Smarta lösningar i bilen när man har hund.

Red_Chili

Trådstartare
Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid.

Av alla tänkbara anledningar så vill jag ha en liten bil. Men eh... Två långbenta hundar måste också få plats. Och rejäl kamerautrustning alternativt det som behövs för en resa till diverse hundtävlingar. Människor behövs det dock inte så mycket plats för. Det är jag och kanske en annan vuxen person.

Därför funderar jag på att köpa en liten bil, ta ut baksätena och inreda så att man har plats för allt nödvändigt. Som en mini-skåpbil helt enkelt! Bara mindre och snyggare :angel:

Hur har ni inrett era bilar, ni som gjort något mer än att "bara" slänga in bur/lastgaller i bagageutrymmet?
Bilder uppskattas extremt!
 
Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid.

Av alla tänkbara anledningar så vill jag ha en liten bil. Men eh... Två långbenta hundar måste också få plats. Och rejäl kamerautrustning alternativt det som behövs för en resa till diverse hundtävlingar. Människor behövs det dock inte så mycket plats för. Det är jag och kanske en annan vuxen person.

Därför funderar jag på att köpa en liten bil, ta ut baksätena och inreda så att man har plats för allt nödvändigt. Som en mini-skåpbil helt enkelt! Bara mindre och snyggare :angel:

Hur har ni inrett era bilar, ni som gjort något mer än att "bara" slänga in bur/lastgaller i bagageutrymmet?
Bilder uppskattas extremt!

Riva ut baksätet är en bra idé (iaf för att få mer plats). Särbon har gjort det med sin Citroen C4, den går jättebilligt men han kan fortfarande lasta mycket (för att vara den typen av bil) samt att han behöver aldrig ha passagerare :angel:

Men frågan är ju om det går att få till det med att säkra burarna om du river ur baksätet? Kanske bättre att titta på en Berlingo eller Berlingo Family (det är personvarianten av skåpbilen)?
 
Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid.

Av alla tänkbara anledningar så vill jag ha en liten bil. Men eh... Två långbenta hundar måste också få plats. Och rejäl kamerautrustning alternativt det som behövs för en resa till diverse hundtävlingar. Människor behövs det dock inte så mycket plats för. Det är jag och kanske en annan vuxen person.

Därför funderar jag på att köpa en liten bil, ta ut baksätena och inreda så att man har plats för allt nödvändigt. Som en mini-skåpbil helt enkelt! Bara mindre och snyggare :angel:

Hur har ni inrett era bilar, ni som gjort något mer än att "bara" slänga in bur/lastgaller i bagageutrymmet?
Bilder uppskattas extremt!
Jag har fällt ner baksätena i min bil och har måttbeställda burar ifrån Robust. Men har ingen plats för packning förutom ett litet utrymme bakom sätena.

Vi ska köpa större bil framöver. 😅
 
Riva ut baksätet är en bra idé (iaf för att få mer plats). Särbon har gjort det med sin Citroen C4, den går jättebilligt men han kan fortfarande lasta mycket (för att vara den typen av bil) samt att han behöver aldrig ha passagerare :angel:

Men frågan är ju om det går att få till det med att säkra burarna om du river ur baksätet? Kanske bättre att titta på en Berlingo eller Berlingo Family (det är personvarianten av skåpbilen)?
En tanke jag har där, som i så fall måste undersökas mer, är att ha lastgaller/grind istället för burar.

Och ja, jag vet att det inte ses som lika säkert men ska jag ha varsin bur av rätt mått krävs ju nästan stor skåpbil och enorma, måttbeställda burar. Det blir för dyrt på alla sätt, och jag vill gärna ha möjlighet att parkera lätt också. Dessutom vill jag ha en bil som inte ser speciell ut eller ser skåpbilsaktig ut, för att tjuvar inte ska tänka att bilen är lastad med värdesaker.
 
Jag har fällt ner baksätena i min bil och har måttbeställda burar ifrån Robust. Men har ingen plats för packning förutom ett litet utrymme bakom sätena.

Vi ska köpa större bil framöver. 😅
Hur stor bil har du? Jag skulle följt med och tittat på bilen igår när vi träffades :rofl:
 
Hur stor bil har du? Jag skulle följt med och tittat på bilen igår när vi träffades :rofl:
Renault Clio sporttourer. Vi får ses så kan dina damer prova burarna. :) Floki och Dalmatinern mitt ex hade fick plats tillsammans i bakluckan men det var trångt. Tonto satt i buren närmast framsätet.

Bog och Floki skulle få plats i bakluckan men Bog biter Floki hela tiden och Floki vågar inte säga ifrån så tyvärr måste dom åka i varsin bur just nu. 😅🤪

Vi kommer nog köpa en låda att ha på dragkroken tills vi köper en ny bil för att få plats med lite packning. En såndär thule. Vi har redan cykelstället man kan sätta fast lådan på. :)
IMG_7245.jpeg
 
Många år sen, men jag körde två borzoier och en cocker i min VW Golf av mindre modell (tvådörrars). Fällde ner baksätet och lade in något mjukt underlag. Minns att borzoierna var SUPERNÖJDA. De låg verkligen och vräkte sig i var sitt hörn och hade gott om plats.

Bör ju gå att göra liknande men att säkra upp med lastgaller fram och grindar bak. Mitt arrangemang var en tillfällig lösning medan den större hund/hästbilen var på verkstad. Men det blev oväntat gott om plats.
 
Takbox! Jag behöver kunna ha med passagerare så jag har löst det med att alltid ha takbox. Ökar bränsleförbrukningen lite och hindrar parkering i p-hus men i övrigt så älskar jag den! Har alla hundträningsprylar i den, jobbgrejer och lite till.
 
Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid.

Av alla tänkbara anledningar så vill jag ha en liten bil. Men eh... Två långbenta hundar måste också få plats. Och rejäl kamerautrustning alternativt det som behövs för en resa till diverse hundtävlingar. Människor behövs det dock inte så mycket plats för. Det är jag och kanske en annan vuxen person.

Därför funderar jag på att köpa en liten bil, ta ut baksätena och inreda så att man har plats för allt nödvändigt. Som en mini-skåpbil helt enkelt! Bara mindre och snyggare :angel:

Hur har ni inrett era bilar, ni som gjort något mer än att "bara" slänga in bur/lastgaller i bagageutrymmet?
Bilder uppskattas extremt!
Tänk på att många småbilar har olika nivåer, så det är inte så enkelt som att riva ut baksätet och få en plan yta - det kan krävas att man bygger platåer i så fall.
 
Jag har också en renault clio sporttourer och jag älskar den. Liten men ändå stor på nått sätt. Billig som sjutton att äga jämfört med caddyn jag hade innan. Den är ju inte den piggaste eller roligaste att köra men funkar bra för både längre och kortare resor. Mina hundar är ju små men jag har lastgaller och växla lite var jag har hundarna. Ibland åker de i burar i baksätet, ibland i burar i bagaget.
 
Takbox! Jag behöver kunna ha med passagerare så jag har löst det med att alltid ha takbox. Ökar bränsleförbrukningen lite och hindrar parkering i p-hus men i övrigt så älskar jag den! Har alla hundträningsprylar i den, jobbgrejer och lite till.
Vi kör också takbox! Hundarna har bagaget, barnen baksätet och packningen åker upp på taket. Att bilen då inte går in i garaget är ett minus, men när maken vägrar byta till större bil och jag till mindre hundar är det så det får bli 😁
 
Vi kör också takbox! Hundarna har bagaget, barnen baksätet och packningen åker upp på taket. Att bilen då inte går in i garaget är ett minus, men när maken vägrar byta till större bil och jag till mindre hundar är det så det får bli 😁
Samma hos oss, förutom att bilen inte hade fått plats i garaget oavsett takbox eller inte :laugh: Vi har två bilar och har takbox på båda.
 
Det är hopplöst det här med att titta på bilar. Kikar på kombis nu för att se vad som finns även om jag inte ska köpa precis nu. Hittar fin BMW och känner "vill ha!" tills jag ser att alla äldre BMW på blocket verkar ha rejäla problem med motor och annat kul. Får syn på någon praktisk Volvo, tänker "så tråkig... jag borde kanske.. men så drar den en hel del bensin...". Hittar något helt annat, men som då är antingen onödigt stort och drar lika mycket bensin som Volvon eller som är för litet för mina behov. Suck. Och vad är det med alla annonser och att inte visa bilder på bilarna som visar hur de är inuti och hur bagageutrymmet är!?

Det är tur att jag inte ska köpa bil precis nu. Och så fortsätter jag kolla efter smarta lösningar för att göra bilen mer praktisk...
 
Det är hopplöst det här med att titta på bilar. Kikar på kombis nu för att se vad som finns även om jag inte ska köpa precis nu. Hittar fin BMW och känner "vill ha!" tills jag ser att alla äldre BMW på blocket verkar ha rejäla problem med motor och annat kul. Får syn på någon praktisk Volvo, tänker "så tråkig... jag borde kanske.. men så drar den en hel del bensin...". Hittar något helt annat, men som då är antingen onödigt stort och drar lika mycket bensin som Volvon eller som är för litet för mina behov. Suck. Och vad är det med alla annonser och att inte visa bilder på bilarna som visar hur de är inuti och hur bagageutrymmet är!?

Det är tur att jag inte ska köpa bil precis nu. Och så fortsätter jag kolla efter smarta lösningar för att göra bilen mer praktisk...
Att ha koll på bageutrymmet känns hopplöst ibland, när jag kollat runt på nyare t.ex. Nissan så står det hur många LITER som går in.
Que?
Hur hjälper det någon? 🙄
 
Det är hopplöst det här med att titta på bilar. Kikar på kombis nu för att se vad som finns även om jag inte ska köpa precis nu. Hittar fin BMW och känner "vill ha!" tills jag ser att alla äldre BMW på blocket verkar ha rejäla problem med motor och annat kul. Får syn på någon praktisk Volvo, tänker "så tråkig... jag borde kanske.. men så drar den en hel del bensin...". Hittar något helt annat, men som då är antingen onödigt stort och drar lika mycket bensin som Volvon eller som är för litet för mina behov. Suck. Och vad är det med alla annonser och att inte visa bilder på bilarna som visar hur de är inuti och hur bagageutrymmet är!?

Det är tur att jag inte ska köpa bil precis nu. Och så fortsätter jag kolla efter smarta lösningar för att göra bilen mer praktisk...
Min man la ner orimligt mycket tid på att research när vi skulle köpa bil. Svaret på vilken bil du ska ha blir dock alltid en Toyota Hybrid om du ska vara förnuftig och inte väga in körglädje. En lexus ifall du vill ha lyx och vara förnuftig.
 
Det är hopplöst det här med att titta på bilar. Kikar på kombis nu för att se vad som finns även om jag inte ska köpa precis nu. Hittar fin BMW och känner "vill ha!" tills jag ser att alla äldre BMW på blocket verkar ha rejäla problem med motor och annat kul. Får syn på någon praktisk Volvo, tänker "så tråkig... jag borde kanske.. men så drar den en hel del bensin...". Hittar något helt annat, men som då är antingen onödigt stort och drar lika mycket bensin som Volvon eller som är för litet för mina behov. Suck. Och vad är det med alla annonser och att inte visa bilder på bilarna som visar hur de är inuti och hur bagageutrymmet är!?

Det är tur att jag inte ska köpa bil precis nu. Och så fortsätter jag kolla efter smarta lösningar för att göra bilen mer praktisk...
Gå till någon av de större handlarna av begagnat - då får du se bilar av olika märken, modeller, ålder, pris etc. Åk och provkör bilmodeller som du är nyfiken på. Lista vad du behöver, vad som vore bra att ha och vad som vore roligt/bekvämt samt om det är något du inte kan stå ut med.
 
Min man la ner orimligt mycket tid på att research när vi skulle köpa bil. Svaret på vilken bil du ska ha blir dock alltid en Toyota Hybrid om du ska vara förnuftig och inte väga in körglädje. En lexus ifall du vill ha lyx och vara förnuftig.
Varför Toyota? :confused: Vi köpte ny (begagnad) bil nyss och tittade initialt på Toyota Rav4, men kunde inte med hur billiga de såg ut och kändes invändigt så vi kom inte ens till provkörning.
 
Det är hopplöst det här med att titta på bilar. Kikar på kombis nu för att se vad som finns även om jag inte ska köpa precis nu. Hittar fin BMW och känner "vill ha!" tills jag ser att alla äldre BMW på blocket verkar ha rejäla problem med motor och annat kul. Får syn på någon praktisk Volvo, tänker "så tråkig... jag borde kanske.. men så drar den en hel del bensin...". Hittar något helt annat, men som då är antingen onödigt stort och drar lika mycket bensin som Volvon eller som är för litet för mina behov. Suck. Och vad är det med alla annonser och att inte visa bilder på bilarna som visar hur de är inuti och hur bagageutrymmet är!?

Det är tur att jag inte ska köpa bil precis nu. Och så fortsätter jag kolla efter smarta lösningar för att göra bilen mer praktisk...
Har du kollat VW golf Alltrac? Billig men oerhört praktisk bil - liten kombi. Kallas gummistövelgolf pga bra djurägarbil. Får dra 1450 kg på b-kort och jag får in dubbelbur i min.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 321
Senast: ako
·
Övr. Hund Nästa problem ;) Vad har ni med stora hundar och lit3 mindre bilar för lösning? Har en Nissan almera halvkombi och hund kommer att...
Svar
9
· Visningar
2 164
Senast: Ioxia
·
G
Övr. Hund Ja, vad är den ultimata hundbilen? Jag skall äntligen ta körkort (efter att ha fått presentkort i 30-årspresent så att jag OMÖJLIGT...
Svar
13
· Visningar
7 918
A
Utrustning Min sambo och jag letar efter det ultimata valet av bil. Våra krav * Ska helst kunna dra ett släp.(vi kör oftast bara en häst). Vi kör...
2
Svar
28
· Visningar
2 492
Senast: Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp