Smarta lösningar i bilen när man har hund.

Varför Toyota? :confused: Vi köpte ny (begagnad) bil nyss och tittade initialt på Toyota Rav4, men kunde inte med hur billiga de såg ut och kändes invändigt så vi kom inte ens till provkörning.
Bränslesnåla, går extremt sällan sönder, tio års garanti på motorn (via Toyotaåterförsäljare och att man håller serviceintervallen) , billiga att reparera, enkla att reparera om man vill försöka göra det själv, låg försäkringsavgift. Kan också nämna att jag får in lika många flyttkartonger i min toyota auris halvkombi som i Peugeot 508 med baksätet nedfällt.

Men visst, det är ingen lyxigbil ☺️ utan en rationell bil. Om man vill ha lyx men Toyota så får man köpa Lexus.
 
Bränslesnåla, går extremt sällan sönder, tio års garanti på motorn (via Toyotaåterförsäljare och att man håller serviceintervallen) , billiga att reparera, enkla att reparera om man vill försöka göra det själv, låg försäkringsavgift. Kan också nämna att jag får in lika många flyttkartonger i min toyota auris halvkombi som i Peugeot 508 med baksätet nedfällt.

Men visst, det är ingen lyxigbil ☺️ utan en rationell bil. Om man vill ha lyx men Toyota så får man köpa Lexus.
Så om man till exempel vill ha den lyxen att passagerarna i baksätet ska ha fläkt och eluttag så måste man köpa en Lexus? :laugh:
 
Så om man till exempel vill ha den lyxen att passagerarna i baksätet ska ha fläkt och eluttag så måste man köpa en Lexus? :laugh:
Möjligt, jag har inte ens funderat på den detaljen eftersom vi är två vuxna + en liten hund. Antalet gånger per år som vi har människor i baksätet går att räkna på ena handen. Och om vi byter bil så kommer mitt grundkrav vara bättre ljudisolering samt rattvärme, och bra ljudsystem för min mans del. Men det är inte grejer som landar under "rationellt" som går att kvantifiera.

Jag tror inte heller att red_chilis hundar behöver eluttag.
 
Möjligt, jag har inte ens funderat på den detaljen eftersom vi är två vuxna + en liten hund. Antalet gånger per år som vi har människor i baksätet går att räkna på ena handen. Och om vi byter bil så kommer mitt grundkrav vara bättre ljudisolering samt rattvärme, och bra ljudsystem för min mans del. Men det är inte grejer som landar under "rationellt" som går att kvantifiera.

Jag tror inte heller att red_chilis hundar behöver eluttag.
Det jag nämnde var bara några exempel ;)

Du får absolut tycka att Toyota och Lexus är de enda bilarna i din värld. Jag bara undrade hur du tänkte då jag själv blev väldigt besviken när vi kollade på Toyota.
 
Det jag nämnde var bara några exempel ;)

Du får absolut tycka att Toyota och Lexus är de enda bilarna i din värld. Jag bara undrade hur du tänkte då jag själv blev väldigt besviken när vi kollade på Toyota.
Det är inte de enda bilarna i min värld, men de är extremt rationella bilar att köpa. De saknar kul körkänsla, har daterade infotainmentsystem, inga vettiga helelektriska bilar, saknar bra ljudsystem vilket min man önskar i nästa bil för att nämna några. Jag vet inte heller om de är optimala om man ska dra tungt. Men de är de absolut vettigaste bilarna när man tittar på ekonomi, hållbarhet etc.
 
Det är hopplöst det här med att titta på bilar. Kikar på kombis nu för att se vad som finns även om jag inte ska köpa precis nu. Hittar fin BMW och känner "vill ha!" tills jag ser att alla äldre BMW på blocket verkar ha rejäla problem med motor och annat kul. Får syn på någon praktisk Volvo, tänker "så tråkig... jag borde kanske.. men så drar den en hel del bensin...". Hittar något helt annat, men som då är antingen onödigt stort och drar lika mycket bensin som Volvon eller som är för litet för mina behov. Suck. Och vad är det med alla annonser och att inte visa bilder på bilarna som visar hur de är inuti och hur bagageutrymmet är!?

Det är tur att jag inte ska köpa bil precis nu. Och så fortsätter jag kolla efter smarta lösningar för att göra bilen mer praktisk...
Köper du en BMW från 2012 eller nyare så slipper du motorproblemet som de äldre var kända för. Min förra bil var en BMW d118, drog 0,45, plant lastutrymme när baksätena var nedfällda, bra svängradie, lätt att parkera, väldigt rymlig invändigt för att vara en liten bil och trevlig att köra.
 
Köper du en BMW från 2012 eller nyare så slipper du motorproblemet som de äldre var kända för. Min förra bil var en BMW d118, drog 0,45, plant lastutrymme när baksätena var nedfällda, bra svängradie, lätt att parkera, väldigt rymlig invändigt för att vara en liten bil och trevlig att köra.
Låter otroligt trevligt, men dyrt? :/
 
Låter otroligt trevligt, men dyrt? :/
Det beror nog på vad man definierar som dyrt och vad man tänker sig för budget, om man ska låna eller betala kontant. Jag betalade 125k när jag köpte den 2018. Med räntorna som är idag är det dyrt att ta lån, när jag köpte den hade jag en ränta på 1,5% och betalade av den på ett par år, så det var inte speciellt blodigt.

Jag kollade för skojs skull vad samma bil skulle kostat idag med samma årsmodell och liknande miltal och får ett prisspann på 100k-120k beroende på utrustning osv.
 
Efter att ha kört skåpbil i några år så kan jag aldrig tänka mig att gå tillbaka till combi. Comfortnivån för hundarna, att de är lättstädade även efter blöta leriga odjur, lastplatsen... oslagbart. Fast fula är de så klart.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 321
Senast: ako
·
Övr. Hund Nästa problem ;) Vad har ni med stora hundar och lit3 mindre bilar för lösning? Har en Nissan almera halvkombi och hund kommer att...
Svar
9
· Visningar
2 164
Senast: Ioxia
·
G
Övr. Hund Ja, vad är den ultimata hundbilen? Jag skall äntligen ta körkort (efter att ha fått presentkort i 30-årspresent så att jag OMÖJLIGT...
Svar
13
· Visningar
7 918
A
Utrustning Min sambo och jag letar efter det ultimata valet av bil. Våra krav * Ska helst kunna dra ett släp.(vi kör oftast bara en häst). Vi kör...
2
Svar
28
· Visningar
2 492
Senast: Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp