Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Solvind

Trådstartare
Skulle klippa min tjockpälsade shettis igår. Nytvättad och fin. Men innan jag ens han börja så upptäckte jag att klippmaskinen inte startade :arghh: :arghh: :arghh:

Det är en batteridriven från horizont. Den är väl en åtta år gammal och har fungerat prickfritt ända tills nu. Och den har klarat tjocka pälsar utan större problem. Har två batterier till och den är likadan med båda. Den surrar till lite och stannar sedan. Vet inte vad som kan vara fel.

Nu måste jag få tag på en annan snabbt innan ponnyn blir smutsig igen. Han svettas floder på nätterna så det är verkligen nödvändigt.

De jag kan få tag i snabbast är antingen julas eller någon från granngården. Men dessa har sladd. Shettisen är rädd för maskiner med sladd. Finns det några andra bra batteridrivna som inte är dyra? Max 3000 kr.

Den jag hade var så bra. Hästar som behövt lugnande för att kunna klippas har stått som ljus med denna maskin. Vill helst ha en liknande.

Någon som kan hjälpa mig om vad jag borde välja?
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Jag har en Mooser avalon och är supernöjd med den. Haft den i 7 år och den är som ny.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Ja den har jag funderat på då den verkar bra. Är lite dyr bara.

Och fungerar den på extremt tjock och tät päls? Tycker den ser lite klen ut och hittar den mest på sidor som säljer klippmaskinen till hund.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Fast nu hittade jag den för under 3000 på två olika ställen. Kanske skulle slå till.

Men någon som vet om den klarar riktigt tjocka pälsar?
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Jag har klippt shettis och fjoring med den och det funkar bra. Den jag har är för häst, 1290. Eller, det går nog att klippa stora hundar med den men det borde bli rätt klumpigt.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Jag har en Avalon och den funkar INTE till shettisen. Den tar knappt benhåren på min stora häst. Annars är den superbra men inte till tjocka pälsar. :(
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Synd att ponnyn vägrar sladd. Annars är faktiskt julas klippmaskin bra till ulltussarna.
Har klippt ett gäng både shettisar och islänningar utan problem med den.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Kl
Men vad jobbigt när ni säger helt olika :p

Jag som nästan hade bestämt mig för en avalon. Men nu blev jag tveksam igen. Vill ju inte lägga massa pengar på något som inte fungerar.

Mysboll. Var hästarna rentvättade ordentligt innan du klippte?

Alltså jag skulle troligtvis kunna vänja in ponnyn med sladd. Han är väldigt orädd för övrigt. Men skulle även vilja kunna klippa eventuella framtida hästar också. Och alla jag haft hittills har tyckt sladdmaskiner varit läskiga.

Plus att jag bara blir irriterad på att sladden är ivägen när man klipper under mage och mellan ben.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Alltså jag skulle troligtvis kunna vänja in ponnyn med sladd. Han är väldigt orädd för övrigt. Men skulle även vilja kunna klippa eventuella framtida hästar också. Och alla jag haft hittills har tyckt sladdmaskiner varit läskiga.

Plus att jag bara blir irriterad på att sladden är ivägen när man klipper under mage och mellan ben.

Eller är det du som inte gillar sladden och smittar av dig på hästarna?
Jag har klippt mycket hästar och jag har nog aldrig varit med om att hästarna är rädda för sladden...

Vår inställning till saker och ting smittar ju av sig mycket mer än man tror.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Jag är också mycket nöjd med julas maskin till rejäl tjock päls.
Har inte heller haft några problem med att hästen skulle vara rädd för sladden, varken mina egna hästar (olika åldrar) eller andras hästar jag klippt.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Den är högljudd om man inte smörjer den ordentligt vilket de flesta är kassa på.
De flesta smörjer bara skäret och inte maskinen och då börjar den låta som bara fan.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Men vad konstigt. Min maskin är en liten tuffing som klipper genom allt.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Jovisst kan min inställning smittas av. Men då mina hästar reagerat redan innan jag visste att jag inte gillade sladd samt även med andra personer är det inte troligt. Är dock bara shettisen som visat rädsla för sladden (misstänker att det är elen han är rädd för då han är väldigt känslig för det) För de andra är det mest det höga ljudet.

Men är ju inte helt omöjligt att hästarnas reaktioner har förstärkt min känsla av att sladd och högt ljud inte är bra och därmed kan jag ha förmedlat till dem att de har rätt och i sin tur förstärkt deras rädsla.

Angående smörja så är jag alltid noggrann med det. På min gamla har jag hört direkt när det är dags. För jag antar att du menar att smörja maskinen är att droppa olja i hålet på ovansidan? Någon annanstans vet jag inte om.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Har en Lister Legend som jag är väldigt nöjd med. Det spelar ingen roll om hästen är skitig och har tjock päls utan maskinen klipper alltid snabbt och snyggt.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Den var ju väldans dyr.

Men ja ibland hade det varit oerhört skönt att slippa tvätta och fixa hästen innan klippning ...

Kl
Nu är en moser avalon beställd. Hoppas verkligen att den kommer att fungera.
Efter lite efterforskning verkar det finnas två åsikter om den. Antingen är man supernöjd och maskinen klipper allt. Eller så krånglar den ock klipper knappt alls. Men verkar också som att när den krånglar så sitter inte skären helt rätt eller så har man oljat för lite eller för mycket.

Så får se hur den funkar. Känns inte riktigt värt att köpa en stor högljudd med sladd och skrämma vettet ur gammelponnyn bara för att klippas.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Om man vill komma ner i pris och ha mer batteridrivet att välja på kan man kolla på hundklippmaskiner också. Kanske tar lite väl lång tid att helklippa stora hästar med, eftersom skäret är smalare, men för småhästar och spårklippning funkar dom utmärkt
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Andis Super agr+. Tar utestallad islandspäls som kniv i varmt smör. Används av veterinärer. Mitt bästa köp!
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Lillhästen blev klippt och det gick bra med avalon. Men jag fick klippa i två omgångar då den hade svårt att få grepp i den jättetjocka pälsen. Först en gång medhårs och sedan mothårs. Han tyckte den lilla sladden var något läskig till att börja med men gick sedan bra.

Maskinen var tyst och smidig. Med denna kommer jag även kunna klippa benen även om jag inte gjorde det denna gång eftersom jag aldrig kunnat det med min gamla då den var för klumpig för shettisben.

Min gamla maskin brukade fastna i pälsen och stanna då och då. Men det gjorde aldrig avalon. Dock fick man vara mycket noggrann med att klippa i hårens riktning. Annars tog den inte alls.

Jag är nöjd. Men ska man klippa flera långpälsade hästar så kanske inte denna är så lämplig om de inte är väldigt rädda för vanliga klippmaskiner. Det tar ganska lång tid med denna.
 
Sv: Köpa ny klippmaskin. Vilken?

Och så här blev resultatet :)


image.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Står i valet och kvalet kring vilken maskin jag skall köpa. Jag har gjort en del research och det verkar som om de batteridrivna håller...
Svar
15
· Visningar
1 312
Senast: Badtz Maru
·
Hästvård Jag ska köpa en klippmaskin, ffa är det min shettis som behöver klippas. Hennes päls är sjukt tät/tjock, lånade min kompis maskin förra...
Svar
8
· Visningar
2 297
Senast: Egonson_
·
Utrustning Jag var helt inne på att införskaffa en Moser Avalon till min svårklippta häst, för jag ville h en batteridriven klippmaskin och den...
Svar
3
· Visningar
1 943
Senast: willy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp