Bilrädd häst, behöver all hjälp jag kan få!!

Tildaa

Trådstartare
För 2 eller 3 veckor sen så hände de en olycka med min häst, vi va ute och red, och då kom de en bil bakifrån som min häst troligen varken hörde eller såg eftersom den kom så plötsligt. Så när bilen va bredvid så kastade hon ut sig mitt i vägen. Ingenting hände och hon vart inte träffad, som tur va!! Men de va på cm att de inte hände nått..
Men efter detta har hänt så har hon varit rädd för bilar och varje gång vi mött en bil så har hon kastat sig även fast dom har kommit framifrån och hon verkligen har hunnit sett dom.
Jag blir därför jätte nervös och rädd när jag ser en bil och de påverkar säkert henne, men jag kan inte lugna mig.. Är för rädd att de ska hända nått.
Hur ska jag göra för att de ska sluta? Hur ska man "träna" bort de?
Behöver verkligen hjälp, snälla!!
 
Sv: Bilrädd häst, behöver all hjälp jag kan få!!

Jag skulle ta hjälp av någon bilburen som skulle få träna att åka förbi. Vet inte om det är så smart, men min häst har blivit matad med morötter från mötande bil - det var en slump och inte planerat, men bilar upplevs som positivt av honom nu. Om jag red en osäker häst skulle jag faktiskt rida åt sidan om det gick, eller helt enkelt hoppa av för att stötta hästen från marken. Har gjort så med tidigare unghästar, och ingen har förknippat bilar med något farligt, vilket jag var rädd för att ge de signalerna då jag hoppade av. Är hästen sen helt trygg då man leder kan det fungera att bara sitta av ibland sedan. Lycka till! :)
 
Sv: Bilrädd häst, behöver all hjälp jag kan få!!

Läste nu att du blir nervös själv, och då är det svårt att lugna hästen. Prova att hoppa av om du blir lugnare då, det viktiga är att du är lugn, annars kan du inte lugna hästen..
 
Sv: Bilrädd häst, behöver all hjälp jag kan få!!

Ha sällskap av en häst som inte bryr sig om bilar och låt någon som inte är rädd rida din häst.

Som sagt så är risken stor att ryttarens rädsla smittar av sig på hästen.
 
Sv: Bilrädd häst, behöver all hjälp jag kan få!!

Min häst gick också från trafiksäker till en trafikfara.. en mötande bil med tomt hästsläp på 70 väg där asfalten inte va i toppskick.

Det allra bästa sättet är att rida ut med en eller flera st. träffsäkra hästar. Se till att vinka på bilarna så de sänker hastigheten.
Och försök att vara lugn du med!! Precis som du skriver så smittar det av sig på hästen om du stressar upp dig. Klappa den, prata med lugn röst. Ha inte superstrama tyglar, men hyfsat korta, så du känner dig säker.
Jag hoppar aldrig av i sådana situationer, jag har mycket bättre kontroll på hästen än jämte om hon skulle kasta sig tex.
 
Sv: Bilrädd häst, behöver all hjälp jag kan få!!

Hade det varit jag hade jag tagit hjälp av några vänner. Bilmöte hade jag börjat med att träna hemma på stallplanen, så att det inte behöver bli några trafikolyckor i onödan. Vän i bil hade fått stå med bilen med motorn igång så att jag och häst hade kunnat passera sen hade vän i bil fått rusa motorn och köra fram och tillbaka. Det som någon skrev om att mata med morot från bilen tycker jag var helt lysande. :idea:

Sedan hade jag jag tagit med några vänner med trafiksäkra hästar som hade kunna omringa mig och min häst vid bilmöte i trafiken.

Lycka till! Hoppas att både du och din häst snart känner er säkrare i trafiken.
 
Sv: Bilrädd häst, behöver all hjälp jag kan få!!

Är du säker på att det inte är du som blivit rädd och det är det som hästen reagerar på?
 
Sv: Bilrädd häst, behöver all hjälp jag kan få!!

Det har funnits en tråd där hästen hade blivit påkörd och blivit livrädd. Vill minnas att det fanns en hel del bra tips i den tråden:)

Ska se om jag hittar den annars får du söka i forumet:)
 
Sv: Bilrädd häst, behöver all hjälp jag kan få!!

Jag har ett sto som sparkade mot bilar förut. Vi red ut mycket med sällskap på väg där det kom bilar. När det kom bilar så red kompisen bredvid mig så att min häst inte kunde sparka mot bilarna. Sedan gjorde vi så att kompisen red längre och längre fram och tillslut så funkade det super att ha henne med bilar !
Fixade även så dom körde med traktor i hagen vilket har gjort mycket :D
 
Sv: Bilrädd häst, behöver all hjälp jag kan få!!

För att få din häst att sluta oroa sig för bilar skulle jag tänka mig att det allra bästa är att i närheten av vägar osv. till en början hantera den från marken.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 612
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 942
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp