Och nej, jag är inte beredd att betala mycket MER pengar för att jag och mina barn ska förlora 2h mer om dagen på transporter, när vi kan spendera den tiden tillsammans även om det är i en hemsk snål dieselbil. Men den dagen det bara gäller mig själv, så kanske värderingen blir en annan.

Däremot ser jag det som mitt ansvar att minimera antalet körda kilometrar men det har varit detsamma sedan jag tog körkort. Har aldrig haft någon faiblesse eller marginaler för att bränna bränsle för skojs skull.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp