Sv: billigt spån?
Men du Niceperson, kan du då berätta för oss vilket strö som är det enda rätta? Och så kan du berätta för oss andra vad som gör torv helt olämpligt som hästströ, näst efter pellets är torv min absoluta favorit då det är lättmockat och luktfritt och med tanke på att tiotusentals (om inte mer) hästar står på torv idag kan det ju inte vara så dåligt som du säger eller?
Ja, alltså jag har testat torven, under en tid, för jag tänkte att jag ska verkligen ge den en chans, för det tycker jag att den är värd, så jag vet precis hur den är, och du kan inte övertala mig att det är ett bra hästströ, vad du än säger. Jag har en känsla av att du tänker försöka. I tron att vitt kan bli svart och svart kan bli vitt om man bara låter nog självsäker.
Den är dyr, den fryser, och den förvandlas snabbt till ett fint damm.
När en häst står och trampar i den så finfördelas torven mer och mer för att slutligen bara bli till damm som sätter sig på väggarna. Det är väl lättmockat det är bara att sopa ner det från väggarna.
Men alltså torven den försvinner bara av sig själv liksom, den bara går upp i rök! Det är ju stimulerande för försäljningen antar jag.
Det tog ett tag innan jag förstod vad det var som hände. Uppsugningsförmågan var ju bra, så varför gick det ändå åt lika mycket strö som av spån.
Först frös den ju så det gick inte att få loss en smula, den här egenskapen hos torven är det ingen som har tänkt på att informera om, vare sig tillverkare eller återförsäljare, men dom kan ju inte tänka på alla detaljer antar jag. I Sverige så utsätts väl inte häströ för minusgrader så ofta. Största delen av Sverige så har man ju oftast inte så kallt och så har väl dom flesta det ordnat så att dom förvarar ströet inomhus där det är varmt och torrt. Eller hur.
Vid det här tillfället så hade jag möjlighet att ta in det i värmen och då kunde jag ju testa det under en lite längre tid också för att jag tyckte att det var värt en chans.
Vilket strö som är det enda rätta kan jag inte berätta för det är så många dåliga strön som man först måste testa.