Billig sadel, era erfarenheter!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eliza77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 875
E

Eliza77

Halloj!

Jag har en 2-åring som jag skall rida in och behöver en sadel för detta år då han växer och ändrar sig.
Jag skulle vilja höra av er som har haft eller har dessa billiga sadlar av indiskt läder.
Hur de är och vad ni tycker om de!

(Vi behöver inte ge oss in på diskutionen begagnade märkessadlar kontra billiga sadlar. Jag kommer köpa en ny märkessadel så fort han växt färdigt, så jag vill bara höra erfarenheter om de billigare.)

Tacksam för svar ifrån er som haft/har ex. Börjes kingston, Hööks billigaste, gamla Kings (numera Horze) i upplands-väsby mfl.

Mvh Eliza

Sv: Billig sadel, era erfarenheter!

Hej!
Ett tips kan vara att använda en bomlös sadel som han inte kan växa ur. Sen kan man ju senare köpa en bra bomsadel när hästen vuxit färdigt.

Man kan ju köpa nåt gammalt begagnat med för några tusenlappar, men se då till att de inte är stenhårda eller knöliga under.

Jag har haft begagnade märkessadlar hela tiden till min unghäst, nu växlar hon mellan en äldre flatback och en 2 år gammal hoppsadel.

Lädret "ska" inte vara problemet med billiga sadlar. Bara för att det är indiskt behöver det inte vara dåligt, menar jag. Och att sadlarna är billiga kommer till viss del utav att de sys av folk som inte kostar så mycket i lön, och eftersom det inte är något specifikt känt märke som tillverkar dem. Samt att de oftast inte är testade under lång tid för att fastställa hållbarhet, m.m.

Men jag tycker väl som så att oavsett vilken sadel man väljer att köpa så bör man kolla den med en sadelmakare så att den verkligen ligger bra, särskilt på hästar som fortfarande växer.

de billiga jag sett har varit ren skit. Till unghäst är det extra vilktigt att seadeln ligger bra så hästen får en bra upplevelse o rärelserna ej hämnas.
Jag åkte till sharpman med min häst o provade ut en sadel när han var tre, o det är absolut inget jag ångrar, köpte en bra begangnad sadel till honom o fick ut precis lika mkt som jag gav för den när han växte ur den.

Saken är den att jag är en obotlig dressyrryttare så jag kommer att köpa en bra märkessadel när det är dags.

Den här billiga sadeln passar utmärkt så det handlar inte om att köpa en sadel som inte passar utan en billig sadel utan märke som PASSAR!

Men det jag undrar är hur länge de håller sig?
Därför är det intressant med andras erfarenheter.

Var för inte köpa en "riktig" sadel som har en bom som kan värmas om?

Om du tror att hästen slutar ändra sig i ryggen efter den uppnått en viss ålder så tror jag du är fel ute.

Varför inte köpa en begagnad syntetsadel, Griffin eller Wintec? De är vad jag kallar kvalitetssadlar och du kan sälja vidare för samma pris!

Immer

Liknande trådar

Utrustning Jag vet att det redan finns ett par trådar där ägare letar sadlar till hästar/ponnyer som ser liknade ut som min, men jag känner att jag...
Svar
4
· Visningar
1 402
Senast: Nela88
·
C
Utrustning Märkte för några dagar sen att sadeln ligger och trycker så in i helvete på manken! Så den sadeln sitter jag verkligen inte i utan är i...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Hæst
·
T
Utrustning Jag letar efter en billig sadel till min kbl. travare och funderar på B*rjes Kingston allroundsadel och H*öks allroundsadel för 1298 kr... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 271
Senast: Maira
·
F
Utrustning hej! Ja ha, nu ska man leta sadel då, jippi....:mad: Nä, inget jag vill men jag måste ju någon gång börja rida min häst igen Men...
Svar
4
· Visningar
690
Senast: Fluff3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31