Billig men BRA sadel!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare busmaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 729
B

busmaja

Hej

Jag måste ha en sadel till min häst som inte har någon. Fick hem henne i lördags. Hon är väldigt bred över ryggen och väldigt sommarrund just nu.

Jag skall ha henne på prov nu i 2 månader och vill INTE köpa en dyr sadel nu.

Vad tror ni om Börjes Specialsadelpaket? Priset är ialla fall kanon. Min dotter har en sån till sin shettis. Och hon gillar den. Men hur är den till en vuxen?

Jag har provat 6 olika vida begagnade sadlar idag men INGEN passade min stora häst. Hihi. Måste ha x-vid bom eller xx-vid

Hon är en haflinger.

Jag skall INTE tävla och INTE hoppa.

Vad tror ni om att jag köper den till att börja med. Och tills jag bestämt mig för att behålla henne?

Sv: Billig men BRA sadel!

Du har inte bestämt dig för källqvisten då?
Nackdelen med börjes är ju att man inte vet vad man får, jag har haft tre olika till min, en som vi hade till mammas fjording som inte passade min, sedan har jag haft två st som var lagom i storlek men som sedan visade sig vara sneda i stoppningen.
Sedan kan man ju tänka på andrahandsvärdet med en börjessadel är så billig att man inte tjänar något på att köpa en begagnad, källqvisten däremot får du lite mer för.

Jag har haft en börjes specialare för lääänge sedan, och jag vet inte om jag var så imponerad av den...

Däremot kan jag varmt rekommendera Griffinsadlarna, som dessutom brukar vara relativt billiga begagnade och inte sjunka så mycket i värde om man köper en begagnad och sedan säljer vidare.
Jag hade en griffin av dressyrmodell och jag fick tillbaka pengarna när jag sålde den trots att jag haft den i över ett år!

varför inte en bomlös sadel? den passar ju alla hästar. och skulle du köpa en annan häst så har du ju redan en sadel.

h**ks har en sadel just för breda hästar... Thorowgood heter den... 3795 kostar den... de har också en billigare allroundsadel... 1249kr...som e ullstoppad o med bred kanal... har ingen egen erfarenhet av dessa...

annars finns det ju också barbackajord som man kan fästa stigbyglar i... kostar 369kr... skulle välja en sån före en billig sadel som ligger dåligt på hästen...

Har du ingen du kan låna sadel av?? de flesta burkar ha någon extra som bara hänger där...

Jag tycker att Börjes specialare är usel att rida i. Ingen komfort alls och den ger dåligt stöd. Men det beror väl på vad man är van vid...

annars finns det ju också barbackajord som man kan fästa stigbyglar i... kostar 369kr... skulle välja en sån före en billig sadel som ligger dåligt på hästen...

inga stigbyglar på "sadelanordningar" som inte kan fördela tryck!!

Wintec, men frågan är hur stor deras största bom är?

Jag köpte en Börjes special till min unghäst för ett år sedan, är nöjd med den och ligger bra på honom. Tydligen såverkar det som om det finns "måndagsexemplar" av denna sadeln om man får tro vad man läser här på forumet till exempel?

Jag vet inte vad du bor men det kanske är lite vanskligt att beställa på postorder om det nu är så? Har själv ganska nära till Tingsryd så jag kan köra ner och byta smidigt, men känner du själv att du vill ha denna sadel tycker jag du skall beställa ändå.

Har du ingen ridsportbutik nära dig som kanske har bättre begagande billiga sadlar tills vidare? Lycka till!!

de flesta börjes special är dåliga, men vissa lyckas få tag i ett bra exemplar :)

de flesta börjes special är dåliga, men vissa lyckas få tag i ett bra exemplar :)

Det är ju alltid så att man får vad man betalar för ;) men till en unghäst som växer vill man inte kosta på för mycket i början. Huvudsaken är att den passar nu ju. :banana:

Ska du ha en sadel med xtra vid på så är det h**ks griffin som gäller tror jag! det är den enda sadel som jag lyckas få att passa på min runda fjording! Dom där billiga sadlarna är ju oftars i "bara " vid och inte xtra vid.... tyvärr...

Skulle satsa på en bomlös om jag var du :idea:
Om du kollar runt lite på trådarna om tex Pfiffs och Börjes bomlösa här på forumet får du se att många är väldigt nöjda med sitt val...vill minnas att flera av dem har haflinger och fjording. En sådan sadel funkar ju även om hästen ändrar form...skulle tro att den dessutom har ett ok andrahandsvärde.

Börjes special tror jag är bortslängda pengar, även om den inte kostar så mkt...de jag har sett har iaf varit riktigt dåliga...sneda o vinda :crazy:

Satsa på att köp en begagnad sadel nu, med bra märke. Du kan alltid få pengarna tillbaka om du byter häst/sadel om sadeln har ett märke som alltid kommer att vara attraktivt, tex stubben, hubertus, mfl finns några gamla fina att få tag på om man har tur! till riktigt bra pris (2-4000 kr)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 047
Senast: Juli0a
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 346
Senast: lillamy73
·
Utrustning Min nya häst kommer nästa vecka och jag måste hitta en sadel till henne. Hon är en liten Islandshäst, 130 cm i mankhöjd, överbyggd med...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: Aleel
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 128
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka