billig klippmaskin?

Buck

Trådstartare
jag klipper inte mina hästar, har inte behövt, har klippt många många hästar dock då jag jobbat i stall. men nu när shettisen svettas under natten pga all päls så behöver hon lite ventilation.

det kostar ca 350 att hyra en klippmaskin, jag ska klippa 4 streck på shettisens hals typ :p, dvs tar 5 min beroende på hur mycket hon klöddar.
till nästa vinter så kommer jag att behöva klippa henne åtminstone en gång till och då är vi uppe i summan för julas klippmaskin, är det värt att köpa julas istället för att hyra?

av de 2 stora hästarna så är bara en i ngt så när behov av en hals klippning höst och vinter, men hon är inte direkt i hård träning, dock så svettas hon mycket vid för mycket tankeverksamhet :p och är ganska långpälsad så tar tid på sig att torka upp.
stora nr 2 har aldrig behövt bli klippt då hon har fin tunn päls och tor

tycker det är lite dyrt att betala 350kr för att hyra maskin, när det blir billigare* bara efter 2 klippningar att köpa en från jula.

vad tänker ni? är jag bara snål eller kan det vara ngt?
 
Sv: billig klippmaskin?

Jag har julas maskin. Den är liten! Men jag ska bara spårklippa hästen och då fungerar det bra. Det är svårt att klippa snyggt med en så liten maskin, sen tar det betydligt längre tid...
Nu är den inne på 3 året och definitivt dags att köpa nya skär.

Men jag är mycket nöjd med köpet.
 
Sv: billig klippmaskin?

Min julamaskin går snart in på sitt 6:e år och jag är fortfarande nöjd. Slipar/köper nya skär relativt ofta då hästarna inte alltid är jätterena, och dessutom ofta har massor med päls.
Den tjänade in sig första året så jag anser mig gå på plus sen länge, även om jag numera sällan helklipper,m utan gör mest halv- och delklippningar, men det blir ändå runt 8 klippningar om året (mot 15-20 för några år sen).

Ska man bara klippa "några drag" är man väl dessutom sällan väldigt beroende av att det blir superdupersnyggt och går blixtsnabbt, och då ser jag ingen som helst anledning till att inte köpa Julas maskin..
 
Sv: billig klippmaskin?

Jag helklippte min häst med maskinen från Jula och det funkade bra.

Jag skulle utan tvekan köpa egen maskin, helt klart en fördel att slippa omständigheterna det blir om man hyr och det går, som du säger ett ut redan efter två klippningar.
 
Sv: billig klippmaskin?

Nu vet jag inte vilken maskin från Jula du menar, men den som är för häst är väldigt, väldigt prisvärd och tillräckligt stark för att klippa shettispäls.

Men du verkar ha spanat in något för under 700 kronor. Är det hundklippmaskinen du tänker på? Den kan fungera att klippa shettis med om man har tur, men lika stor är risken att en sån liten maskin börjar tugga eller stannar helt när man är mitt i klippningen.
 
Sv: billig klippmaskin?

Det var nog hund maskinen jag råkat hitta, sökte på klippmaskin och detta var enda som kom upp. Fast den heter djurtrimmer, såg nu att det var en annan som hette hund trimmer...
 
Senast ändrad:
Sv: billig klippmaskin?

Shettis och hundmaskin går nog inte så bra. Du får satsa på den större maskinen från Jula, kostar väl 1200 eller så tror jag?
 
Sv: billig klippmaskin?

1295:- och man får valuta för vartenda öre. Har också haft min i sex år och vanvårdat den (aldrig slipat skären, ingen djupare rengöring än att borsta av den med rotviskan) och den tröskar snällt på fortfarande. Men jag funderar på att slipa skären snart... :D
 
Sv: billig klippmaskin?

Jag har oxå den stora från Jula, den är jättebra!
har haft den i många år och den funkar kanon!
 
Sv: billig klippmaskin?

Det var den stora jag var ute efter, men hittade inte den på hemsidan. Förstår att det blir för tungt med shettis päls för en hund trimmern.
 
Sv: billig klippmaskin?

Jag har misshandlat min på samma sätt som Svea, på sin höjd oljat in bladen för att undvika att de rostar över sommaren (om de nu gör det, de blir rejält oljade i varje fall).
Den tuggar på som bara den, en kalasbra maskin för en liten peng! Jag har aldrig helklippt, men flera olika typer av spårklippningar och halvklipp. Aldrig varit några problem.
Nu börjar det nog ändå bli dags att slipa om bladen. Var gör man det?
 
Sv: billig klippmaskin?

Tack, har sökt på klippmaskin, häst, ko m,m men Entertainment fått upp den.
Var rädd att den inte fanns längre :o

Låter som en slitstark och bra maskin, kommer att kännas bra bara med möjligheten att kunna klippa hästarna när som :P
 
Sv: billig klippmaskin?

Tydligen togs mitt inlägg bort...
den heter kreatursax, sök på det på hemsidan får du fram den.
 
Sv: billig klippmaskin?

Jag köpte en billig från Hööks, den kostar mer än vad den du menar verkar göra men kanske kan vara värt det ändå? Betalade 1800 kr och den har varit jättebra!
 
Sv: billig klippmaskin?

Hööks billiga ser ju ut att vara exakt samma som Julas, bara 500 kronor dyrare.
 
Sv: billig klippmaskin?

Ja det är samma tillverkare.

Jag har också bara hört gott om Julas maskin, förutom att den låter mycket.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
1 471
Senast: mysboll
·
Utrustning Nu gav våran klippmaskin från Jula upp mitt under en klippning. Så därför måste en ny införskaffas. Har ni tips på någon bra modell...
Svar
14
· Visningar
988
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Jag hade nu tänkt köpa en klippmaskin och behöver lite hjälp. Jag har två islandshästar där den ena har väldigt mycket och tjock...
Svar
8
· Visningar
1 403
Utrustning Skulle klippa min tjockpälsade shettis igår. Nytvättad och fin. Men innan jag ens han börja så upptäckte jag att klippmaskinen inte...
Svar
19
· Visningar
2 307
Senast: Solvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp